• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lisodan skrev 2014-03-14 20:30:45 följande:
    Hej alla. Ett tag sen jag loggade in. Det har gjort för ont och egentligen platsar jag inte i tråden längre ju. Efter det tråkiga beskedet om ett för litet embryo utan hjärta för cirka 10 dagar sedan är jag ju inte gravid längre. :( Det har varit en otroligt jobbig tid men börjar nu kännas lättare. Psykiskt. Fysiskt är det sådär eftersom jag idag tagit cytotec för att driva ut allt. Har börjat blöda mer och vill nu bara ha det överstökat. Hoppas innerligt att ingen här ska behöva gå igenom detta! Men om ni gör det kan jag iallafall berätta att det för mig känns helt ok nu. Första 6 dagarna bara grät jag. Men efter att ha hållt om varann, pratat, gråtit tillsammans, så är vi nu peppade på att försöka igen. Kroppen ska bara bli klar och stark igen. Och vårkänslorna har till och med börjat komma, trots allt!

Känner så med er! Förstår att ni har det tufft men låter som att ni kan stötta och trösta varandra vilket ju är jätteviktigt! Låt sorgen ta sin tid. Och hoppas att du fick bra smärtstillande av kliniken och inte haft alltför ont. Stora kramar
  • villsågärna38
    glader skrev 2014-03-14 21:38:05 följande:
    Smyger in här, högst ödmjukt då jag testat plus efter 9 IVF:er och 12 års försök... Skam den som ger sig. Man vet ju inte om pyrena (2 st) stannar kvar... lisodan - vill bara säga att jag varit igenom precis det där du går igenom nu. Det är så otroligt tungt och smärtsamt. Men ge inte upp, jag är ett levande exempel på att det kan lyckas ändå!

Välkommen hit!! Och jättegrattis till plusset. Håller tummarna för att det är er tur nu. Kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-15 05:38:04 följande:
    Spökveckor finns det något som heter. Kan komma allt mellan vecka 9-15

Instämmer i detta!! Mina symtom går och kommer sen nån vecka tillbaka. Går in i v 11 idag. Har varit lite piggare på sistone men igår somnade jag 19.30 igen Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-03-14 21:37:18 följande:
    Oj, oj. Nu händer det mycket här! Först var det bara upp i den här tråden, men nu är det bergochdalbana.... Kramar till er som har det jobbigt nu. Oavsett om ni vet eller inte vet helt säkert. Vi är flera här som haft det tungt på barnfronten med flera bakslag och konstigt nog så kommer man igen förr eller senare. Att sörja är som rening för kropp och själ. Var inte rädda för era känslor. Låt de finnas oavsett om de är trevliga eller ej. Grattis till er som befinner er på toppen av "åkturen". Njut!!! Fick en mindre blödning igen i natt. Men mår ju illa och känner i brösten, så ännu är jag inte särskilt nervös. Om jag får ont/ondare med mer blod kommer jag bli skitnervös.... Tycker magen har sjunkit ihop lite och blivit mer dallrig. Om det beror på min diet (fetma) eller att den kanske är mindre svullen/spänd helt enkelt återstår ju att se. Hörde ju att vi MA blir magen mer mjuk även om den fortfarande växer... Nej, nu skall jag försöka vara positiv!

