• johjen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

glader skrev 2015-01-16 14:16:17 följande:

Ja ellerhur!?!! Man får ju liksom välja; lägga dem tidigt och få egentid på kvällen men stiga upp tidigt på morgonen eller lägga dem sent och få egentiden på morgonen i form av sömn

Hur gör ni för att aktivera de små? Jag har lite dåligt samvete för att jag inte kan hitta på så mycket för Hedda att göra. Vi går alltid en promenad eller två, leker lite med skallror, går runt i lägenheten och tittar ibland men annars ligger hon mest i babygymet på rygg eller mage. Hon älskar det och skrattar och pratar mycket när hon ligger där men det känns ändå alltid som om jag mest lägger henne i babygymet hela dagarna... tips?

Frågade också detta för några dagar sedan och Villsågärna svarade så bra. Ligga nakenfis, vara i olika rum, prata med varandra på en filt eller skötbordet mm. Kolla hennes svar för mer info!
  • johjen
    Sillavi skrev 2015-01-16 15:41:28 följande:

Johjen - bra gjort av pappa o dig upplever oxå att lillan blir lugnare om jag o min lukt inte är i närheten. Sitter jag brevid maken i soffan o han håller lillan...då pickar hon på honom för fullt trots att hon precis ätit.

Hoppas du får sova gott inatt.

Tack, det hoppas jag också!
  • johjen
    Hoppfulla Fia skrev 2015-01-16 20:44:19 följande:

Jag också!! Skäms som en hund men kollar på real housewives of Beverly hills varje dag kl 16 och om jag missar kollar jag reprisen på fm dagen efter. Hahaha. Va skönt att det finns fler..

Haha samma för mig! Typ det jag orkar kolla på nu så skönt och slippa tänka och bara sugas in i deras ytliga värld..
  • johjen
    Längtar12345 skrev 2015-01-17 08:36:32 följande:

Inatt blev min lilla skrutt 4 veckor och det firade vi med att somna kl 21. Sen amning 00:30, 04:00 och 08:15. Däremellan God sömn för bebis och mamma. Såå nöjd och jag känner mig äntligen lite utvilad. Hoppas ni andra har haft en bra natt.

Danisen- hur mår du? Hur går det med febern och mjölkstockningen?

Kram

Grattis på fyra veckors dagen!
  • johjen

Kampen mot kilona forsätter för mig och efter ha gråtit en skvätt efter ha sett mig naken efter duschen imorse var jag tvungen att googla på om fler har samma problem. Verkar vara ganska vanligt att man inte går ner i vikt när man ammar även om den vanliga uppfattningen är att de flesta rasar i vikt. Skönt att läsa men jobbigt ändå att ha en kropp som man inte trivs i. Om jag hade lagt på mig några kilo innan jag blev gravid kunde jag med hjälp av att skippa onyttigheter och röra på mig gå ner ganska lätt men har nu gått ner 300 gr (!) sen nyår med samma metod.. Jaja börjar fatta att det inte kommer gå så lätt denna gången men ska ändå fortsätta med det jag gör ett tag till så får vi se. Ska snart börja träna så smått igen med bobybalance och efter mama fitness boken också.

En positiv sak är dock att läggningen funkade mycket bättre Igår! Testade att lägga Adam kl 21 istället, bytte blöja och satte på pjamas, pratade lugnt med honom, ammade honom i sängen liggandes och kl 21:30 sov han. La honom i hans säng med en fleecefilt som jag brukar ha på mig när han ligger bredvid mig på natten och sen sov han till kl 01! Så jag fick min efterlängtade egentid på kvällen och sambon och jag satt och mös i soffan!

Nu ska jag snart iväg till frisören så härligt!

Ha en fin dag alla!

Kram

• johjen
    Irma01 skrev 2015-01-17 09:38:45 följande:

Här verkar vi ha passerat fasen nu!! Både igår och i natt sov han bra igen. Somnade vid 19 tiden igår, ammade 00.30 och sedan 05.30

Har hunnit med en egen lång prommis i blåsten med hunden, nu är det frukost med familjen och sedan iväg till första lektion på babysim!

Victor lär vara rätt trött efter det, så inget planerat alls på eftermiddagen, så skönt.

Hoppas ni får en härlig dag allihopa

Å härligt att se ljuset i tunneln! Här gnällde Adam ganska mycket igår kväll men emellanåt skrattade han och verkade nöjd. Går verkligen upp och ner väldigt fort!

