• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

villsågärna38 skrev 2014-04-23 11:41:49 följande:

Jag kör vanlig solcreme från Apoteket, Vichy. Många sorter gillar inte min hy så nu håller jag mig till denna eftersom den funkar. Kör hög solskyddsfaktor och sen skugga timmarna mitt på dan. Vi var ju precis på Teneriffa. Funkade jättebra. Är ljus i mig själv och solar aldrig mkt. Visst kanske man får i sig kemikalier men mkt värre med malignt melanom och pigmentfläckar får man ju även lätt som gravid pga hormonerna och det är ju inte så kul. Sen kör vi bara ekologiskt när det gäller frukt och grönt så undviker kemikalierna där istället Kram
    Man kan köra de som finns på apoteken för barn om man vill. De innehåller lägst halt kemikalier. De består mest av fysiska filter som reflekterar bort solljuset från kroppen. Dessa tas inte upp av huden. Däremot är de högsta faktorerna alltid blandade eftersom det är svårt att fixa något som är lätt att smörja ut som bara är fysiskt.
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-04-23 05:58:42 följande:
    Tack johjen, pluttemor och hoppfulla Fia! Nu vill jag bara få det överstökat!
    Hur går det???
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-04-23 10:01:43 följande:
    Hej,
    Får man joina här kanske? Har följt tråden en tid tillbaka och äntligen kan jag säga att jag är gravid.
    Bor utanför GBG med min man och våran 2 1/2 åring (ISCI på SU) och nu har vi försökt att få till en till liten.
    Började förra våren med 2 misslyckade FET. Sökte oss till CA och plussade nu efter 2:a ET försöket. Är i vecka 5 så allt är väldigt nytt och tidigt.

Kram på er kämpar
    Välkommen!
  • Jenkis

Känner mig riktigt ynklig i pollenallergi idag

Slog till med full kraft i förrgår och jag har tagit alt man får, men i morse tröttnade jag totalt, så jag rev lite i läkartidningen och tydligen är Loratadin OK.

På sina ställen står även Ceterizin och Telfast med, men Loratadin har tydligen flest studier som visar att det är ok.

Så nu är det ögondroppar, tabletter och kortisonnässpray som gäller. Brukar alltid annars klara mig på BARA kortisonnässpray (börjar i februari). Typiskt när man är gravid och allt. Än så länge är det inte speciellt mycket bättre heller, så det är bara att stå ut...

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-25 17:53:36 följande:
    Jenkis - hur är det med dig? Saknar dig här i tråden!! Kram
    Ja hur är det egentligen?

Hur arg och ledsen är normalt att vara som gravid?

På tisdag har jag varit sjukskriven två veckor på 50% Att jag inte blev så mycket bättre första veckan med känslan av stress, kort stubin och tårar, brydde jag mig inte så mycket om. Tänkte att det tar ju någon vecka att tagga ner.

På de här 10 dagarna har jag blivit piggare och känt mig mindre stressad privat. Har även kommit igång bättre med yogan, cykling till jobbet och fler promenader. Har även gjort lite små roliga projekt som att fota den underbara våren, varit på hästtävling o.s.v. Sånt som jag inte alls orkade tänka på förut...

Men jag har fortfarande väldigt kort stubin. Framförallt mot sambon. Blir upprörd över typ allt. Kan läsa något i tidningen som upprör mig jättemycket, trots att det inte är mitt "problem" eller egentligen berör mig privat/personligen. Blir även lätt stressad. Tål ingenting. 

Blir även lätt "gråtig" Det kan vara en bild eller något helt annat som triggar igång något i mig. Såg en hästbuss på väg till tävlingen idag och jag började gråta när jag körde bil... Jag gillar hästar jättemycket och har ridit nästan hela mitt liv, dock inte tävlat. Så kombon av fint väder, vara ledig och "få" åka till tävling blev tydligen för mycket... Finns inget logiskt direkt utan känslorna bara svämmar över.

På jobbet räcker det att jag kliver in i stort sett så är stressen igång direkt. Det är i stort sett bara olust förknippat med mitt jobb. Ligger ständigt i beredskap typ. Det är ju hemskt eftersom jag tänker på mitt stackarns barn... Samtidigt försöker jag vara i nuet och vara i mina känslor och i min stress, för den är ju där oavsett om jag vill det eller ej. Om man kämpar emot blir det oftast inte bättre, utan det kan bli bättre efter ett tag om jag liksom "accepterar" läget. Försöker fokusera på jobbet och på min andning, men när det är som värst är det jättesvårt.

