• lisodan

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Lokattis skrev 2015-02-04 11:48:28 följande:

lisodan: mina symtom har kommit och gått lite hur som. Att du är förkyld skulle ju kunna påverka magen och tarmarna, alltså hur du behöver gå på toa så att säga Och att du trappar ner lutinus kan ju också påverka, förstås. Men jag förstår att du är orolig, det är ju jättejobbigt i början... Speciellt när man kämpat och varit med om en del tråkigheter innan. Så bra att du fick svar från kliniken!

Sent igår kväll började jag må lite illa, och brösten kändes spända igen. Idag mer illamående, så nu känns det bra igen! Har mycket molvärk också. Verkligen mycket. Men kanske är för att det ska hända mycket i denna veckan. HJärtat ska ju börja slå! Jag försöker ta det så lugnt som möjligt utan stress. Och är inte så svårt eftersom jag är förkyld. Håller mig borta från alvedon- dock klarar jag mig inte utan nezeril! Får PANIK om näsan är tillstoppad. Men har läst att det är ok att använda. Ha en bra dag!
  • lisodan
    Moolie skrev 2015-02-06 09:41:39 följande:

Jag fick också en infektion då allt inte kom ut... De fick skrapa mig och så. Blev sjukskriven en månad direkt men stannade inte kvar på sjukhuset. Kände mig otroligt ensam och ville bara umgås med min familj.

Just nu går jag på medicin för depression pga rädsla för en misslyckad graviditet. Nu har det börjat gå över och jag ska snart börja trappa ner på den låga dosen (1/4 av vad som är "normalt") så förlossningen får ha en naturlig gång med hormoner. Går till en psykolog som jag just nu bara har telefonkontakt med.

Mitt delmål var KUB och RUL. Sen slutade jag använda dopplern. Så nu har jag varit utan den i över 10 veckor. Och nu känner jag sparkar HELA tiden, ungefär. Så några UL är inte på kartan. Min BM vill att jag själv ska säga till när jag är orolig så bokar vi in något extra då istället.

Hur har du det annars?

Kram

Usch, vad jobbigt du också verkar ha haft det! Skönt att allt verkar gå bra och att du mår bättre! Skulle du rekommendera doppler om vi nu kommer så långt? Får du betala för extra UL?

Ett av problemen för mig var nog att de inte skrapade, så det blev så himla segdraget. Sen funkade inte antibiotikan och mina infektionsvärden gick upp istället för ner. Kunde inte få i mig nån mat för magen ballade ur av Flagylen också, så var nog ganska uttorkad när jag kom till sjukhuset. Hade jag bara lyssnat på kroppen och inte på 1177 eller blivit hemskickad från gynakuten hade det nog ej blivit så farligt. Låg med total dödsångest på sjukhuset i hög feber och enorma smärtor. Kanske det värsta jag varit med om. Och sen hade vi ju även det sorgliga MA:t att bearbeta. Helt sjukt!

Och sedan har jag endometrios som blivit värre efter allt detta också. Så jag blev aldrig helt fysiskt frisk innan detta försök. Däremot har jag sakta börjat må mycket bättre psykiskt.

Gick och pratade med en psykolog ganska länge, och det var bra. Funderar på att boka in samtal igen för att prata om min oro.

Sen har 2014 varit jobbigt på andra sätt också. En mamma som blir mer och mer sjuk i sin Alzheimers och en syster som blev gravid på första försöket efter att ha slutat med p-piller. Konflikter på jobbet. Kan säga att jag gråtit mycket under året! Men det tror jag också är bra! UT med ilskan, oron och ledsamheten!

Usch, så mycket negativt jag skriver om, men det är så 2014 har varit. Vi tänker på ett sätt att det KAN ju inte vara så fördjäkligt att vi ska misslyckas även denna gång. Vi försöker ha ett mantra om att 2015 ska bli bra! Just nu är jag dock dunderförkyld och varit hemma hela veckan, så har kanske lite för mycket tid att fundera och känna efter...Vad händer om vi får MA igen, eller nåt annat går fel? Hur reagerar min kropp och psyke då? Jag blir 40 i år också vilket ökar på oron. Men som sagt, 2015 bara måste ju bli bra efter all denna skiT!

