• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lyckostjärna skrev 2014-02-18 18:55:52 följande:
    Jag är så nervös! Ska göra ultraljud imorgon jag är ju bara i vecka 5+2 då för att se att det ligger rätt denna gång därför har jag fått ultraljud så tidigt men är så orolig! Jag är jättesvullen om magen redan! Inga blödningar så det borde inte vara utomkveds! Imorgon kan dom se om det är 1 eller 2 sa sköterskan jag pratade med! Min syster och pappa vet om att vi är gravida så här långt men vi har inte berättat för någon annan! Är ni också svullna? Är orolig om jag är överstimulerad så här tjock kan väl inte vara i vecka 6? Det roliga är att min 11-åriga son från mitt tidigare äktenskap föddes 19/10 och detta BF har jag nu också! Lite kul faktiskt! Jag har blivit lovad kejsarsnitt om allt går vägen denna gång då jag har för trång bäcken för att föda vanligt! Min son blev förlöst med akutsnitt och det vill jag inte uppleva igen! Kram till er alla! Så härligt och läsa allt ni skriver!! Ni är grymma!!!
    Jag är också 5+2 idag och är jättesvullen. Fast mest på kvällarna. Skönt ändå för mig personligen för igår kände jag nästan inga symptom alls. Jag var inne på en extrakoll förra veckan men de menar inte det tyder på överstimulering. Lycka till! Förstår att det är nervöst!
  • lisodan
    hean123 skrev 2014-02-18 15:17:15 följande:
    Bara att inse att man kan hoppa över hit nu:)

Måste bara fråga, är på rd 12 idag och får svaga svaga bruna flytningar när jag är på toa, någon som varit med om detta?

Jag ringde till mitt hemmasjukhus och linnekliniken och meddelade graviditet idag, dom sa att det absolut inte behöver vara någon fara, men kan ju inte riktigt släppa detta.. Kan ju säkert vara lite torr eller så:/
    Välkommen! Ring dem igen om det fortsätter och försök få en tid om du känner att det lugnar dig.
  • lisodan
    Pluttemor skrev 2014-02-18 20:42:15 följande:
    Kan man dricka C-vitamin brustabletter som gravid? :/
    Äter du någon multivitamin? Apotekets "kvinna" eller "gravid" "mitt val" eller någon annan slags ? I såfall är det kanske dagsdosis inräknat?

• lisodan
    Pluttemor skrev 2014-02-18 21:15:32 följande:
    Ja jag äter aco s gravid. Tänkte mer extra v vitamin för att motverka förkylningen
    Förstår, segt att vara förkyld mitt upp i allt. Men du kanske kan köra en huskur? En väldans massa citrus, ingefära chilli, vitlök? Äta Thai med andra ord hehe Ingefära hjälper ju mot illamående också
  • lisodan
    Jenkis skrev 2014-02-19 06:16:35 följande:
    Var försiktig med ingefäran bara. Kan orsaka missfall, fast det tagits som huskur mot illamående i 100 år typ. Alltså små mängder är ok.

Oj då. Vad räknas till små mängder? Vet du det?
  • lisodan

Någon mer än jag som är pigg på morgonen? Kvällsmänniska vanligtvis, nu har jag vaknat kl 4-5 många dagar i rad fast jag kan sova till 8-9 om jag vill. Tvungen att gå och kissa, äta lite bröd för att ej bli illamående. Sen ligger jag vaken i 2 timmar och somnar lite om innan jag ska upp. På kvällarna somnar jag tidigare än vanligt men inte super tidigt. Kanske mellan 22-24 tiden.

• lisodan
    Moolie skrev 2014-02-19 09:45:11 följande:
    Då måste jag veta när du hade mens sist! :D Ferring-wheel behöver veta det för att räkna! ;) 

Med IVF räknas det ej från mensdag men befruktnkngsdag. ÄP alltså. Räkna med att man är 2+0 på ÄP. (Alltså i vecka tre). Vi har ju allas prutat och sprayat olika länge. De flesta appar har att man kan välja mensdag el ägglossning. På ägglossning ska man då skriva in ÄP dagen.
  • lisodan
    tusa skrev 2014-02-19 10:07:02 följande:
     Hmm, hur blir det då? 2v före ÄP/ÄL, va? 

Måste väl bli 22/1?

Så kan man också göra och räkna bakåt. Men då brukar man få skriva in hur lång ens menscykel brukar vara och det vi ju inte heller vid ivf. ET eller FET går.inte heller att räkna på eftersom äggen odlas olika länge. Så ska det bli helt rätt ge Moolie eller nån annan din ÄP dag :)
  • lisodan
    tusa skrev 2014-02-19 10:07:02 följande:
     Hmm, hur blir det då? 2v före ÄP/ÄL, va? 

Måste väl bli 22/1?

Så kan man också göra och räkna bakåt. Men då brukar man få skriva in hur lång ens menscykel brukar vara och det vi ju inte heller vid ivf. ET eller FET går.inte heller att räkna på eftersom äggen odlas olika länge. Så ska det bli helt rätt ge Moolie eller nån annan din ÄP dag :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015