• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2014-04-16 11:54:56 följande:
    Hej alla, jag har precis gjort en tredje ivfbehandling och är gravid med bf 3 december. Jag är i vecka 6+6 idag. Blev gravid på mitt förra försök men det blev tyvärr ma i vecka 10. Är väldigt nervös inför vårt vul nästa torsdag och vill bara se ett normalstort foster och ett tickande hjärta
    Välkommen!
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-04-16 09:56:46 följande:
    Jenkis, Skönt att dom tar din situation på allvar o att du får gå ner i tid! Kram! 

Johjen: Känner igen känslan, spökveckorna är väldigt vanliga såhär dags... 
    Tack till er båda!

Jag hoppas att jag kommer igen och kan njuta lite mer och inte gå runt med en ständig stress i kroppen.

Egentligen mår jag ju jättebra med själva graviditeten. Säger precis som er andra att den inte märks så mycket. Bara jag får sova och äta ordentligt så är jag som vanligt typ. Fogarna har alla fall inte blivit sämre och det är skönt

Brösten skvallrar om att jag fortfarande är gravid. De är mer fylliga och fasta/hårda än normalt.

Sen i fredags så tror jag att jag känner den lilla då och då. Har ju skrivit om det innan med, men nu är jag mer säker.

Hoppas alla andra mår bra!
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-04-16 20:57:29 följande:
    Finns ingen anledning att sluta med folsyra. Det är viktigt att äta mer folsyra även under amning. MINST 500 rek sv nordiska rådet under grav och amning. Svensk MVC tycks inte vara helt pålästa. dessutom finns det mycket andra fördelar för kroppen att få extra tillskott av folsyra, ex motverkat grått hår ;), minnet, överhuvud taget åldringsprocesser och cellbildning i kroppen och hjärnan där folsyra har stor betydelse. Men det finns forskning att läsa om detta. till och med svensk sådan....  Jag äter alltid 800 folsyra. Just nu under ÄD behandling äter jag 5000mg. 
    Vi har uppenbarligen två läger här inne då och man gör ju som man själv vill. Det är viktigast!

Själv äter jag:
    Folsyra
    Omega3
    D-vitamin
    Zink
    Magnesium
    Nyponpulver
    Lactobacillus Plantarum
    Vanliga gravidvitaminer

Så ni ser ju själva vilket läger jag tillhör Försöker motverka en ny missbildning, därav lite extra av vissa saker.
  • Jenkis
    Redan47 skrev 2014-04-18 02:04:34 följande:
    Jenkins;Jag äter samma tillägg som du ;) plus calcium/mg. För syra basen och pga medicinering m östrogen och hepariner. Kramp i benen direkt om mg minskas. Det var ju ingen som trodde man blev sjuk och fick missbildningar av tvättmedel på 60 talet. Barn föddes utan armar o ben.... Jag erfarenhet av"det händer inte mig" syndrom och vet att det kan det göra. Så jag väljer att vara så påläst som möjligt på de områden som jag behöver kunskap- det har lönats sig. Och räddat liv. B9- är dessutom vattenlöslig. Skönt du blev sjukskriven-känns det bättre för dig nu?

Jag hoppas det blir bättre. Tar nog en vecka att komma ner i varv... Åt inte Mg förra gången och hade mycket besvär med vadkramper. Nu sällan. var inte de utan armar och ben skadade av Talidomid? Ett lugnande medel.
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-21 12:17:56 följande:
    Hej vänner!! Hur mår ni i solskenet? Här är det bra En del molvärk till och från sista veckan men annars bra. Känner nån enstaka liten svag buff ibland så hoppas allt är bra med bebben. Längtar till RUL men gissar att jag inte är ensam om det Kramar till er alla
    Tror också jag känner det lilla livet. Flera gånger per dag. Svagt såklart. Ibland som kittling och ibland som den typ vänder sig.

Fått mer och mer vadkramper på nätterna nu...

