• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Här har vi varit och fått vaccinationssprutor idag och nr 2 av rota. Oj, oj va hon grät stackars liten Följer sina kurvor bra och allt ser toppen ut annars men lite gnällig ikväll nu efter sprutorna så får kanske ge en alvedon om hon verkar påverkad. Hoppas på bra natt iaf med inte alltför tät amning. Är vár tredje timme här igen nu

• villsågärna38

Ang avsvällande nässpray så kommer texten här igen från barnakuten.nu:

När det är rent i näsan (det känns, det är inget motstånd när man sprutar i koksaltlösning längre, inga snorkråkor i vägen) avslutas gärna proceduren med avsvällande näsdroppar (typ nezeril). Det är ett läkemedel och där är det viktigt att både följa dosering i antal droppar och i maxdosen per dygn. Det skall inte heller användas mer än några dygn i sträck, för då blir nässlemhinnan beroende av dem för att inte svälla upp igen. Men de första, värsta snoriga dygnen är det en guldmedicin! Tyvärr har nezeril slutats säljas för småbebisar. Inte för att det var farligt, utan för att substansen är farlig för småbebisar i högdos. I Norge finns avsvällande näsdroppar för bebisar kvar (receptfritt) och heter där Rhinox 0,1 mg/ml. Den kan skrivas ut av svenska läkare med licensmotivering.

• villsågärna38

Lilla Lovisa fick en Alvedon igår kväll. Ammade vid 20.00 och somnade. Vaknade 00.30 och ammade lite, somnade och sover fortfarande!!!! Måste snart väcka henne innan mitt bröst spricker! Själv var jag så trött att jag somnade 21.30 igår så jag är pigg nu. Sovit 3+5,5 timme. De kan ju som sagt bli trötta av vaccinet också

• villsågärna38

Det där med ljud går lite i perioder här men nåt jag läst ovh som jag tycker stämmer är att det är förändringarna som gör att man vaknar, även som vuxen. Var det tyst då man somnade kan man vakna av ljud och somnar man t ex framför tvn så vaknar man ju om nån stänger av den. Så jag brukar tänka på att ha lite musik på hemma och på dan om vi är inne då söver jag ofta henne i Mamaroon som låter lite som lustgasen på BB Den ihop med lite lugn bakgrundsmusik gör henne inte så ljudkänslig. Är det helt tyst däremot är hon i perioder lätt att väcka och i perioder mer oberörd. Stämmer rätt väl med om hon är i en utvecklingsfas eller inte.

• villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-21 08:32:29 följande:

Kan bara hålla med. Har ofta radion eller musik i bakgrunden, så det inte är knäpptyst. Märker också att det mest är förändringar som stör, men som tur är verkar inte Victor vara speciellt överkänslig

Eller hur Skönt att han inte är så känslig. På storasysters dagis sover de i grupp (inomhus) till klassisk musik. Så mysigt och smart för då blir de inte så lätt störda av varandra. Ha det bra på träningen idag!! Kram
  • villsågärna38
    johjen skrev 2015-01-21 08:03:08 följande:

Underbart! Adam sov 21:30 till 01:30 och sen 02 till 07 men hunden väckte mig 04:30! Alltid är det något!

Härligt! Trots hunden
  • villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-21 08:59:26 följande:

Vad tycker ni gravida? Skall vi som fått barn, starta en ny tråd eller inte?

Säg bara till, så kan jag lägga upp en länk i trådstarten till den nya tråden, så hittar ni dit sen

Så länge gör jag ingenting och skriver här.

Tror jag har läst de flesta inläggen och styrkekramar till er som behöver!!! Flera av er har det tufft just nu!

Kul att läsa att det går framåt för de allra flesta. Både hos er gravida och hos de som fått. Grattis till alla nya, lyckade KUB, RUL. Härligt med skratt o.s.v. hos våra bebisar.

Här är det bra! Mat varannan timme dygnet runt fortfarande, men mer joller och leenden. Lite svårt att få honom att sova just nu generellt, men det går nog över.

Pampers New Baby nr 3 har hittills inte läckt i ryggen! Däremot i benen två gånger, men generellt läcker de minst.

Va roligt att höra från dig mkt amning fortfarande förstår jag. Hur mår du? Jag brukar vara ett vrak om jag ammar varannan timme på natten. Sover han något längre pass på dan så du kan sova ikapp? Och hur är natten? Jag ammar också varannan timme på dan om vi inte är iväg nånstans el går långpromenad el likn. På kvällarna kan det bli en gång i timmen mellan 17-20 men inte så länge åt gången, ca 15 min. Men sen sover hon ju långa pass från 20 ca. Hoppas snart W börjar med det med!! Va skönt med blöjorna, bättre iaf

Stora kramar
  • villsågärna38
    glader skrev 2015-01-21 09:40:33 följande:

God morgon, härligt att höra att flera av er har haft bra nätter! Beundrar er som ammar varannan timme, hade jag nog aldrig pallat!!

här är det sjukstuga idag, Hedda har blivit jätteförkyld och hostar, snorar och frustar, det är så synd om henne! Svårt att mata men man får ta det i omgångar. Hon sov ändå okej trots detta, 20 till 01.30, 06.15 och nu ligger hon och försöker vakna, inte lätt när man är sjuk och trött!

Tur vi köpte en nässug igår, det behövs nu men fy vad hon hatar den!! Jättesvårt att hålla henne still för at suga

Stackars liten. Hoppas hon kryar på sig snart!!!

Jag ammar ju varannan timme på dan bara och det funkar hur bra som helst Tar en kvart åt gången och kan ju amma överallt när jag är ute. I bilen, på en toa och hemma i soffan såklart eller vid middagsbordet Så tycker nog att det mest är praktiskt!! Att amma varannan timme på natten däremot är ingen hit men som tur är gillar ju Lovisa att sova på natten

Håller med dig! Tyckervi skapar en tråd till. Finns ju inget som hindrar att de som är gravida även läser i den isf.

Kram
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-21 16:39:44 följande:

Två trådar låter bra, Jenkis fixar du en ny tråd då, uppfattade det som om du ville ta på dig det då du skapat denna :)

När jag själv var gravid tyckte jag att det var intressant att följa er som redan hade fått barn och jag lärde mig en hel del. Men måste erkänna att jag undrade varför ni skrev vilka klockslag det var när ni ammade och tyckte att det var konstigt att ni skrev ner det, när man är gravid är det svårt att ta till sig allt. Nu förstår jag så klart helt och hållet det där med klockslagen, nu gör jag likadant själv. Man måste ju hålla koll på hur mycket sömn man får :) Så kan tänka mig att det blir lite trist för er gravida att läsa om hur mycket sömn vi får. Om det blir en ny tråd så hoppas jag att vi hörs framöver när era små kommer.

Vill passa på och berätta att ni ska förbereda er på kaos i början när de kommer. Hur förberedd man än är så kommer det inte att kännas tillräckligt! Kom ihåg att de flesta spädisar får problem med magen, köp hem semperdroppar och minifom och använd i förebyggande syfte, det är mitt bästa tips till alla förstföderskor :)

Lägg inte så mycket tid på krämpor och rädsla inför förlossningen, för när liten kommer ångrar ni er att ni inte läste på om bebisar istället.

Kram

Ha, ha Lelle!! Bästa tipsen! Speciellt det sista
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015