Skall jobba helgen igen och ge det en chans några dagar till. Sen blir det kanske medicin och den är inte A-klassad tyvärr... Har verkligen gjort mitt bästa, men någonstans måste man dra gränsen. Jag vill absolut inte ta medicin, men förstår samtidigt att jag kanske "måste" både för min egen och lilla bebbens hälsa. Jag måste ju orka med att vara gravid, föda och vara småbarnsförälder också. Stress i kroppen ökar dessutom risken för havandeskapsförgiftning, så det är mycket för bebbens skull med. Dessutom vore det toppen att kanske få njuta lite av den här resan...

Ja, vad fasen gör man????
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-25 20:08:55 följande:
    Ha, ha!! Länder igen mig. Skillnaden är att maken lärt sig. Han ger mig allt jag vill ha och argumenterar inte längre vet ju att det går över!! Kram

Svarar mer sen. Måste åka till jobbet. Men jag önskar att kunde vara lite mindre känslig och kanske rätta sig lite mer efter mig Han är rätt tålig annars, men han känner sig kränkt och tar allt personligt. Humörsvängningarna kan JAG leva med, men sambon har svårt att leva med mig säger han. Det är stressen som är värst för mig och alla konstiga tankar man får när man inte mår bra. Typ vad man har gett sig in på o.s.v. Ha en skön dag alla!
  • Jenkis
    tusa skrev 2014-04-26 11:09:11 följande:
    Heeej...

Åh, vad länge sedan jag var intill Er!

Stort Grattis och Hurra till Er alla som fått glada nyheter, KUB, hjärtljud, fosterrörelser och plus på stickan! HjärtaSkrattande
    Välkomna och Lycka till ni nya!

Jenkis, så fantastiskt att du fått din sjukskrivning, blir såå glad och lättad att höra, men du, gå inte med på medicinering för något som skulle kunna fixas med med vila!! Kraaam tjejen {#emotions_dlg.flower}

V.13+3 här och k'änner mig så ogravid man kan bli...är BARA tjock!! (har gått upp 7kg..)
    Illamåendet har försvunnit helt nu sedan förra veckan, efter ca 1v nedtrappning. Brösten har varit mjuka och oömma länge nu...minns inte när de kändes "gravida" senast..2v sedan? Den ihållande huvudvärken och tröttheten som jag haft sedan vi började ivf-behandlingen är borta den med och kan heller inte säga att jag har några direkta humörsvängningar, eller känner mig känslig på nåt sätt..

Jag är orolig, faktiskt, som jag inte varit sedan innan VUL2 i v.11...

Ringde och bokade RUL denna vecka och det blir 28/5 kl. 13.20. Det blir i v.19. 

Vet inte hur jag ska klara mig utan att veta något tills dess!?

Är det detta som är "spökveckorna"?? Känner någon igen sig??

Annars har våren kommit hit upp i veckan. Björkarna håller på slå ut, bina flyger och solen lyser Solig
    Vi har fått ett växthus som min kära man skruvade ihop igår och div. frön som barnen planterade i Påskas har redan kommit upp.

Jag har åxå helt otippat fått nytt jobb, så här på smällen och allt!? Förvånad Får ju inte svetsa nu som gravid, så står ju "till arbetsmarknadens förfogande"  och sedan i förrgår jobbar jag inom byggstäd. De ringde från Arbets, så bara att åka iväg! Det är bara 3v detta jobb, men är ett bemanningsföretag, JobbiNorr, så det kommer ju hela tiden mer jobb. Positivt att jag nu antagligen kommer få jobba tills jag själv säger stopp och negativt att det blev mer jobb iaf, jag var ju helt inställd på att jag "jobbat klart" nu tills efter föräldraledigheten. De har åxå mycket jobb inom industrin, så inte helt fel att fixa kontakt och visa upp mig nu heller, men FAAAN vad jobbigt! Rent psykologiskt, alltså!!...ja, fysiskt med..är hygienklass "operationssal" i vissa rum, och det tar TIIID! Trevligt folk jobbar jag med iaf, så bara att bita ihop nu i någon månad... Obestämd
    Nej, naturligtvis inte! Skrattande Såklart jag prioriterar vila i första hand och självläkning. Men jag stod på medicin innan jag blev gravid och bestämde mig för att trappa ut den så fort jag fick plus. Vi fick ju en dotter med grav hjärtmissbildning och vården säger att det inte beror på medicinen, men jag har hört/läst lite olika bud där...

Nu är "faran" över eftersom alla organ redan är bildade, så blir det ingen förbättring av sjukskrivningen om någon vecka, känner jag själv att jag behöver testa medicin igen. Det har inget att göra med att jag "måste kunna jobba" eller liknande utan det är mer på den nivån att jag måste överleva och framförallt njuta av min hittills problemfria graviditet, njuta av sommaren och orka med en förlossning. Allting är ju toppen här egentligen. Bara jag som inte kan ta tillvara på det...

