• Moolie

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Bell13 skrev 2014-11-23 23:17:29 följande:

Jag hoppas att du förstår att du inte blivit utesluten pga av dig eller din personlighet utan för att de är avundsjuka.

Det finns dessvärre människor som inte kan vara glada för andra. Det är inte ditt fel att du lyckats bli gravid före dem.

Förstår att du blir ledsen. Har en kompis som uteslutit mig för jag blivit gravid så jag kan relatera till hur det känns

Fy så tråkigt!! :( Jo, klart de är avundsjuka när de kämpat i så många år... Och jag har alltid fått plus på stickan... Vet att grupp-ägaren blev irriterad/kort i tonen redan på vårt första försök... Sen när jag fick missfall så blev hon så himla len på tonen igen... Att man mår bra av andras misslyckande och dåligt av andras framgångar... Tråkigt... :(
  • Moolie
    Irma01 skrev 2014-11-24 09:26:20 följande:

Moolie, dessa människor är inte värda din vänskap, bara att inse. Precis som du skriver så mår de bra av andra misslyckande och även om det gör ont nu så i längden vinner du på att inte umgås med den typen av energi tjuv. 

IVF och ÄD är en lotteri, för vissa kommer vinsten efter första försök och för andra tar det många år och vägen är full av hinder. Att jag till exempel skulle utesluta att svara i tråden till en person för att den har lyckats på första försök medan det tog 6 år för mig är så långt ifrån vem jag är att jag inte ens kan förstå det.

Jag kan absolut förstå din besvikelse och att du blir sårad, men försök verkligen tänka på din bebis och det som väntar. Får jag fråga varför du har svårt att acceptera din graviditet?

Kram.

Absolut får du fråga det!

Jag fick inte VUL när jag behövde det i förra graviditeten... Och det slutade med att jag gick med ett dött embryo i min livmoder i närmre 4 veckor... Jag hade alla symptom och kände mig super gravid... Jag skickades hem med en axelryckning och fick ganska allvarliga följder... Så varje morgon vaknar jag med inställningen att det kan vara idag jag får missfall...

Jag har köpt en doppler som jag lyssnar en till tre minuter med varje kväll för att kunna komma till en punkt där jag accepterar bebisen i magen... Psykiatrin har varningsklockor för en förlossningsdepression... Och vi försöker motarbeta det på alla sätt som går.

Kram!
  • Moolie
    Sunlight skrev 2014-11-24 10:16:53 följande:

Jag är likadan. Jag lyssnar med min doppler varje kväll. Det känns bättre nu när jag känner henne sparka varje dag. Jag tar en dag i taget och är glad för varje dag jag fortfarande är gravid och hoppas att hon fortsätter att växa varje dag.

Skönt att jag inte är ensam då! :) Läste en massa om hur dålig mamma man är om man lyssnar varje kväll. Men om mamma får en ångestattack istället för att få lyssna lite på bebis så är det helt klart bättre tycker jag... Vad man än gör så gör man fel...
  • Moolie

Så snälla ni är!! <3

När kände ni andra av sparkarna? Jag är i v17 nu och tycker mig känt sparkar vid två eller tre tillfällen...!

• Moolie

Ja, vi som genomgår IVF har ännu mer press än "vanliga" människor som försöker bli gravida... Känner jag rent spontant... Pressen gör att JAG mår dåligt i alla fall... Och känslorna som suttit kvar sedan i mars är något som jag aldrig känt innan... Svårt att beskriva...

Hur mår ni andra egentligen...? Känner att mitt mående tar över hela tråden just nu... Har ni andra samma problem som mig? Hur känner ni över att lägga IVF-karusellen bakom er?

