• Bell13

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-04-22 10:54:18 följande:
    Jag kom nyss på att när vi låg på BB så hade jag samma problem som dig (herregud vad man glömmer fort) hon bara skrek och skrek när hon ville ha mat och när vi la henne vid bröstet så tog hon inte det. Vi fick koppmata med ersättning först sedan amma just för att hon skulle vara nöjd och inte hysterisk när man la henne vid bröstet. Sen bara sådär en morgon vaknade jag med baouta bomber smile5.gif å vips var produktionen igång. Det Tog ca 1 vecka ungefär. Kanske lite mer. Men man fick bokstavligt talat sår i gumpen av allt sittande i soffan. Men det blir bättre (vet att det känns långt bort men jag lovar) kram kram
    Tycker nog att det var lite dåligt att de inte erbjöd mig att prova med ersättning i kopp den där natten när han skrek som värst på natten. Det gör ju ont i magen att vara hungrig också.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-04-25 12:49:48 följande:
    Av någon konstig anledning kan jag inte ta emot aviseringar från denna gruppen/tråden... Så jag har glömt lite att kika in här! Fint att du tänker på mig! <3

Nu har jag 11 dagar kvar till BF! Jag känner mig SÅ redo nu!! Hela huset är KLINISKT rent. Jag har lagat massor av mat, väskan är packad, sängkläderna bytta, frysen är välfylld... Nu ska jag bara betala månadens räkningar så man ont glömmer det när man hamnar i bebis-bubblan! ;)
    Önskar dig ett stort lycka till Moolie du har verkligen förberett dig mycket och jag hoppas att allt ska gå bra.

Här hemma lever vi i babybubblan men har det fantastiskt nu när mjölken räcker åt honom och han är nöjd mest hela tiden. Det enda är att han inte vill ligga i sin vagn så vi kommer inte ut så mycket ännu men det ger sig säkert med tiden.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-04-28 07:28:49 följande:

Åh, nu känner jag hur bebis gör dig redo! Ilar ned i bäckenet som inte är foglossning. Magen sköter jag flera gånger om dagen och jag bara sover och äter... 1,5 vecka kvar till BF.

Absolut... Min klinik hade tex ingen narkossjuksköterska så jag genomled hela äggplocket som en enda lååååång plåga...
    Fick du inget morfin? Det kan inte vara lagligt???
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-04-29 06:44:56 följande:
    Bell13 skrev 2015-04-28 13:52:13 följande:

Fick du inget morfin? Det kan inte vara lagligt???

Jag hade en kanyl i armen och fick någon tablett... Men inget hjälpte och de fick inte ge mig mer av något alls... Riktigt obehagligt... Vi blev kompenserade ekonomiskt men jag fick gå i terapi för det efteråt... Men de hade ordnat en narkos ssk nu så det kommer aldrig hända igen... Skulle vi gjort fler plock så hade jag velat vara helt nedsövd...

Och just nu känns det som om jag kommer gå över... Bara för att... :/
    I andra länder söver de vid äggplock. Bara i Sverige det är standard att lida vid kvinnosjukvård
  • Bell13
    Fröken Smilla skrev 2015-04-30 06:27:17 följande:

Tråkigt att läsa om alla dåliga upplevelser vid ÄP. Jag, som Sira, upplevde mitt ÄP mest som nåt positivt. Fick lugnande och postafen innan äp och morfin på plats. De fick fylla på en gång när det gjorde lite extra ont (tror de behövde skölja med saltlösning). Redan vid första morfinet började rummet snurra och jag blev behagligt salongsberusad smile5.gif snackade mig igenom hela äp och fick beröm att jag var så lugn hehe. Tyckte själv att det var så fascinerande alltihop, och hade gärna gjort det igen. Fick bara ordinationen Alvedon och vila efteråt, och dagen efter behövde jag inte det heller.

Var ett tag sen jag skrev här sist men läser alltid i tråden, går in i vecka 18 imorgon och blivit rätt stor den senaste veckan. Alla jobbiga symtom är över, och jag njuter av min graviditet. Testade gravidyoga igår, och det var underbart! Om en vecka är det dags för RUL som är mitt sista orosmoment, sen ska jag börja ta ut svängarna och shoppa en massa! smile5.gif

Många här det snart är dags för, lycka till allihop!

Jag håller med dig, jag tyckte inget var något problem när jag fick morfinet det kickade in på 10 sekunder.

Mitt andra äp gjorde ondare men var ändå hanterbart. Har rätt hög smärttröskel men kunde knappt gå efteråt. Fick med mig två citodon hem och det räckte för att kunna sova ett tag.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-04-29 20:57:14 följande:

Hur många av oss känner sig klara med barn?