Har aldrig hört talas om att magen skulle bli mjukare vid MA. Det har iaf aldrig hänt mig så tror inte du behöver oroa dig för det Så här tidigt består ju en ev mage (många har ju ingen alls) av tarmar och luft eftersom livmodern fort är så liten. Det är ju hormoner som gör att tarmarna blir slappa, man lätt blir förstoppad och svullen. Min mage varierar lite från dag till dag beroende på dagsformen och vad jag ätit. Inte konstigt alls tror jag! Hoppas att det inte kommit någon mer blödning. Stora kramar
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-03-15 10:08:22 följande:
    Välkommen glader! Lider med er som har fått tråkiga besked.. Detta är verkligen en bergochdalbana och känns lite som rysk roluett och man vet aldrig vem och när det drabbar. Skickar styrkekramar och ni finns i mina tankar! <3 Grattis till er som sett hjärtat slå, så himla häftigt! Själv har jag drabbas av någon sjuklig trötthet som jag inte riktigt känner igen. Illamåendet är bättre men sedan igår är jag så trött och igår när jag var på ett köpcentrum fick jag sätta mig ner och pausa 3 ggr och var tvungen att sova en stund när jag kom hem. Somnade ändå innan 21 på kvällen sen och sov till 7 imorse. Har nu varit ute en halvtimme med hunden och så trött av det att jag lagt mig i soffan för att slumra en stund. När jag var ute och gick kändes det som jag gick i sirap och är mkt långsammare än vanligt. Någon som känner igen sig? Trodde att trötthet skulle försvinna med illamåendet men känns värre nu. Är ju i vecka 11 så inte direkt i början. Hoppas ni alla får en fin dag!

Jag somnade 19.30 igår i soffan!! T o m innan dottern skulle nattas så känner helt igen mig. Andfåddheten känner jag igen också. Har med den ökade blodvolymen att göra. Flåsar om jag går i en liten backe!! Tyvärr kommer det inte att bli bättre så bara att gilla läget. Som jag minns det sist kom det en piggare period runt v 15-25 eller nåt sånt men sen mot sluter blir man trött igen. Framför allt för att det brukar vara så svårt att sova, obekvämt. Så tröttheten går och kommer. Likaså kan illamåendet göra. Jag mådde också mer illa igår kväll (värst på kvällarna för mig). Typiskt när man trott att det lugnat sig. Lan tipsa om boken Mammapraktika. Den är superbra att ha som uppslagsbok, anteckna i osv. Kram
  • villsågärna38

Solen skiner!! Idag är en bra dag Mår inte lika illa längre men tycker det är skönt och tänker inte oroa mig mer för det. Ändå i v 11 nu och har ju fin bild från i torsdags. Stora kramar till er alla starka tjejer!! Och extra tankar till er som har det tufft. PS. Om nån uppdaterar listan får ni gärna flytta mig till v 11.

• villsågärna38

Godmorgon Pluttemor!! Hemma med liten sjukling här idag som sov jättedåligt i natt så vi är två små vrak här hemma. Hjälp va trött jag är numera om jag varit vaken några gånger på natten. Har inga reserver. Får sova middag ihop med dottern idag för att orka tror jag. Hur är det med dig? Kram

• villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-17 09:19:41 följande:
    Har lagt på mig cirka 4 kg men har ingen bebismage än! Vill ha det nuuuu

Spännande!! Det var säkert livmodern du kände!! Förstår dig!! Jag har gått upp 3 kg men ingen bebismage jag heller. Bara lite gasig och svullen ibland på kvällen. Märker att min tarm krånglar mer den här gången men ändå helt ok. Inga jätteproblem el hemorojder iaf ska på solsemester i påsk. Hoppas ha fått mage då så jag inte bara ser plufsig ut kram
  • villsågärna38
    Pluttemor skrev 2014-03-17 09:44:12 följande:
    Åh vad roligt med solsemester jag har oxå lite problem med tarmarna känner jag. Olika svullen olika tid på dygnet och jag har lite ont vid varje toabesök. Hoppas att det ger sig snart annars får jag kolla upp det här med homorojder.

Ja ont är ju inte bra. Måste vara förlossningen som spökar ihop med hormonerna. Man är ju inte riktigt likadan längre även om iaf jag inte har några problem el så. För mig gör det inte ont men måste liksom vänta in nr 2 om du förstår vad jag menar. Kan inte forcera nåt längre då får jag också ont. Min barnmorska tipsade om Lactulos om jag blir förstoppad men ingen fara ännu iaf.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015