• Moolie
    Kelsson1 skrev 2014-11-24 22:41:06 följande:

Som någon annan redan sa så känns det lite ibland att vi som genomgått IVF får ursäkta oss om vi inte är sprudlande glada över graviditeten. Kan vara som du som mår psykiskt dåligt på grund av tidigare händelser som självklart är svåra att släppa eller sådana som jag som mår fysiskt illa. Känns som varje mening måste avslutas med "men jag är överlycklig av graviditeten" om man har mage att klaga över sitt mående. Tycker att det är helt galet, vi är väl inte övermänniskor på något vis. Varför skulle vi inte ha samma rätt som alla andra att må dåligt när vi är gravida? Betyder väl inte att vi inte kommer att älska våra små underverk när de väl är här!

Ditt mående är viktigt och för min del får du ta så stor plats som du behöver, det är därför vi är här!

Jenkis skrev 2014-11-25 06:09:07 följande:

Då och då är det alltid någon som dominerar i tråden med sina "problem" eller funderingar och det är helt OK! Det är ju som någon skriver, därför vi är här! För att stötta varann.

Sånt vi bär med oss från tidigare försökt spökar helt klart och så kommer gärna andra saker upp som kanske varit tufft i livet när man är gravid eller nyss fått barn. Det är bra att du är medveten och har sökt hjälp!

Jag har också ätit antidepp under mina grav. Den här grav. ville jag vara helt utan och det klarade jag (knappt) av de första 15 veckorna. Sedan var jag ett totalt vrak... Det tog säkert två månader innan jag var som folk igen och det var det nog inte värt... Fast det vet man inte, då jag ville vara utan för att vara helt lugn att jag verkligen gjort allt för att undvika missbildningar.

Har ju en dotter som jag fick föda fram i v. 21 p.g.a. en grav hjärtmissbildning... Det har såklart att sina spår i denna grav. också.

Peppkram!

Ja usch....! Vi har det inte lätt minsann... Speciellt inte när andra försöker minimera våra problem genom att jämföra sina egna problem med andras... Man kan bara utgå från sig själv och ingen annan...

Gravid-gruppen både här och på facebook har gett mig mycket stöttning i detta... Så jag börjar må bättre. Majoriteten av de andra i gruppen har känt sig lika dåligt bemötta och lämnade gruppen tidigare... Tråkigt...

Och jag är SÅ glad att ni andra delar med er av er oro ang era graviditeter! Det får mig att känna mig mer normal...! ;)

Ang medicinering så har jag ringt min psykologs sekreterare och hon skulle be min psykolog ringa mig senare när hon pratat med min läkare. Så bollen är i rullning... Skönt!
  • Moolie
    Danisen skrev 2014-11-25 18:47:52 följande:

Vad har ni för babyskydd? Vår tös kasar inte o vårt alls nämligen.

Nu är ju inte vår född ännu... Men vi har kikat på BeSafe izi sleep (kan läggas ned när man plockar ut den ur bilen, som en "säng") och BeSafe izi go! :) För 450kr får man en adapter så man kan sätta den på barnvagnens chassi. Tänkte på sleeps liggfunktion och adaptern/barnvagnen... Smidigt! Men den är ju TUNG!
  • Moolie
    Danisen skrev 2014-11-25 20:22:48 följande:

Någon av era bebisar som fått torsk i munnen?

Va?
  • Moolie
    Bell13 skrev 2014-11-25 21:12:16 följande:

Har varit på Ikea idag under några timmar. När jag gick omkring där kände jag av foglossningen en del när jag drog vagnen. Jag köpte ett badrumsskåp och lite lampor och en hatthylla så medeltunga saker.

När jag kom hem fick jag sammandragningar och har haft det sedan dess och det var 3 h sedan det började. Jag är sängliggande orkar ingenting. Sammandragningarna känns som kraftig mensvärk och kommer ca var femte minut och varar i 20 sekunder.

Är det här stress pga mitt Ikeabesök och en signal att jag inte ska anstränga mig eller är det bara helt normalt.

Känner mig orolig men vill inte kontakta sjukvården eller borde jag det?

Håller med Irma och Kelson!! Ring för att vara säker! Var rädd om dig! :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015