Jag är färdig trots att jag inte fött mitt första ännu. :P

Jag verkar vara den enda som kan tänka mig ett barn till. Jag har tre barn nu och tänker att jag nog kan ha fyra lika gärna
  • Bell13
    lisodan skrev 2015-05-06 13:11:33 följande:

Här kommer ytterligare frågor till er veteraner smile1.gif

Jag ska börja ta järn i vecka 20 enligt mina prover. Dock har jag börjat känna mig väldigt trött och är mörk under ögonen så tänkte börja redan nu, en vecka tidigare. Jag har köp Niferex droppar för det använde jag förra året efter missfallet och då funkade det ok för min mage.

Nu läser jag att man ska ta dem på fastande mage. Plus det ska vara minst 2 timmars intervall imellan intag av grönsaker, mjölkprodukter, kaffe o te. Hur ska jag som gravid få till detta undrar jag? Jag äter minst varannan timme och gärna frukt imellan. 

Hur gjorde ni som har tagit järn?

Jag åt järn men en annan sort och det stod samma rek på den. Jag tog mina till måltid och det blev inget strul med magen eller med värdet låg på i snitt 125 sedan jag började ta dem.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-08 06:45:40 följande:
    Var inne på kontroll igår. Oroväckande högt blodtryck. 120/90. Så jag ska in på extra kontroll idag igen.

De får inte göra en hinnsvepning utan ordination av läkare. Och idag kommer där vara en läkare som kan säga ja eller nej, igår hade de ingen närvarande. :( Så jag fick ingen... Men jag hoppas innerligt att det händer något idag... Jag står knappt ut med huvudvärken... Har fått citodon utskrivet och tryckte i mig en tablett så fort jag kunde. Läste sedan på FASS att det är morfin-liknande i dem... Kunde de inte lika gärna gett mig en hinnsvepning istället? Som är drogfri...

Var på massage igår. Tror det hade lite effekt också. Har aldrig sett magen bölja så innan! Otroligt öm i ryggen idag. Men jag får skylla mig själv för att ta hjälp av ickemedicinska metoder (spm jag föredrar)...

Åh, kan ni hjälpa mig med att hålla tummarna? Kl 9 ska vi vara där.
    Citodon innehåller kodein som ombildas till morfin i kroppen och det är ok att ta under graviditet, jag fick det utskrivet för migrän när jag väntade Douglas.

Jag fick även hinnsvepning men det fungerade ju inte, det enda som hände var att jag fick en blödning. Det ska tydligen blöda men det var inte så roligt. Fick en del sammandragningar men det kanske jag skulle fått ändå. Tror inte något fungerar om inte bebis är redo att komma ut.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-08 19:34:44 följande:
    Värdena är inte TILLRÄCKLGT höga för att de ska reagera/agera... Där är något i urinen och blodtrycket är högt och jag har rejäl huvudvärk.... Men de vill inte ge mig något annat än citodon... Och min man sa att han förstår att jag mår dåligt... Men jag får inte åka till förlossningen i onödan i helgen för att jag eldar upp mig... Och jag förstår ju honom... Och barnmorskan sa att jag ska lyssna efter vanliga tecken OCH hålla koll på huvudvärken...

Jag tänkte innan "Vad är det som blir så jobbigt i slutet?? Det kan inte vara SÅ jobbigt?!" men fy TUSAN!! :( Psykiskt är det värst... Fysisk smärta är uthärdligt... Men att bryta ihop tre eller fyra gånger/dag i ren desperation och längtan är riktigt HEMSKT! :((

Åh, tack flr att ni finns!! <3
    Tyvärr så är det så här i kvinnosjukvården jag mådde ju dåligt på slutet och var livrädd att moderkakan skulle sluta fungera. Jag blev erbjuden att komma in och göra ctg och ultraljud. Jag vet i bakhuvudet att igångsättning är en sista utväg. I Sverige ska allt vara så naturligt på gott och ont.
  • Bell13
    Moolie skrev 2015-05-09 10:26:11 följande:
    Bell13 skrev 2015-05-09 07:49:09 följande:

Tyvärr så är det så här i kvinnosjukvården jag mådde ju dåligt på slutet och var livrädd att moderkakan skulle sluta fungera. Jag blev erbjuden att komma in och göra ctg och ultraljud. Jag vet i bakhuvudet att igångsättning är en sista utväg. I Sverige ska allt vara så naturligt på gott och ont.

Och motkommentaren de har när jag säger hur dåligt jag mår är "Ja, alla gravida tycker det är såhär jobbigt på slutet!". Och de skyller mitt blodtryck på min uppgivenhet... Att jag stressar mig själv... Just nu ligger jag bara i sängen och tittar i paddan, kommer ned för att äta...

Till råga på allt så är bonusarna sjuka. En har eventuellt magsjuka till och med.
    Jag hade det jobbigt mot slutet och allt jag ville var att föda, förstår hur du lider.

Jag kunde knappt röra mig och hade så ont hela tiden. Tycker inte det är humant att låta nån gå omkring och må psykiskt dåligt det måste ju kunna trigga en depression
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015