• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Danisen skrev 2015-01-12 15:36:54 följande:

Fy vad jag har magknip och ont i ryggen... och mår illa. Ööh... hoppas bara att det är såhär och inte blir kräk åsånt . Fattar inte vad det Kan vara? Blir man magsjuk brukar man behöva gå på toa eller kräkas ju?! Skumt..

Gravid?
  • villsågärna38

Lelle - va bra att hon sov så länge idag. Säkert pga att täppan blev bättre då. Fasa ut ersättningen samtidigt som man ökar mjölken man ju ta några dagar eller veckor. Ammar du ofta nån dag så räkna med att det tar ett par dar innan mjölkmängden ökas. Kram

• villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-13 08:07:25 följande:

Olle är fortfarande dålig i magen och i natt kissade han inte på lite över 10h. Sen kom det lite kiss men det är svårt att veta hur mycket som är kiss och bajs när han är så lös. Han bajsade inte heller på hela natten och åt bara jätte lite vid ett par tillfällen. Har kontaktat 1177 och vi ska se så att han kissar igen inom några timmar annars ska vi ta kontakt igen. Han börjar ju bli tröttare men är fortfarande pigg och glad när han är vaken och har gått ner lite i vikt tror jag. Ser smalare ut om midjan. Hon på 1177 tyckte också att jag ska erbjuda lite ersättning också eftersom han inte riktigt orkar käka färdigt. Han suger i gång bröstet, sen äter han (klunkar) mellan 30sek-2min och sen lite små snutt bara. Kommer igång igen efter ett par minuter om jag erbjuder andra bröstet och ligger vid bröstet mellan 10-15min innan han släpper. Bröstet som jag har haft mjölkstockning i verkar helt enkelt ta slut?!

Hur länge klunkar era barn? Har inte tänkt på det innan men nu blir det ibland bara kanske bara 30 klunkar à 1sek innan han vill vila sig. Vore jätte skönt om ni kunde försöka se hur era äter och hur länge det är bra flyt ur era bröst.

Vill att han ska bli frisk, börjar faktiskt orolig

När de är sjuka så orkar de ju inte äta lika mkt så det är ju inte konstigt alls. Han är säkert inte hungrig på samma sätt och då minskar ju produktionen lite också. Vill kanske mest dricka nackdelen om du börjar ge ersättning är ju att din mjölk minskar ännu mer. Kandu ibte pumpa ur ist? Få tag på en elpump? Om han inte kissar på så länge och verkar matt så tycker jag du ska prata med barnakuten. Små med magsjuka är ju så sårbara om de blir uttorkade. Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-13 09:03:10 följande:

Ska försöka få tag på pump under den. Har provat att pumpa förhand men det funkar fan inte. Tror att psyket spelar in lite på något sätt och nu även oron över Olle. Får det inte att rinna till själv och bröstet som det varit mjölkstockning i har jag knappt kunnat klämma ur något sista dagarna

Men va bra att han kissat

Det är jättevanligt. Blir man oroad och stressad så funkar inte utdrivningsreflexen. Är ju psykologi och hormoner i detta. Funkar amningen på det bröstet nu? Lovisa ammar oftast inte mer ön 10 min/en kvart på dan. Handlar om teknik också större bebisar blir bättre på tekniken och snabbare. Men i ditt fall så kan det ju var så att han inte orkar riktigt heller. Hoppas han piggar på sig!! Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-13 10:04:02 följande:

Hej,

Vi mår Ok, men jag har verkligen knöt mig oerhört tagen av allt som hände förra veckan...Inte alls haft samma energi och knappt känt att jag hade lust med något överhuvudtaget. Orolig för mina släktingar och vänner i Paris. Mådde bättre när jag såg den fantastiska uppslutningen på söndagens marsch dock.

Annars mår Victor fint, "snackar" otroligt mycket mer, vilket är riktigt roligt. Vi har en helt annan kontakt nu

Kan knappt första att han är hela 4 månader nu!! Han har kommit in den period där allt men verkligen allt ska undersökas i munnen...Han sover väldigt lite på dagen, mestadels i vagnen på promenaden eller i bilen. Vi har börjat ändra badvanorna nu, och kör varann dag, som tur är somnar han lika enkelt utan bad!

På lördagen börjar vi på Babysim, ska bli riktigt kul att se vad han tycker om det. 

Idag ska vi hälsa på en kompis, på torsdag är det dags för mammagruppen igen.

Hur har er natt varit? Har du kunnat sova något? Hur är det med smärtan?

Kram!

Förstår det! Så oerhört obehagligt och tragiskt Hemskt!! Men fantastiskt med marschen i söndags. 1,6 miljoner människor läste jag!! Känner du nån som var i närheten när det hände eller hade nån koppling till de som dog?

Underbart med lille Victor! Va stor han blivit nu!! Blir säkert supermysigt med babysimmet

Här försöker jag amma en supernyfiken Lovisa. Stört omöjligt Lilla charmtroll!! Hon försökte vända sig imorse igen men lyckades inte. Oh så arg hon blev!! Frustration!! Inte lätt att vara liten

Kram och ha en bra dag i halkan!!
  • villsågärna38
    lelle75 skrev 2015-01-13 08:05:45 följande:

Jag har fortfarande inte kunnat ta in att man fick barn till slut, känns helt overkligt och omvälvande, vilken lycka!