Förra gången åt jag som sagt medicin och mådde toppen! Kunde verkligen njuta så länge det varade och jag tror att det var en av de bästa perioderna i mitt liv. Nu eftersträvar jag inte de nivåerna för jag inser att det är olika med olika graviditeter och att vi har en stor sorg bakom oss som såklart spökar till det...
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-04-26 08:27:53 följande:

Helt ärligt så tror jag att du ska bli sjukskriven 100% så du kan slappna av och må bra. Jag mådde precis som du, hade sån ångest över allt på jobb. Sen blev jag sjukskriven p.g.a tennisarm och min fibromyalgi jag mår mycket bättre än på vääääääldigt länge. Nu är jag dock orolig för vad läkaren och försäkringskassan ska säga den 30 april då sjukskrivningen går ut. Är tyvärr fortfarande väldigt dålig i armen och ortopeden säger att jag ska bli fortsatt sjukskriven, så får hoppas att husläkaren lyssnar på honom. Sen har jag ju problem med foglossning också, kan inte gå så långt eller sitta så länge. Jag är mest orolig att dem inte lyssnar nu när man är gravid. Efter allt vi gått igenom här i denna tråden så känns det som att man försöker att vara så försiktig som det går. Ha en fin dag och kram på dig
    Efter hur lång tids sjukskrivning vände det? Ångesten/stressen alltså.
  • Jenkis
    glader skrev 2014-04-26 18:43:35 följande:
    Hej på er! Solig
    Oj vad jobbigt flera av er verkar ha det med humörsvängningar.... Då vet jag kanske vad jag har att vänta mig Flört
    Än så länge har jag faktiskt inte känt någonting sådant alls.

Fick igår veta att jag har lite låga sköldkörtelvärden, kanske därför jag inte gått upp något i vikt. Detta är tydligen ganska vanligt just i början av garviditeten och behöver inte kvarstå. Det enda jag själv kunde göra sa läkaren, vara att inte orora mig.
    Och konstigt nog, jag har varit kolugn sedan jag blev gravid, jag oroar mig faktiskt ingenting. Jag vet ju att många av er är oroliga och jag känner mig nästan oförskämd som inte oroar mig eller funderar särskilt mycket men jag känner bara inte så...

Vilken underbar dag det varit idag, jag har suttit vid vattnet hela dagen!

Kram på er!
    Så var som sagt min första graviditet med. Njut!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-26 20:56:27 följande:

Då förstår jag lite mer. Visste inte om art du hade medicinerat tidigare. Då tycker jag du ska göra det som känns bäst. Nu är ju faran över och det finns ju bra mediciner man kan ta under graviditet. Stora kramar till dig och hoppas att du snart mår bättre!
    Vissa saker blivit bättre efter sjukskrivning, andra sämre. Fått problem med ångest och antar att det är en reaktion på att jag nu har mer tid att bearbeta saker/att saker har möjlighet att tränga upp på ytan.

Organen är ju färdigutvecklade, men hjärnan utvecklas ju hela tiden och efter förlossningen mår ju inte de barnen vars mödrar tagit antidepp så bra... Går iofs över på ett par dygn, men ändå...

Skjuter medicinstart dag för dag, men inser att det bästa kanske är att ta ett beslut helt enkelt och köra på det så att jag kan få lugn och ro. Mycket i min ångest sitter nog i att jag inte bestämt mig riktigt och går och analyserar hur jag mår/beter mig hela tiden...

Man tänker för mycket helt enkelt och vill göra det som är smartast liksom. Det tar ju ett tag innan man får full effekt av medicinen och jag hade logiskt tänkt ut att om jag börjar nu/snart så hinner jag kanske njuta lite av att jag faktiskt bara jobbar 50 % och att livet är toppen (egentligen). Men man kanske inte skall försöka vara logisk utan försöka återhämta sig "naturligt" och ta ställning till saker och ting när sjukskrivningen håller på att gå ut? Det finns ju som sagt ingen garanti att jag mår bättre på medicin heller...

Gjorde självtester för ångest och depression på nätet (seriös sida som har samma tester jag gjort på VC en gång i tiden). Ligger på gränsen till ångest, men är inte deprimerad.

Känner att jag inte kan fråga vården heller hur jag skall göra, för de är FÖR medicin och jag vet ju vad deras svar skulle bli. Önskar att jag hade någon mer neutral person att fråga som ändå var läkare typ.

Ni får ursäkta att jag tar upp tråden så mycket med mitt OT-tjat Skäms
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015