Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015
lelle75 skrev 2014-05-07 16:20:57 följande:
Jag tror också på att man ska berätta för barnet men känner mig lite osäker då man inte har en öppen donator, tänk om barnet gärna vill söka upp sin genetiska mamma. Man har ju sett på efterlyst hur betydelsefullt det är för alla adopterade att få veta sitt ursprung. Det man inte vet tar man ingen skada av så det känns faktiskt inte helt självklart från min sida då man inte får söka upp donatorn.Tror inte det spelar så stor roll. Tänk om det kommer fram av misstag när barnet är tonåring. Kanske hör han/hon dig och din man prata eller så är det någon annan i er närhet. Det kommer utan tvekan såra barnet. Han/hon kommer att känna sig sviken. Det stora kommer säkert inte vara ÄD utan att ni inte har berättat. Kanske blir någon sjuk, behöver donator. Det visar sig så att du inte är genetisk mamma. Finns så många sätt som detta kan komma fram på om man vill hålla det hemligt. Tror att total öppenhet är superviktigt även om barnet inte kan leta upp donatorn. Det är ju inte säkert alls att det kommer att vara viktigt för barn till de som gjort ÄD. Det rör sig ju inte om någon som lämnat bort ett barn som vid adoption. Är ju donation av en cell vi talar om. Kram