Oj, vad långt det blev. Hade nog behov av att skriva av mig lite...
  • lisodan

Förutom detta mår jag ju bra. Har symtom såsom illamående, ömma bröst, hård mage och molvärk. Så när jag är illamående tex går jag runt och myser :) har köpt sea-band men tar bort dem så jag kan känna efter ibland

• lisodan

En liten fråga från mig igen. Undrar om några av er fått svullna äggstockar lite längre in i graviditeten? Alltså inte direkt efter hormonbehandling och äggplock, men att det kommit senare. Jag är idag i v. 6 (5+3) och tycker att jag senaste dagarna fått svårare att föra upp vagitorier. Annars ingen smärta eller så mer att det är "trångt".

• lisodan
    Moolie skrev 2015-02-07 07:30:15 följande:

Hoppas jag också...! I familjen har vi två mål:

1. Bebis och jag ska klara förlossningen.

2. Morfar ska överleva att se sitt barnbarn fylla 6 månader.

Jag tycker inte att det är för mycket begärt... Men naturen funkar ju på sitt sätt.

Vilka bra mål! Nej, det är inte för mycket begärt! Vi har väl ungefär samma mål. Vill att mamma inte ska hinna bli så dålig att hon inte kommer känna igen oss eller sitt nya barnbarn. Trots att det har tagit tid att vara bara glad för att lillasyster lyckades bli gravid så snabbt (och ej haft några som helst svårigheter) är jag nu tacksam att mamma iaf kommer förstå lite av innebörden av att hon blivit mormor - när systers bebis kommer om runt en vecka! Nä, du. 2015 bara måste vara vårt år!

Kan hälsa och meddela att jag nog inte kommer ta bort seabanden på ett tag. Rejält illamående nu. Så här kändes det aldrig förra året, så hoppas nu verkligen att är ett gott tecken!
  • lisodan
    Sira skrev 2015-02-06 22:09:22 följande:

Moolie och lisodan: Oj vilket tufft 2014 ni haft! Hoppas verkligen att 2015 blir bättre för er båda.

Skrattade lite när jag läste det du skrev om SeaBanden, lisodan. Förstår hur du menar. Själv mår jag illa, tack och lov utan att kräkas, hela tiden så mina SeaBand är på dygnet runt och jag äter Postafen också. Behöver inte ta av mig armbanden för att känna efter... Men hade det tagit bort illamåendet helt hade jag nog gjort som du.

Tack, ja det här med att VILJA ha symtom får man kanske äta upp...Men som jag har sagt till lilla parveln därinne så mår jag så gärna lite dåligt bara hen växer som den ska och kommer ut frisk till oss! Hur många veckor har du gått om du fortfarande är illamående?
  • lisodan
    Lokattis skrev 2015-02-07 08:44:23 följande:

lisodan och Moolie: instämmer i att 2014 var ett riktigt skitår, det krävs inte mycket för att 2015 ska bli bättre.

lisodan: jag mådde också MYCKET mer illa den här gången än vad jag gjorde i våras, så det tycker jag att du ska ta som ett gott tecken!

Ja, tycker jag känner igen dig också, vid namn! Vi säger ju också detta om 2015 härhemma. Men då kan jag nästan bli lite rädd, för tänk om det blir sämre?! Men får tänka positivt och försöka vara glad för det som är nu!
  • lisodan
    Moolie skrev 2015-02-07 13:22:58 följande:

Usch ja... Pappa spenderade hösten i respirator... Hoppas han slipper det i fortsättningen...

Vad jobbigt! Det är något av det svåraste när ens föräldrar blir sjuka!
  • lisodan
    Sia123 skrev 2015-02-08 10:35:38 följande:

Hej

Förlåt om jag skriver ett litet meddelande här även om jag inte hör hemma här!!

Jag skulle bara vilja veta hur många försök (äd) som ni gjorde innan det tog? Jag har 4 misslyckade ivf och en äggdonation bakom mig. Tyvärr först nu (ska fylla 40) fått reda på att jag har endometrios (i tarm tror dom).

Mår så dåligt och känns som att jag totalt tappat hoppet :(.

Nån som lyckats trots endometrios?

Jag har blivit gravid två ggr med ivf. Aldrig på egen hand. Har endometrios. Dock MA förra gången och nu är det fortfarande väldigt tidigt. (v 6). Blir 40 år om 4 mån. Vad jag förstår har de med endometrios god chans till graviditet med ivf, trots endo och det ska ej vara större risk för missfall.

Om de nu först hittat endo som orsak kan de kanske skräddarsy din behandling? Har du haft långa protokollet tidigare?
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015