Låter supermysigt med babysim, tyvärr finns det inget nära där vi bor utan 6 mil bort men funderar ändå på att gå på det. Ska börja på babymassage om två veckor. Det ska bli kul!

Kram
  • johjen
    Kelsson1 skrev 2015-01-17 16:27:11 följande:

johjen: Lägg ner stressen kring vikten! Det normala är att det tar 8-9 månader innan kroppen är som innan graviditeten. Om du tar för stor stress om vikten kan du riskera mjölken istället. Under amning räcker det om du äter nyttigt och rör på dig, vikten får du koncentrera dig på när du slutat amma.

• johjen
    Danisen skrev 2015-01-17 18:03:01 följande:

Här är en till med vikten . Gråter med ibland när jag kollar miig i spegeln. Magen putar, kärlekshandtagen väller över ser åven ut som en zebra. Hoppas verkligen att dom bleknar. Mina bristningar kom efter förlossningen. Undra varför? Jag ska börja träna efter mamma fitness boken nu med, hoppas att jag kan det? Min bm sa att jag inte fick träna förrän 4 månader efter förlossningen. Men har läst att bara snittet är torrt så kan man börja. Jag har dock börjat dra in naveln mot ryggen på kvällarna när jag ska sova. Och knipövningar. Sen har jag inte vågar mer än iom att jag haft problem med snitte. Vi kommer att lyckas du och jag också även om det tar lite tid. Massa kramar

(Ursäkta för rörigt inlägg )

Tack för pepp! Ja vi kommer att lyckas! Fyller 40 i februari 2016 och då tänkte jag ha min drömkropp!

Kram
  • johjen
    villsågärna38 skrev 2015-01-17 20:40:26 följande:

Här är vi def inne i den nya utvecklingsfasen nu. Lovisa sover sämre, är lynnig i humöret och blir lättare överstimulerad. Svårare att komma till ro och somna själv. Men samtidigt har hon börjat skratta och är ett riktigt charmtroll

Vi var på restaurang i em vilket gick jättebra. Hon satt i knäet hos oss el nån annan i sällskapet första timmen. Sen ammade jag, hon somnade och sov sen en timme i babyskyddet. (Hur nu det gick till, hon som hatat det sista månaden.) Var sen vaken igen då vi åkte hem. Funkar mycket bättre i babyskyddet nu. Hon håller i en skallra och har leksaker som hänger så hon har nåt att titta på och då går det bättre. Överlag en bra dag men ikväll blev hon gnällig redan vid 17 och vid 18 fick jag lägga henne. En timme senare vaknade hon och skrek. Ammade och sen somnade hon om dom tur är. Sover nu i sin säng igen. Får se hur länge

Hur har ni andra haft det idag?

Vad hätligt det låter med restaurangbesök och kul att det gick så bra! Vi hade också tänkt äta lunch ute men min tid hos frissan drog över och var tvungen att amma direkt när jag var klar och sen hade alla ställen stäng på det köpcentrum där vi var. Så fick bli drive throue på McDonalds :-P inte direkt vad jag hade sett fram emot men nöden har ingen lag. Fick däremot några timmar hos frissan som färgade min utväxt och gav mig underbar huvudmassage!

Känner verkligen igen det du beskriver med Lovisa, Adam är lika dan. Vi var en sväng hos min pappa som hade varit hundvakt medan jag var hos frissan och pappa som tyckte att Adam var exceptionellt snäll i jul nu mer var som en.vanlig bebis och.gnällde mer. Dock är han ju underbar mellan varven och det kan man ju stå ut med! La honom kl 21 idag med och han somnade efter amningen kl 21:30 så det verkar mer vara hans tid. Jag var desto sämre på att lägga mig och vi satt och kollade på p3 guld och snackade sambon och jag och så mysigt att tiden bara gick. Nu vaknar säkert Adam om 1-2 h men det får det vara värt! Hoppas kunna sova lite länge imorgon!

Sover Lovisa bra ikväll?

Kram
  • johjen

Lelle när jag har varit hos frisören så har sambon varit med och haft Adam på nära avstånd. Har pratat med frissan innan så det är ok för mig att amma om det behövs. Funkat bra!

Låter tufft att inte få någon direkt sömn och kan inte säga annat än att jag känner igen mig. Adam är inne i en utvecklingsfas som hittills gör att han vaknar varann timme på nätterna med ett första pass på 3 timmar ibörjan på natten. Inte så kul och till slut måste man ju få sova annars blir man galen.

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015