• Moolie

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

lelle75 skrev 2014-10-01 10:10:06 följande:

Är det ngn som har prövat denna babyvakten från Ikea, se länk nedan? Eller har ni ngn annan att rekommendera? Behöver man en sådan, ni som har barn sedan tidigare, vad säger ni?

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60253481/

Den fanns på min förra arbetsplats. Helt ok. Men finns bättre. :)
  • Moolie

Kommer bli sjukskriven för graviditetsdepression nu i några månader...

• Moolie

Otroligt jobbigt. Jag känner mig som världens mest värdelösa person... Majoriteten på jobbet tyckte jag borde sjukskriva mig en längre period eftersom jag är hemma 25 av 60 arbetsdagar... Pga kroppsliga symptom av depression... Min läkare är jätte fin och bryr sig verkligen. Hon hade ingen erfarenhet av graviddepressioner så hon satt i en halvtimme och ringde runt. Psykakuten sa att hon får göra en bedömning om hur länge jag måste vara sjukskriven. Så illa som jag har det så var det funderingar på hela graviditeten.

Det var INTE såhär jag förväntade mig att det skulle vara... Jag vill vara glad och klappa mig på magen. Inte börja stämpla mig som världens sämsta mamma redan innan jag fått försöka...

Min man är orolig för förlossningsdepression nu med... Och jag förstå honom... Tänk om jag ALDRIG repar mig?!

• Moolie

På måndag kommer jag få kontakt med psykiatrin. Och min läkare har skickat en remiss dit. Jag ska till MVC på måndag och ha en kontakt där med. Så hjälp får jag absolut! Vilket är JÄTTE skönt!! Min läkare tycker att min sjukskrivning ska gå i den fysiska hälsans tecken. Promenader, simning och sådant. Och det håller jag med henne om. Simmar redan men nu har jag mer tid till att göra det oftare.

Vad som gör att jag inte kan tänka "men nu är jag gravid så skönt" är att jag går med tanken "barnet lever inte" varje dag. Jag har sett hjärtat flimmra och jag ska ta förberedande tester till KUB på måndag med. Men när det går för långtid mellan VUL och UL så börjar min hjärna spöka och jag mår så FRUKTANSVÄRT dåligt!!

När jag mår som sämst ifrågasätter jag mig själv och min egen existens, mina förmågor och min kunskap. Och det är där jag behöver hjälp. Att kontrollera den negativa spiralen jag hamnar i när alla mina hormoner är i rullning.

• Moolie

Nej, jag har inte fått några extra alls... Men imorgon ska jag försöka kräva ett. Sist jag var där så sa de "ja, nä, man får bara tre ultraljud och du har förbrukat ditt Första nu i V8. Så nu får du inget förän v20."

Så sjukvården är HELT oförstående här!

Problemet är att även om jag har mina symptom och känner mig gravid så vet jag att kroppen kan luras...

• Moolie

Sjukvården = kvinnokliniken.

Och där kom en brun sträng på pappret...

• Moolie
    azurea skrev 2014-10-19 08:43:41 följande:

Det är trist att sjukvården/landstingen har så oerhört skilda regler beroende på var du bor. Jag förstår att du går omkring med konstant oro, hur är det med att göra UL på egen hand då? Kostar väl 350 kr/gång upp till högkostnadsskyddet. Om du nu vill känna dig säker, och de sätter sig på tvären, kan det vara ett sätt att känna dig lite tryggare under graviditeten.

Jag har faktiskt ett högkostnadsskydd som täcker fram till mars! Tack för tipset!! Vi får däremot betala 800kr/gång om vi inte har högkostnadsskyddet. 400kr/akutbesök.

För övrigt går vi in i v11 imorgon.
  • Moolie
    Sunlight skrev 2014-10-19 11:50:46 följande:

Köp en doppler då kan du höra hjärtat slå. Den har hjälpt mig jättemycket. Jag blir också orolig bara några dagar efter jag har varit på vul.

Jag är i vecka 17 nu. Jag lyssnar kort på hjärtljudet så fort jag blir orolig.

Du kan även höra fosterrörelser. Det lugnar mig i alla fall. 

Jag köpte min på teknikmagasinet.

Jag är bara i v10, v11 imorgon. Så en doppler är för tidigt ännu. Har för mig att det står från v14 på förpackningen?
  • Moolie
    Jenkis skrev 2014-10-19 13:44:30 följande:

Åhhh. Moolie! Stackare!

Har haft det precis som du och jag önskar att jag orkade ge dig ett långt svar, men det får bli senare...

Sammanfattat blev jag bra på medicin, samtal och sjukskrivning. Inte minst medicinen gjorde stor skillnad för mig och det var med STOR tveksamhet som jag gick med på det... Såhär i efterhand var det nog tur.

Min läkare vill avvakta medicinering då jag haft kontakt med kurator tidigare och det har hjälpt. Så vi får helt enkelt vänta och se.

Umgicks med min syster i närmre två timmar idag. Sista halvtimmen kände jag att jag höll på att dö. Fick andnöd och kolossalt ont i magen... Känslan när man inte kan göra det mest avslappnande som finns...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015