Igår försökte jag att amma på lite extra men det gav motsatt effekt. När hon väl var hungrig så fanns det inte tillräckligt med mjölk, först fick hon 100 ml ersättning men efter ngn timme var hon fortfarande inte nöjd, hon fick 100 ml till, fortfarande inte nöjd och skrek till kl. 2:00 innan vi förstod vad hon ville ha, ännu mer ersättning..

Kan man dricka koffeinfritt kaffe? Känns som som om att hon bara smakar på brösten och bestämmer sig för att hon inte vill ha, som om att de luktar eller smakar illa.

Ja visst är det den största gåva man kan få!! Får ett lyckorus bara jag tänker på det Tog ett bra tag för mig med att ta in med första barnet. Overkligt liksom

Det tar ju ett par dar innan mjölkvolymen börjar öka och ska du minska på ersättningen så är det ju med lite, lite per dag. Vill du gå över till helamning så är det ju ett långsiktigt projekt som kräver stort tålamod. Speciellt om man har en bebis som vant sig vid flaska. Tar du bort ersättningen på kvällen med en gång så blir hon säkert skithungrig Tog ju ett par månader för Johjen t ex. Jag fasade ju ut ersättning på 2 veckor med storasyster men det var ju i början då hon var nyfödd och hon fick aldrig flaska och gillade att amma mycket. Även på kvällen. Blir det för jobbigt och tidskrävande kanske kombinationen med ersättning på kvällen passar er mycket bättre?

Visst kan det vara nåt du ätit (vitlök?) men kan ju också vara så att hon börjar vänja sig vid ersättning.

Kram
  • villsågärna38
    Irma01 skrev 2015-01-13 10:36:10 följande:

Som tur är kände jag ingen som dog, men jag undrar verkligen vart vår värld är på väg...

Ja, det där med amning och nyfikenhet känner jag också igen. Om jag försöker titta på mobilen t.e så vill han se skärmen så det går inte längre... Och så fort han hör ett ljud så lyfter han huvudet och vänder sig mot ljudet.

Det är rätt gulligt också att se hur snabbt de blir arga och frustrerade när det inte går som de vill våra sötnosar!

Ja, du här är det värsta hockeyring utanför, funderar faktiskt på att köpa icebugs, känns lite obehagligt att gå ut med Victor i famnen...

Igår tog vi en promenad med vagn och hund och det kändes som värsta träningspasset! Men det gjorde mig gott ändå. 

Stor kram!

Ja det kan man verkligen undra. Obehagligt...

Ja det är riktigt gulligt också. Bra med lite temperament och vilja De övar ju på sin kämparanda redan nu!

Ja du, ice bugs vore nåt faktiskt. Vi har ej sluttande garagenedfart till vårt hus och barnvagnen i garaget så går sanda numera innan vi hör iväg på morgonen. Plogade mig till dagis igår, var väldigt bra träning så förstår vad du menar idag ville stora tjejen gå bredvid vagnen till dagis men det gick ju bara inte, så halt!!

Ammat klart nu och la Lovisa i mamaron efteråt. Hon var vaken men mätt och nybytt. Låg och kollade på mig där jag satt vid bordet bredvid och drack kaffe. Ögonen blev mindre och mindre, så sött. Nu sover hon som en stock Hon sover däremot inte då mycket heller på dan längre. Max 45 min åt gången, oftast 30 min. Brukar bli runt 8.30, 10.30/11, 13 och 15. Nog bara 3-4 timmar per dag numera men sover ju 11 tim per natt så är nöjd med det. Sen har hon sovvagnar emellanåt då det blir mer sömn på dan så det varierar iofs. Men så fascinerad av att det kan vara så olika mellan barn. Storasyster sov ju mycket mer på dan vid tre månader, fortfarande 2-timmarspass, men å andra sidan var hon vaken hela kvällarna och fick ordentlig dygnsrytm först vid 4 månader. Kanske spelade roll att hon föddes en månad för tidigt och så personligheten också förstås. Vi människor är alla unika helt enkelt

Kram
  • villsågärna38
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-13 13:24:40 följande:

Känner mig helt uppgiven. Kom hem å försökte pumpa med den elektriska pumpen och det funkar inte heller. Det rinner till efter ett par minuter och sen kommer det bara ca 10-15 ml. Det är ju samma som nör jag försökt att hand pumpa. Tänk om jag inte har mer. Har inte prövat det bra bröstet med elpumpen så jag vet inte om det är så mycket mer i det. Olle vaknade och fick det jag pumpat ut, det bra bröstet och drygt 75ml ersättning och ville nog ha mer men jag tänker att magen inte är van. Han blev helt lycklig. Det kanske bars är så att min mjölk är påväg att ta slut så att han bara fått i sig den tunna mjölken. Känner att jag inte vet varken ut eller in. Hoppas bara att det inte är så...

Oh va jobbigt! Förstår att du blir ledsen. Om han ammat lite på det bröstet ett tag så minskar ju mjölken men det ska ju gå att få igång mjölkproduktionen igen om du vill det. Att det inte kom mer behöver inte betyda att det inte finns mer. Ring Amningshjälpen och tala med din kontakt. Kan hon komma till dig i veckan? Kram
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015