• emeliearcen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Moolie skrev 2015-04-04 09:47:00 följande:
    Jag använder samma som jag alltid använt... ICA basic... Ingen aning om deras innehållsförteckning...

Jag började Ju med att inte tvätta och låta underlivet "sköta sitt" så att säga... Men när det började göra SÅ ont så var jag tvungen att göra NÅGOT..
    Bell13 skrev 2015-04-04 09:24:55 följande:

verkar som det är starkt och att det fräter. Hade så i början precis på insidan av låren och det var hemskt. 

Kanske kan du lägga ett badlakan i sängen och sova utan trosor och trosskydd, kanske blir värre av att det är så tätt. 

Hatade mina flytningar det var så äckligt och ofräscht  

Sov utan trosor inatt och jag mår bättre..: men nu är det något med mitt urinrör har jag märkt... Det "läcker" en äcklig gul/vit luktfri sörja... :O Känns som om min BM får en hel del att bita i på torsdag! :/
    Jag har nog samma som dig. Läcker också en ljust färgad sörja. Trodde först att det bara var lite urinläckage, men jag märker ju tydligt att det blir stelt och vitt i trosan som flytningar typ. Jag har dock inte frågat min BM om det.. :/
  • emeliearcen
    Lokattis skrev 2015-04-14 21:43:23 följande:

Vi har varit på studiebesök på förlossningen idag, spännande! V 32+1 idag, tiden går fort nu Börjar känna mig tung och får lite ont om jag går för fort eller sitter/ligger konstigt. Annars mår jag bra.

Vad spännande med studiebesök :) Vi har också inbokat, den 12/5. Känns som att det kan vara himla nyttigt och intressant faktiskt. Framförallt kan det nog vara lite lugnande för partnern att få lite information, då man aldrig vet hur pass "med" man själv är i huvudet när det väl är dags. :)

Är i vecka 30 (29+1) idag, och jag börjar också känna mig tung. Blygdbenet ömmar, vilket är ett tecken på foglossningen om jag inte fått fel för mig? Hoppas inte att det blir allt förjävligt. :/
  • emeliearcen
    Lokattis skrev 2015-04-15 11:01:16 följande:
    Ja, det var jättebra med studiebesök. Inte minst för allt praktiskt, vart ska man köra, var finns parkering, vilken ingång ska man använda osv. Men det var mycket nyttig info om själva förlossningen också. Jag känner mig också tung, och har förlossning av och till. Börjar bli jobbigt att sova, trots att jag "bullar upp" med kuddar här och var. smile2.gif
    Precis. På vårt lasarett håller de dessutom på med en massiv renovering av bland annat parkering. Inte lätt att hitta en plats ens i närheten av sjukhuset vissa tider. Puuh. :o

Jaa, jag bullar också upp med kuddar, när jag ska sova så har jag en kudde mellan benen och en under magen för att lyfta upp lite :p

Det är desto svårare på kvällarna tycker jag, när man ska hitta en bekväm ställning i soffan :p tips på det? :)
  • emeliearcen
    Danisen skrev 2015-04-15 14:42:17 följande:
    Gud är du redan Så långt gången smile1.gif vad fort det går. Gravidkudde är awesome btw smile5.gif i soffan halvsatt jag med massa kuddar runt mig haha. Kunde knappt resa mig haha.

Den föreläsningen på lasarettet är jätte bra smile1.gif . Man får inte gå in på bb men man får liksom mycket "kött på benen" inför förlossningen smile1.gif . DEn stora parkeringen (direkt till höger efter ljuset) vid akuten brukar det finnas plats på, tack och lov för det smile1.gif . Så det är nog ingen fara Ska du se.
    Åh en sån kudde skulle vara guld! Kanske man ska investera i en sån? :) ja, tiden går fort, men samtidigt kan man knappt bärga sig :) hihi.

Ser mycket fram emot föreläsningen. Först blir det ett besök för ul 4/5, för att se till att moderkakan flyttats upp som den ska :) håll tummarna för mig! :) har förstått att det är ganska vanligt att moderkakan är längre ner i början, men att den allt som oftast kasar upp i samband med att bebisen växer. :p
  • emeliearcen
    Lokattis skrev 2015-04-15 15:08:52 följande:
    Jag ska kolla moderkakan nästa tisdag. Hoppas också att den ska ha måsar sig uppåt smile1.gif
    Håller alla tummar och tår för dig :)
  • emeliearcen
    lisodan skrev 2015-04-27 07:38:26 följande:

Spännande, snart blir det lite bebisbilder här!

