lisodan skrev 2015-05-05 21:27:37 följande:
Jag har haft en jobbig vecka. Har svårt att tro på graviditeten. Kramper i magen för en vecka sen, sen har en värk suttit kvar som ett band långt ner. Samtidigt är symtomen borta. Inget illamående. Mindre mage på morgonen känns det so, men spänd och hård efter lunch nån gång. Lite beroende på aktivitet. Bm säger allt låter normalt, men jag nojar att allt står.rätt till. En ibland olidlig noja. RUL på tisdag och det kanske spelar in.
Samtidigt tycker jag mig ha känt lite ilningar, kittlingar och hoppats att det är fosterrörelser. Men bm tycker jag verkar haft dem för mkt för att det ska vara det. Snarare kanske att livmodern växer.
Hur har det varit för er när ni väl känt fosterrörelser? Hur ofta i början? Hur kndes det
Jag började känna fosterrörelser i vecka 16, vilket också sägs vara väldigt tidigt framför allt för en förstföderska. Men jag låg verkligen på kvällarna och fokuserade på känslan i "mensmagen". Då kändes det ungefär som bubblor, eller rättare sagt så som det känns när man är riktigt gasig i magen, och tarmarna liksom "rör" på sig. Sedan minns jag att det kändes nästan som att någon kittlade eller puffade mig lite inifrån med ett litet pekfinger typ, jättesvagt, men ändå tydligt.
I början kände jag det mest när jag låg stilla på rygg innan jag skulle somna. Men när jag väl blivit medveten om hur känslan var, så kände jag det lite då och då under dagarna också.
Förresten, på tal om spänd och hård mage - jag hade magkatarrs-symptom i början av graviditeten. Var jättespänd och hård.
Det går säkert kanonbra på RUL <3