• villsågärna38

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Johjen - det är karpalunneln. Inga garantier att det ger sig efter graviditeten tyvärr. Skaffa skenor pronto om du inte har det. Det blir värre om du böjer handlederna. Speciellt på natten. Blir det inte bra när du slutat amma kan du behöva operera. Kram

• villsågärna38

Vi kör Pampers New baby serien. Tycker den är mycket mjukare än liberos när de är små (OBS, inte de gröna blöjorna utan de som är vita och gula). Aldrig blivit blöta/fuktiga utanpå. Byter i snitt var tredje timme om hon inte bajsar När de blir större och börjar med byxblöjor är liberos up&go jättebra tycker jag men på natten har vi alltid kört Pampers (ej up&go utan vanliga) då de har bättre sugförmåga och klarar 10-12 tim utan att barnet blir blött. Med liberos luktade det ibland och de kunde läcka tyvärr. Kram

• villsågärna38

Glader - jag tycker det låter som att hon blir varm. I babyskyddet blir det lätt jättevarmt, det är ju syntet och trångt. Varför har du plsstlakan i nestet? Kräks hon mycket? Vi kör inte det ännu. Tycker det blir onödigt varmt med. Har ett.stort örngott på. Våra Pampers är inte fuktiga utanpå heller. Mysko! Byta oftare kanske? Fuktig är hon bara om hon precis kissat. De gör ju gärna det på skötbordet då de är små.

Va härligt att rutinerna funkar nu!!! Kram

• villsågärna38
    Sillavi skrev 2015-01-02 11:05:39 följande:

Låter ju fantastiskt att hon somnar gott själv. Hur gammal är hon nu?

Älskar rutiner och funderar på när man ska börja med det eg. Tyra är ju två veckor imorgon. Vad för rutiner kör ni?

Vi började med läggningsrutin redan vid 5 veckor då Lovisa fick dygnsrytm väldigt tidigt. Hon blev överstimulerad av att vara uppe på kvällarna, gråtig och kom inte till ro, och blev lugn då jag ammade i vårt sovrum där det var rätt mörkt och tyst. Somnade sen gott. Var så vi upptäckte detta. Det är ju så individuellt det där när det funkar dock. Då hon varit sjuk i perioder (3 förkylningar redan, 10 veckor nu) så har hon inte velat sova själv och inte somna själv heller men då hon är frisk funkar det oftast bra de första timmarna och så sover hon hos mig i sängen sen. Hon brukar amma runt 20 och sen runt 03. Vi kan dock inte bada varje dag, hon blir för torr då, men funkar bra iaf Kram
  • villsågärna38

Vi började på babysim vid 4-5 månader sist. hade nog kunnat vänta ytterligare nån månad. Lovisa är ju 11 veckor imorgon så har inte bråttom men vill man går det sökert bra från tre månader också. Vi började i september sist och gick höstterminen så tyvärr var det mkt förkylningar som gick runt i den där bassängen och vi missade flera ggr pga att hon blev förkyld så den här gången väntar vi nog till mars/april. Räcker med förkylningarna vi får av storasyster

• villsågärna38

Va trist Johjen!! Har du nåt strul med sköldkörteln kan det ju också ge både trötthet och nedtämdhet. Men det brukar vara lätt att medicinera iaf. Hoppas nu att karpaltunneln går bort av sig själv. Håller tummarna!!! Krya kramar

• villsågärna38

Lelle - hålle med Irma. Ge koksalt flera ggr per dygn. Ge innan amning och väck henne inte om hon somnat för att rapa el ge koksalt. Låt henne sova med huvudet högt, det gör skillnad på natten. Och googla på sömn och bebisar. De har inte samma typ av sömncykler som vuxna. Finns mkt att läsa. Låter supertufft med bara tre tim sömn per dygn. Kan nån avlasta dig så du kan sova på dan? Man blir både snurrig och till slut deprimerad om man sover för lite så inte värt att vara för "duktig". Har jag lärt mig den hårda vägen. Kramar

• villsågärna38
    Jenkis skrev 2015-01-03 08:21:40 följande:

Blod i bajset hos W!

Jag som undviker allt typ. Vad sjutton är det frågan om?

Igår åt han tätt och hade bajs som var åt det grönaktiga hållet trots att jag inte tyckte han var speciellt glupsk.

Bajsade ofta igår och i natt ingenting (inte så konstigt). Åt tätt i natt med. Bajsade helt normalt, men mycket i morse och nu bajsade han igen och nu var det blodstrimmor i bajset...

Började med gluten igår, men det skall ju inte påverka sägs det.

Blod i bajset brukar vara tecken på inflammation i tarmen. Det får de ju inte efter en dag. Kan vara mjölk el ägg fortfarande (vanligt vid mjölk har jag förstått) men även nåt annat. Tycker du ska ta kontakt med barnläkare för utredning om ni inte redan gjort det. Grönt bajs kan vara tecken på infektion el att han fått i sig mkt av den tunnare förmjölken. Behöver ju inte vara farligt men kan ge mer gaser. Kram och hoppas inte det är nån fara.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015