En fråga, ni som kommit längre/varit gravida innan? Eller kanske ändå känner samma? Sedan några veckor tillbaka har jag fått som kramp i livmodern innan och efter jag kissar. (De har kollat så det ej är uvi) Ngn mer. Även detta: När jag är fysiskt aktiv (räcker att stå eller gå mycket) så börjar det spänna i magen och den svullnar upp. Det känns som något nyper inifrån huden på nåt sätt. Nu har jag också märkt att det gör ont, liksom svider i navelområdet. Någon mer? Denna värken runt naveln kan också komma efter jag har har varit och kissat.

Krampen innan och efter kissande har jag också! Och har haft väldigt länge i graviditeten. Är i vecka 32 nu. Har nog en liten känsla av att det var värre tidigare i graviditeten. Men min uppfattning är att det var värst när blåsan var riktigt full. Nu hinner blåsan aldrig bli riktigt full, eftersom jag springer på toa stup i kvarten :) Bebis trycker :)

Om en vecka är det dags för ultraljud för att se att moderkakan flyttat upp sig, och veckan efter det är det visning och föreläsning på förlossning/BB :) Ska bli spännande!!
  • emeliearcen
    Kelsson1 skrev 2015-05-05 17:19:04 följande:

Hur mår alla här?
    Själv har jag varit lite orolig då bebis varit lugnare i magen en lördag med lite mer aktivitet igår men igen lugnare idag. Så jag tog upp det hos BM idag och fick komma till spec mödravård på en gång och ta ctg och ul. Som tur var såg allt bra ut, läkaren trodde att bebis bara vänt sig så att jag inte känner sparkarna att han sparkar som mot ryggen. Så nu kan jag andas lite lättare igen.

Skönt att allt såg bra ut. Förstår att man blir lite nojig om bebis inte rör sig som vanligt. I min mage är det cirkus mest hela tiden, så om det skulle vara lugnt en dag hade jag också blivit orolig.

Igår var vi på uppföljningsultraljud, för att se att moderkakan flyttat upp sig, och det hade den :D allt såg hur bra ut som helst, så det känns jätteskönt. Nu är det mindre än två månader kvar, sedan är vi en familj. Känns overkligt! :)
  • emeliearcen
    lisodan skrev 2015-05-05 21:27:37 följande:

Jag har haft en jobbig vecka. Har svårt att tro på graviditeten. Kramper i magen för en vecka sen, sen har en värk suttit kvar som ett band långt ner. Samtidigt är symtomen borta. Inget illamående. Mindre mage på morgonen känns det so, men spänd och hård efter lunch nån gång. Lite beroende på aktivitet. Bm säger allt låter normalt, men jag nojar att allt står.rätt till. En ibland olidlig noja. RUL på tisdag och det kanske spelar in.

Samtidigt tycker jag mig ha känt lite ilningar, kittlingar och hoppats att det är fosterrörelser. Men bm tycker jag verkar haft dem för mkt för att det ska vara det. Snarare kanske att livmodern växer.

Hur har det varit för er när ni väl känt fosterrörelser? Hur ofta i början? Hur kndes det

Jag började känna fosterrörelser i vecka 16, vilket också sägs vara väldigt tidigt framför allt för en förstföderska. Men jag låg verkligen på kvällarna och fokuserade på känslan i "mensmagen". Då kändes det ungefär som bubblor, eller rättare sagt så som det känns när man är riktigt gasig i magen, och tarmarna liksom "rör" på sig. Sedan minns jag att det kändes nästan som att någon kittlade eller puffade mig lite inifrån med ett litet pekfinger typ, jättesvagt, men ändå tydligt. 

I början kände jag det mest när jag låg stilla på rygg innan jag skulle somna. Men när jag väl blivit medveten om hur känslan var, så kände jag det lite då och då under dagarna också.

Förresten, på tal om spänd och hård mage - jag hade magkatarrs-symptom i början av graviditeten. Var jättespänd och hård. 

Det går säkert kanonbra på RUL <3

• emeliearcen
    lisodan skrev 2015-05-18 09:41:42 följande:

Hur går det Moolie? Spännande att följa dig! Hoppas att bebben har sett dagens ljus!

En liten fråga till er andra som kommit längre. Det börjar bli väldigt obehagligt att ligga ner på rygg, ibland även på höger sida. Ligga ner överhuvudtaget. Jag funderar på att köpa en gravidkudde eller något annat. Har ni andra köpt något, använt något eller har tips. Tycker det verkar lite jobbigt med den ena jag kollade på som har massa små kulor i sig. Prasslar det inte fasligt i sängen?

Imorse kände jag en buff utanpå magen med handen, för första gången och har därmed fått verifierat att "bubblorna" jag känt i nån vecka eller två är bebisens rörelser! I morse buffade hon på 4-5 ggr på samma ställe, på höger sida. Det bara kan inte vara något annat! Solen skiner idag, på väg till ett jobbmöte, sen blir det ledigt resten av dagen för lite gos med systerdottern!