Ligamenten gör ont ibland med när man vänder sig i sängen eller sträcker på sig. Har de iofs gjort i flera veckor. Kände inget sånt alls med dottern, men hörde alla andra prata om det då.

Väntar på att jag skall återhämta mig psykiskt. Annars är det toppen här!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-04-21 19:05:59 följande:

Usch va jobbigt med vadkramper!! Magnesium? Jo känner också av ligamenten och nu ikväll även lite foglossning. Hoppas att du snart återhämtar dig psykiskt. Förstår att det måste vara tufft! Så bra att du blev sjukskriven!! Kram
    Äter magnesium och vet inte riktigt hur mycket jag vågar ta. Kanske skall kolla upp maxdosen som gravid och öka på om jag inte är där...

Det var verkligen tur att jag blev sjukskriven... Ibland förstår man inte hur dåligt man mår förrän man börjar må bättre så att säga.

På en vecka har jag fått frågan tre gånger från chefen om jag tror att jag blir fortsatt sjukskriven. Två gånger muntligt och en gång skriftligt... Jag har svarat henne alla gånger att jag inte kan svara på det och en gång frågade jag henne om hon kunde svara på om hon skall bli förkyld innan jul Visst jag har problem att koppla bort jobbet, men hur enkelt är det när man hela tiden får ovanstående fråga?
  • Jenkis
    Linblå skrev 2014-04-22 13:00:14 följande:
    Hej allihopa. Idag var vi på ultraljud och gjorde kub. Båda vinkade och sa att dom är helt perfekta. Eller iaf så perfekta som våra gener tillåter. Blev daterad som v13+2. Känns jätteskönt :)
    Superkul!
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-04-22 11:53:42 följande:
    Precis pratat med BM och de ville att jag skulle komma in på torsdag och lämna ett urinprov för att utesluta uvi. Känns skönt att de tog det på allvar även om jag inte har några direkta symptom just nu. De får troligtvis skicka iväg det på odling och svaret lär dröja men nu kollas det upp i alla fall.
    Vad bra! Bättre att kolla en gång för mycket.
  • Jenkis
    Pluttemor skrev 2014-04-21 20:57:06 följande:
    Johjen: det e helt normalt att inte känna något som varken förstföderska eller inte. En del känner inget för än väldigt sent. Jag kände av sonen i vecka 13 förra gången. När jag sa det till BM skrattade hon åt mig och trodde att jag inbillade mig. Men det var liksom inga starka känslor utan mer som svagt fladder precis nedanför naveln. Rörelserna blev tydliga i vecka 17. Nu känner jag samma fladder och har känt samma sak så nu vet jag att det e fostret och inget annat som fladdrar. Fladdret följs inte av något ljud och brukar komma när jag ligger på sidan och ligger helt still min vännina kände allra första rörelsen i vecka 21 med båda sina döttrar. så det e helt normalt att vara olika
    Kände i 13+3 förra gången (moderkaka i framvägg) och 12+3 denna gång. Det är som sagt väldigt individuellt och för min del tror jag det beror på att min livmoder ligger väldigt nära bukväggen. Blir tjock fort som gravid med.

Har en kompis som inte kände något förrän v. 30 och ut kom en helt perfekt liten tjej, så ta det lugnt om ni inte känner något ännu Sen tror jag de brukar säga att man skall ta kontakt med vården om man inte känt rörelser före v. 24.
  • Jenkis
    Lillebrorsfaster skrev 2014-04-22 14:47:12 följande:
    Vilka veckor har ni fått era RUL inplanerade? Det är väl mellan vecka 17-20 man går va? Om allt går bra imorgon på kub-testet ska vi boka in RUL, men vet inte om man ska försöka ta så tidigt som möjligt, eller så sent som vecka 20? Hur tänkte ni alla?
    Vi fick inte boka själva utan fick ta den tid som fanns. Kommer göra 17+6 som förra gången.

En fördel att göra det så tidigt som möjligt är om något inte är bra... Då hinner man ta ställning.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015