• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2014-05-07 16:20:57 följande:
    Jag tror också på att man ska berätta för barnet men känner mig lite osäker då man inte har en öppen donator, tänk om barnet gärna vill söka upp sin genetiska mamma. Man har ju sett på efterlyst hur betydelsefullt det är för alla adopterade att få veta sitt ursprung. Det man inte vet tar man ingen skada av så det känns faktiskt inte helt självklart från min sida då man inte får söka upp donatorn.

Tror inte det spelar så stor roll. Tänk om det kommer fram av misstag när barnet är tonåring. Kanske hör han/hon dig och din man prata eller så är det någon annan i er närhet. Det kommer utan tvekan såra barnet. Han/hon kommer att känna sig sviken. Det stora kommer säkert inte vara ÄD utan att ni inte har berättat. Kanske blir någon sjuk, behöver donator. Det visar sig så att du inte är genetisk mamma. Finns så många sätt som detta kan komma fram på om man vill hålla det hemligt. Tror att total öppenhet är superviktigt även om barnet inte kan leta upp donatorn. Det är ju inte säkert alls att det kommer att vara viktigt för barn till de som gjort ÄD. Det rör sig ju inte om någon som lämnat bort ett barn som vid adoption. Är ju donation av en cell vi talar om. Kram
  • villsågärna38
    Redan47 skrev 2014-05-07 19:54:25 följande:
    Det är vår öppenhet och trygghet med vårt val att göra ÄD m anonym donator som blir det viktiga, tänker jag. Dessutom när våra barn växer upp kommer de inte vara ensamma i denna situation, ju fler vi är som blir öppna ju större gemenskap för våra barn. de är otroligt efterlängtade, älskade, önskade vilket jag tror är mycket viktigt att belysa samt att donatorn har skydd i många länder i Europa ich gör denna altruistiska handling för att en annan kvinna ska kunna få "dig". Inte för att bli biologisk mamma utan möjliggöra för andra.

Håller helt med! Var Lelle som funderade på öppenheten då man har okänd donator.
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-05-08 07:37:34 följande:
    Hörrni brudar! Jag har hört/läst någonstans att man skall helst ligga på sin vänstra sida och sova när man är gravid. Det var från någon viss grav. vecka. Detta för att flödet i moderkakan skall vara det bästa möjliga. Minskar risken för PSD i magen och säkert proppar/infarkter i moderkakan. Samtidigt har jag också hört att man skall undvika att ligga på vänster sida generellt eftersom man "klämmer" hjärtat typ. Någon som vet hur det skall vara och kan reda ut begreppen?

Det är vänster sida som gäller som gravid. Med en kudde mellan knäna. Viktigast när magen börjar bli stor. Det ger bäst blodflödet till bebisen. Finns studier kring detta och jag tyckte också det var mest bekvämt. Iaf ända tills magen blev så stor och det var så obekvämt att ligga så man fick halvsitta och sova ist. Kram
  • villsågärna38

Usch Pluttemor och Danisen! Stackars er va jobbigt!! Själv har jag bara lite problem med yrsel just nu. Svimmat ett par ggr men nog kommit på hur jag ska undvika det nu. Kram

• villsågärna38
    Danisen skrev 2014-05-08 09:12:38 följande:
    Jag hörde senast igår av en kompis som är i v.31 att hennes bm sagt att man ska ligga på högersida efter v.30 (detta är hennes 3:e barn). Så nu blev man förvirrad IGEN haha. Men jag kommer lyssna på min bm när jag gått så långt så får se vad hon rekommenderar Vi har köpt vagn för flera veckor sen, en riktigt fin emmaljunga begagnad av en kollega. Var inte meningen att köpa så tidigt men den var så himla fin och bra pris. Och dessutom blir vi inte mindre ledsna om det inte går vägen om vi har en vagn eller ej. Men sen har jag inte köpt något alls, men min mamma har haha. Jag väntar till minst efter RUL som vi har den 28 maj. Sen måste vi renovera gästrummet som är det kommande barnrummet.