Jag har köpt en sådan där "prasselkudde". Jag var väldigt orolig i början att jag skulle irritera mig själv eller min partner med allt prasslande, men faktiskt så är det inget som står någon av oss. Jag trivs jättebra med den. Man kan liksom själv bestämma hur "högt" man vill ha mellan benen + att man kan ha lite tunnare under magen som lyfter upp lite när man ligger på sidan, vilket jag tycker är jätteskönt. :) 

Fast, iofs borde det ju fungera lika bra med vanlig gravidkudde, utan prasselkulor :)

Kul med fosterrörelserna !! :D

• emeliearcen
    Moolie skrev 2015-05-26 02:39:38 följande:

Nu är vi fem i familjen! 150525! Fräckt datum! ;)

Åååååh, stort grattis till dottern, Moolie :)

Hoppas att allt har gått bra, och att ni mår finemang alla tre. :) Nu är det bara en dryg månad kvar för mig :D Wiiiiie!

• emeliearcen
    zaq1234 skrev 2015-06-15 08:56:47 följande:

Hur ser det ut i tråden, vem är på gång härnäst? Själv har jag fått 1 aug. Hoppas så att den väljer att komma tidigare på eget initiativ. Tycker det verkar så riskabelt i slutet... Inte vänta för länge om moderkakan inte håller mottot o det finns ju risker med igångsättning med... Och alla landsting tycker olika i detta... Puh...

Jaaa, nu väntar vi minsann på besked från Lokattis. Och sen på dig Kelsson1 :)

Själv är jag beräknad till 29/6, längtar sååå efter bebis nu. Har dock åkt på en förkylning som inte vill ge med sig trots flera dagar av bara vila :( vill inte vara förkyld nu såhär nära inpå :( någon som har tips på hur jag kan försöka bli frisk igen?

Kram!
  • emeliearcen

Hej! :) nu är det även min tur att meddela att vi fått en liten pojke. :) förvärkarna startade tidig morgon på midsommarafton, och söndag 21/6 kl 09.27 tittade en underbar liten grabb ut <3 allt har gått bra trots drygt 1,5 dygn med jobbiga förvärkar. Vi kom hem i tisdags och njuter nu i vår bebisbubbla med mycket amning och blöjbyten. :) hoppas allt är bra med er andra.

Är det någon som har tid och lust att uppdatera listan i andra tråden vore jag väldigt tacksam :)

Stor kram.

• emeliearcen

Tack för gratulationerna. Han var 50 cm lång och vägde 3460g. Han är så himla fin <3 det blir många vakna timmar om nätterna då han inte riktigt vill komma till ro då. Han vill mest ligga vid bröstet hela tiden, så jag får bädda upp bäst jag kan i soffan och sitta upp på nätterna. Det är tufft, men vi försöker se det som något som övergår.
    Det är tufft emellanåt, det ska jag inte sticka under stolen med, man vill ju inget hellre än att lillkillen ska vara nöjd, och på nätterna känns det inte riktigt som att han är det.

Hur har ni andra nyblivna mammor det?

Kram

• emeliearcen

Vad "skönt" att höra att ni andra också upplevt det tufft i början, men att det blir bättre. Känns redan nu mycket bättre, och killen är 3 veckor idag. Han vill fortfarande sova nära, så det blir en blandning av att halvsitta upp och sova med honom på bröstet, och ligga ner med honom bredvid eller på bröstet. :)

Vi har provat minifomdroppar för magknip nu i snart en vecka, vet faktiskt inte om det hjälpt eller stjälpt. Han har fortfarande haft problem med gaser och uppstötningar, så vi ska prova att ta bort dropparna ett tag nu. Kanske vi var för snabba med att ge dem?

Jag har beställt hem tyger och grejer till att sy ett eget babynest. De som finns i butik är ju stora som en hel vagga för tusan! Den kan vi inte ha mellan oss i sängen, då får vi inte plats själva :p

Ska hoppa över till andra tråden också nu :)
    Kram!

• emeliearcen
    zaq1234 skrev 2015-06-29 10:14:30 följande:

Grattis Emelie, hade du gjort ÄD eller IVF?

Tack :D vi gjorde ivf, och lyckades otroligt nog på första försöket :)
  • emeliearcen
    Bell13 skrev 2015-07-12 16:10:21 följande:
    Stort grattis till din pojke, vad ska han heta?

Jag instämmer med Linnea gällande pysventil det var jättebra för oss och hjälpte honom att få ut gaser och bajs, tror det kortade ner hela förloppet.

Välkommen till andra tråden smile1.gif
    Det är en liten Kasper :)
    Pysventiler har vi hemma och använder det ibland. Någon gång har det känts som att det hjälpt, ibland inte.

Tack för allas tips om Sempers magdroppar/minifomdroppar. Ska absolut tänka på detta! :)
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015