• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

HLC skrev 2014-02-15 00:07:36 följande:
    Usch... Hela dagen har varit underbar. Ett fint "gravid 2-3 veckor" på testet i morse innan jag äntligen fick ringa kliniken och berätta att jag är gravid. Alla hjärtans dag, fina blommor och super mysig middag med maken. Nykära och lyckliga! Firade att jag nu skulle ta sista Lutinusen.
    Tar den och de kommer lite, lite rosa... Världen rasar... Hoppas så innerligt att det inte betyder att vår pärla gett upp... Vilket skitslut på en fantastisk dag!
    Förstår om du blir deppig och orolig. Men 30 % av alla gravida upplever blödning i tidig graviditet enligt 1177 och upp till 50 % upplever det av dem som gjort IVF/ÄD, så misströsta inte.

Genombrottsblödning

Ibland kan det komma en mindre blödning vid samma tid som man skulle haft mens, fast man är gravid. Det är vanligast under de första 14 veckorna även om det kan ske ända till graviditetsvecka 16 och beror på att kroppen inte fullt ut anpassat sig till graviditeten. När moderkakan är färdigutvecklad och hinnorna fyller ut hela livmodern brukar man inte få sådana blödningar.

Blödningar från livmodern, fosterhinnorna eller moderkakan

Före graviditetsvecka 16 fyller fostret, fostervattnet och hinnorna inte ut hela livmodern. Det kan därför komma en liten blödning från den del av livmoderslemhinnan som ännu inte är täckt av den inre hinnan.

Man kan också få en blödning från moderkakan men det är ovanligt under tidig graviditet. Moderkakan kan ha lossnat i kanten och blödningen kan komma därifrån. Att en del av moderkakan lossnar behöver inte vara allvarligt, det kan läka och fostret har då inte mått dåligt av blödningen. Men är det en större del som lossar beror det ofta på en infektion, det är allvarligt och leder då alltid till missfall.

Utomkvedshavandeskap

Vid ett utomkvedshavandeskap har det befruktade ägget fäst någonstans utanför livmodern, oftast i äggledaren. Utomkvedshavandeskap brukar leda till att man får kraftiga smärtor långt nere i buken, på ena eller andra sidan av livmodern. Oftast får man en mindre blödning från slidan.

Vid blödningar i tidig graviditet brukar man genomgå en ultraljudsundersökning. Om den visar att det finns ett foster i livmodern är det mycket sällsynt att det också förekommer ett utomkvedshavandeskap. Om det inte går att se något foster med hjälp av ultraljud kan det behövas ett blodprov som mäter graviditetshormon. Det är då lättare att avgöra om det rör sig om en tidig normal graviditet, missfall eller utomkvedshavandeskap.

Druvbörd

Druvbörd, eller mola som det också kallas, är en graviditet där det aldrig har blivit något foster, utan livmodern innehåller en samling av vätskefyllda blåsor. Det är en ovanlig anledning till att man blöder under tidig graviditet. Om man gör det är blödningen ofta riklig, som en mens eller mer. Druvbörd behandlas med skrapning. Det görs även en noggrann uppföljning.

Infektion

Blödningar under graviditeten kan även bero på en infektion i slidan eller livmodertappen. Oftast har man då också tidigare märkt av en flytning från slidan.

Blödningar från livmodertappen

Under graviditeten ökar genomblödningen i livmodertappen och slemhinnan från livmoderhalskanalen kan växa ut en bit på livmodertappen. Detta gör att den lättare börjar blöda. Det är vanligt att denna typ av blödning kommer efter samlag.

En liten blödning efter ett samlag är ganska vanligt under graviditeten. Detta beror på att livmodertappen under en graviditet är extra känslig och lättblödande. Denna typ av blödning är i regel helt ofarlig och påverkar inte barnet på något sätt.

Polyp

Polyper på livmodertappen kan orsaka blödningar under graviditeten. En polyp är en utväxt från en slemhinna. Polyp i livmoderhalskanalen är en ganska vanlig och ofarlig anledning till blödning. Eftersom man ofta blir orolig om man blöder under en graviditet, tas polypen ibland bort för att slippa blödningar senare under graviditeten. Polypen sitter oftast på en tunn stjälk, är lätt att ta bort och ingreppet är så gott som smärtfritt.

Cellförändringar

Att det är en cancertumör som orsakar blödningen under graviditeten är mycket ovanligt. Tumör på livmodertappen är sällsynt eftersom de flesta kvinnor går på de cellprovtagningar som man blir kallad till vart tredje år.

• Jenkis
    Moolie skrev 2014-02-15 12:22:02 följande:
    Jag skickade ett MMS med en bild på mitt clearblue... Så jag fick inte se deras ansiktsuttryck... Vet inte om jag velat se det heller... Men jag försöker tona ner min glädje... Men jag känner att INGEN låter mig vara glad... Jag kan knappt bearbeta att jag är gravid... Detta är min första och sista graviditet (om den blir "slutgiltig"). Jag vill njuta av varenda sekund... Men jag "får inte"... Blir ledsen! :( :'(
    Det är klart att man inte skall vara elak mot människor i sin närhet eller BARA prata graviditet med dem som gärna vill ha barn, men man måste ju få njuta själv med! Delad glädje = dubbel glädje

Har varit barnlös i drygt 10 år och självklart har det varit jobbigt att få höra folk till höger och vänster få barn. Alla mina nära vänner är väl helt klara vid det här laget... Men jag har försökt att dela deras glädje ändå och brytt mig om deras graviditeter och barn! Visst alla klarar inte av det och inte jag heller i perioder, men då får man väl dra sig undan då. Det är inte den som är gravid som skall dra sig undan!

