• emeliearcen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Vi plussade i lördags, efter vårt första IVF. Det känns fantastiskt, sjukt och overkligt. Kan det verkligen fungera såhär bra? 

Nu inväntar vi tid för första ultraljudet för att förhoppningsvis få se ett litet tickande hjärta.

Samtidigt som jag känner mig lycklig, lugn och avslappnad, så kan man inte låta bli att tänka "tänk om det inte stannar kvar.. tänk om det blir missfall". Är det någon som vet någon statistik på hur ofta det händer?

Grattis till alla plus, och självklart även till er som redan fått ut era små knoddar <3

• emeliearcen
    bb2014 skrev 2014-10-29 10:19:44 följande:
    Stort grattis!!

Vi lyckades också på första försöket på vår IVF. Vet inte om du haft något missfall. Jag har inte det och det lättare att tänka att du faktiskt väntar barn, inte missfall! Missfallsrisken vid IVF är lika stor som vid en vanlig graviditet.

Tack :)

Nej, jag har inget missfall bakom mig vad jag vet. Hoppas på det bästa och är inställd på att få en liten ängel i början av juli :D

När plussade du? När har du BF?

• emeliearcen
    Bell13 skrev 2014-10-29 10:49:35 följande:
    Stort grattis till plusset. Välkommen hit också så klart.

Jag har gjort tre fulla ivf och ett frysförsök blev gravid på två av dem och fick lika många missfall. I somras blev jag gravid helt spontant och är nu i v 18.

Det sägs att var fjärde kvinna kommer att få missfall så risken finns ju där.

Försök njuta av din graviditet om du kan :) jag har katastroftankar emellanåt men slår sedan bort dem. När man gör ivf får man ju alltid ett tidigt vul för att se så hjärtat slår, det sitter rätt och att det växer i normal takt.

Jag håller tummarna för att allt går bra.
    Trist med två missfall, men så otroligt roligt att ni lyckades på egen hand!!! Grattis. Vecka 18, snart halvvägs! Så himla kul!!
  • emeliearcen
    Lokattis skrev 2014-10-29 11:05:17 följande:
    Stort grattis!!! Jag har BF 7 juni

Tack, grattis själv :)

Enligt min app i telefonen, har jag BF 1 juli :) Men vi får väl se hur datumet ändras senare :)

• emeliearcen
    Lillebrorsfaster skrev 2014-10-29 11:50:42 följande:
    Grattis och välkommen! Va härligt med ett plus! Precis som alla sagt så är det inte större risk för missfall vid ivf än i vanliga fall. Vi plussade också på första ivf:en och har BF 5 nov, så en skälvande vecka kvar ;) Har dessvärre ett missfall i bagaget, då lyckades vi på egen hand - MA som upptäcktes vid KUB-testet i v13. Det var hemskt, och alltför många är med om det. Men det är vanligare att allt går bra, försök tänk på det istället! Men vet hur svårt det är. Det är ju fantastiskt att ni nu har plussat! Håller tummarna för er, och tror att allt kommer gå bra! 

Tack så mycket :)

Wow, en vecka kvar bara! Guuud vad roligt!! :D Grattis!

Kan inte riktigt föreställa mig känslan och smärtan man är med om vid MF/MA. Förstår att det är fruktansvärt.

Men tänk - snart är ni föräldrar!!! :D

• emeliearcen
    Hej!

Nästa torsdag, 20/11 är det dags för vårt ultraljud för att lyssna på hjärtat (cirka 4 veckor efter positivt grav.test). Jag kommer då precis gå in i vecka 9.

Görs detta via VUL eller vanligt UL? VUL va?
    Någon som vet?
  • emeliearcen
    Bell13 skrev 2014-11-13 09:12:40 följande:
    Jag gjorde ul i v 9 8+2 för att vara exakt. Stort lycka till :)

Jaså? Vanligt UL alltså. Jag är osäker på hur de gör på RMC i Malmö. Har bara fått för mig att det ska göras vaginalt, men jag vet inte. :)

Spännande!!

Idag är det dags för första besöket hos BM :)

• emeliearcen
    Lokattis skrev 2014-11-13 09:35:14 följande:
    Jag har gjort VUL i v.8-9. Spännande! Jag var på inskrivning idag hos BM, och hon skickade remiss för KUB. 13 januari är det dags för RUL!

Okej, det är lite olika med andra ord. Då får vi helt enkelt se om det blir UL eller VUL. :)

Kul med inskrivning hos BM, och himla roligt att du redan fick veta tiden för RUL :)

• emeliearcen
    Blomflugan skrev 2015-03-19 07:59:26 följande:

Hej alla, det var ett tag sen jag tittade in i tråden. Är i v 13 nu, magen är rejält svullen eftermiddag/kväll, har köpt mina första muddbyxor som är guld värda :) blev tvungen att köpa lite stora tröjor som döljer magen också, vill vänta nån vecka till innan jag avslöjar på jobbet. Kan inte känna någon livmoder, hur känner man den? Det är liksom mest allmänt fläsk här ;)

Illamåendet har lugnat ner sig och jag har mer energi, fick dock ett bakslag igår/idag men hoppas det är tillfälligt.

Ska på KUBen imorgon, det ska bli spännande att se den lille igen! Hoppas allt är som det ska bara.

Moolie, usch va jobbigt! Hoppas din vc-läkare sjukskriver dig, det kan ju omöjligen gå att jobba med allt det där.

Härligt med första muddbyxorna! Jag fick köpa det nästan direkt efter plus, för jag blev så himla svullen av magkatarr (super duper uppblåst. Såg ut som i vecka 18 ^^)

Angående livmodern märkte jag av den första gången när jag låg i sängen, på rygg med raka ben ner. Då var där liksom som en liten bulle ovanför blygdbenet. Ungefär som om kissblåsan var full och spänd :P Det märkes också tydligt när jag hade haft sex, då den på något vis drog ihop sig och blev hård.

Lycka till på KUB! Det går säkert jättebra :D
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015