Då är hon dåligt påläst eller så sa hon fel. Det är vänster sida som gäller. Kom en studie om detta för nåt år sen och sen dess är det vad som rekommenderas även om det säkert inte gör nåt om man sover på högersidan nån gång med. Att ligga på rygg när man är höggravid rek däremot inte. Då kan den tunga livmodern trycka på vena cava, ett stort blodkärl som löper framför ryggraden, och man kan bli yr och svimma pga minskad syretillförsel. Halvsitta funkar dock bra. Kram www.unt.se/uppland/uppsala/battre-for-gravid-att-sova-pa-vanster-sida-1373837.aspx www.viforaldrar.se/gravid/Bast-sova-pa-vanster-sida-under-graviditeten
  • villsågärna38
    johjen skrev 2014-05-08 08:58:46 följande:
    Har börjat så smått fundera på vagn då vi bor på landet och går mycket i skogen så det får bli en rejäl sak med terränghjul. Sen bor vi i en liten omgjord sommarstuga så det är ju compact living som gäller så får verkligen fundera på vilka saker vi ska ha. Men säng, skötbord mm som passar i ett litet rum ska vi nog får till.. Någon som har några tips?

Mountain buggy har jättebra vagnar med tre stora terränghjul på. Enda nackdelen är att barnet bara kan åka framåtvänd i sittdelen vilket ju inte rek i början då han/hon börjar kunna sitta upp. Då ska man titta på mamma eller pappa Men bra liggdel och sittdel för lite större barn. Bugaboo Buffalo har också bra hjul även om de inte är riktigt lika stora. Bra liggdeloch sittdelen man kan vända åt båda hållen. Ang skötbord så har vi vårt på badkaret. Funkar toppen (om man även har dusch). Skönt att vara nära vatten få man ska byta också. Rek även babynest, bärschal och bärsele!! Kram
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2014-05-08 07:42:56 följande:
    Är det någon som börjat spanat lite smått på saker? Typ vagn eller andra grejor? Barnkläder? Att äntligen fått gå lite på Ikeas barnavdelning eller i den lokala barnbutiken och drömma sig bort? Förra gången gjorde jag det efter v. 12. Den här gången här det lite annorlunda + att jag redan har en hum om vad jag skulle vilja ha för vagn o.s.v. Kläder fick vi ärva en hel del. Framförallt till flicka, så det finns inte så mycket för mig att spana på i nuläget. Lite tråkigt för det var ju kul!

Härligt!! Vi kikar på dubbelvagnar Lutar åt Bugaboo Donkey. Tänkte köpa på Blocket. Kläder köper vi inga förrän efter RUL. Får bli lite nytt om det är en kille. Vill inte klä honom i rosa Sen brukar man få mängder av kläder också, både nya och begagnade, speciellt till första barnet tror jag. Vi köpte inte mycket själva första halvåret. Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2014-05-08 12:11:10 följande:
    Du har så klart rätt, jag är också inne på denna banan men är bara orolig över att barnet på nått sätt vill söka efter genetisk mor ändå, så vanligt är det inte med donation ännu så man känner till hur alla dessa barn reagerar. Kram

Förstår hur du tänker. Nä äggdonation har ju inte funnits länge alls ännu i Sverige men längre i andra länder och det råd man iaf ger par som gör ÄD i Sverige är att berätta tidigt. Den forskning som finns och de erfarenheter man har visar att det är bäst för barnet och relationerna i familjen. Eftersom både ÄD och spermiedonation blir vanligare och vanligare får vi hoppas att det inte är en så stor grej när våra barn kommer i tonåren. Det är ju då sånt här som ursprung brukar sättas på sin spets. Har det funnits med redan från när hen var liten att det är en anonym donator så blir det säkert inte lika stor grej som om det skulle komma upp senare. Det är ju ändå du som är mamman. Den andra personen är ju en genetisk donator men ingen mamma I vårt fall kan ju vår dotter ta reda på vem som donerat men vi vet ju inte om hon kommer att vilja det eller om det är en fördel. Vi har ju också en skillnad mellan syskon som kanske blir en utmaning att hantera längre fram när de blir större. Det gör att vi känner det extra viktigt att vara öppna från början så det förhoppningsvis avdramatiseras och inte blir en stor sak. Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015