Inlägg från: Lillebrorsfaster |Visa alla inlägg
  • Lillebrorsfaster

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lycka till hean123, kommer säkert gå jättebra!

• Lillebrorsfaster
    mammsen 2012 skrev 2014-03-14 10:01:13 följande:
    Ni som gjort KUB, är det nåt ni blivit erbjuden att göra el måste man själv begära det? Det är ingen bm som ens nämnt nåt sånt för mig varken denna graviditet eller förra. Beror riskerna på ens ålder el äggdonatorns ålder eller hur funkar det? Lite nyfiken blir man ju då det verkar som om de flesta gör det eller?
    När jag var gravid sist frågade de om det var något vi ville göra. Bor i Stockholm, kanske är olika? Har inte skrivit in mig än nu, men jag antar att det är samma här trots att jag flyttat inom Stockholm sen sist. 
  • Lillebrorsfaster
    villsågärna38 skrev 2014-03-14 10:13:44 följande:

I Stockholm erbjuds man det om man är över 35 men vi fick göra det även då vi gjorde äd även om ägget så var yngre. Då gjorde vi det bara för ett extra ultraljud egentligen. Det man kollar är risken för kromosomfel. Vid 35 är risken 0,5% och vid 40 är den 1,5% så låg men ändå ökande. Man väger in ålder, vikt hos mamman, gör ett blodprov där ett visst hormon mäts och sen gör man ett ul då man mäter nackspalten på fostret. Sen vägs all är ihop och man får en riskprocent. Om du har ett ungt ägg behövs det eg ute göras så det är nog ingen fara Kram
    Jag bor i Stockholm och är 30 år och blev erbjuden när jag var gravid (29 år då). Antar att jag blir det igen nu...
  • Lillebrorsfaster
    villsågärna38 skrev 2014-03-14 10:29:37 följande:

Det beror säkert lite på vilken mvc man går på. Hört de som är mer strikta men det är ju bra att det erbjuds till fler Kram
    Ja, det kanske gör det.. Men det borde vara samma i hela landet tycker jag, på samma sätt som hela landet borde ha samma antal ivf-försök..jag är lyckligt lottad som bor i sthlm och får tre försök, men tycker det är orättvist mot vissa län där de bara får ett...
  • Lillebrorsfaster
    villsågärna38 skrev 2014-03-14 10:54:34 följande:

Håller med!! Nackdelen med självstyrande landsting. Det är ju politiker som bestämmer i slutändan. Också glad för att bo i Stockholm!! Kram
    Ja, det är väl så.. Kram tillbaka :)
  • Lillebrorsfaster
    hean123 skrev 2014-03-14 11:57:16 följande:
    Gick inge bra på vul... Inget hjärta som slog och det var för litet.. Kom ut lite blod med ultraljudsstaven... Så nu är det bara att vänta på den riktiga blödningen... .. varför ska det vara så himla svårt??? Har iallafall sju i frysen så vi får hoppas på någon av dem:/ men just nu känns allt hopplöst!
    Nej va ledsen jag blir! Herregud, känns alldeles för vanligt att det händer. Varma kramar till dig!
  • Lillebrorsfaster
    lisodan skrev 2014-03-14 20:30:45 följande:
    Hej alla. Ett tag sen jag loggade in. Det har gjort för ont och egentligen platsar jag inte i tråden längre ju. Efter det tråkiga beskedet om ett för litet embryo utan hjärta för cirka 10 dagar sedan är jag ju inte gravid längre. :( Det har varit en otroligt jobbig tid men börjar nu kännas lättare. Psykiskt. Fysiskt är det sådär eftersom jag idag tagit cytotec för att driva ut allt. Har börjat blöda mer och vill nu bara ha det överstökat. Hoppas innerligt att ingen här ska behöva gå igenom detta! Men om ni gör det kan jag iallafall berätta att det för mig känns helt ok nu. Första 6 dagarna bara grät jag. Men efter att ha hållt om varann, pratat, gråtit tillsammans, så är vi nu peppade på att försöka igen. Kroppen ska bara bli klar och stark igen. Och vårkänslorna har till och med börjat komma, trots allt!
    Usch, jag lider med dig! Precis sådär var det för oss i oktober förra året. Det tar tid, låt det ta tid. Och fortsätt gråta när du känner för det, man behöver det. Jag stängde in det sista, och det gick inte några månader efter och då blev jag sjukskriven. Så viktigt att man låter alla känslor komma.

Stor kram, hoppas ni är igång snart igen!
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015