Njut Moolie! Men precis som du gör kan du ju tona ner det lite när du är bland ofrivilligt barnlösa och så frossar du här i tråden!!!!
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-16 11:36:54 följande:
    Hur gör ni med sex? Vågar ni? Vi har inget sex allts, vi kelar lite med varandra o så men inte så att det blir "inne i mig" förra gången jag var gravid så blödde jag nästan varje gång då jag hade haft orgasm.
    Förra gången blödde jag ju hela tiden, så vi vågade inte. Nu kanske vi skulle försöka, men jag tillhör väl dem som inte blir som en kanin, nykär o.s.v. när jag är gravid, så jag slipper helst

I förra tråden vid förra grav var vi två läger. Ett som hade sex hela dagarna typ och ett som inte hade sex alls. Ordet lagom verkar inte förekomma i tidigt grav
  • Jenkis
    lisodan skrev 2014-02-16 10:06:52 följande:

Mmmmm...så mycket "mensvärk" bara. Blir orolig. Fler här inne med smärtor i livmodern? Jag har antagligen endometrios och undrar om det kan ha ett samband. Fler med endometrios?
    Till och från mycket mensvärk. Framförallt på nätterna.

Ingen träningsvärk dock. Men tjock... Tror jag skall lägga upp en bild snart
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-16 18:09:26 följande:
    Usch, jag vet att man kan ha symtomfria dagar men jag kan inte år för oron
    Jag känner lite som dig. Svårt att njuta av att vara symptomfri...

Däremot följde jag med två hurtbullar på jätterask promenad idag och då kände jag at jag var gravid eftersom jag fick ont i tjejmagen av ansträngningen.
  • Jenkis
    Moolie skrev 2014-02-16 20:03:31 följande:
    Just nu hade jag gjort vad som helst för en symptomfri dag...! Hela helgen har varit förstörd... :( Har inte spytt än... Men det ligger nära varenda vaken sekund...
    Det kan jag förstå.... Jag försöker njuta så länge jag kan. Förra gången kom illamåendet v.6-7 sådär...

Just nu håller jag på och velar om jag skall testa i morgon bitti med CB digital och kolla om den byter vecka när jag gör det i morgon. Eller om jag skall vänta till onsdag eftersom jag kommer bli så orolig om den inte slår över annars... Känns som att det kan slå på en dag och onödigt att hetsa upp sig i onödan...

Samtidigt vill man ju veta så fort som möjligt.  Framförallt när symptomen inte är så markanta (ännu).
  • Jenkis
    Sandra8209 skrev 2014-02-17 16:09:46 följande:
    Hej! 

Mina inlägg blir helt konstiga från mobilen så nu försöker jag här istället Glad

Jag fick svagt plus redan på ruvardag 7 & sen har det bara blivit starkare. Är idag på ruvardag 12.
    Det som oroar mig är att jag i lördags hade ljusbrunt lutinus på trosskyddet & det va lite rosa på pappret när jag torkade mig. Bröt ihop totalt & börja planera nästa omgång.
    Men sedan har det inte kommit något mer & strecken blir bara starkare. Behöver jag vara orolig?
    De senaste ivf (3 st) har jag börjat småblöda på ruvardag 10 & sen har det fortsatt.
    Dessa två test tog jag igår & idag.

Jag har fått riktigt blod på pappret på RD 13 morgon, fortsatte blöda hela dagen, testade RD 14 på morgonen och fick plus! Blödde till och från färskt rött blod i mängder som behövde binda och där i mellan allt från tegelfärgat till brunt. Detta höll på i tre veckor och jag fick inte missfall...
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-02-17 17:40:00 följande:
    Har nog aldrig mått så dåligt vid en influensa. Febern e hanterbar, 38,2 men värken i kroppen står jag inte ut med! Jag har så ont i rygg, lår ben och revben att jag inte riktigt vet var jag ska ta vägen. Ligger typ ihopkrupen och bara lider av smärta!! Det värsta är att det inte går att ta mer än alvedon och det hjälper inte
    Stackare!!!!

Du skulle ha lite Citodon. Det får man ta som gravid.
  • Jenkis

Ni som är nya! Glöm inte att lägga in er i listtråden! Se högst upp i startinlägget.

• Jenkis
    Jenkis skrev 2014-02-16 16:28:27 följande:
    Till och från mycket mensvärk. Framförallt på nätterna.

Ingen träningsvärk dock. Men tjock... Tror jag skall lägga upp en bild snart
    Har lagt upp en bild nu i bildtråden. Kvällsbild visserligen och man är ju alltid tjockare på kvällen, men min vanligtvis platta mage har redan övergivit mig, även på morgonen.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015