• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Som tidigare talare:

Be om hinnsvepning

Det fick jag och det kan ha bidragit.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-12 06:32:23 följande:

Hur har ni haft det i natt vänner? Här är det amning som gäller innan dess ett litet "poop-party" Hon ser för rolig ut då hon bajsar lillan. Ligger med händerna uppsträckta och tar verkligen i. Är glad att jag bytte till storlek 3 på blöjorna i god tid He, he!!

Här kör vi också trean sedan ett par veckor tillbaka. Lilla plutten väger snart sex kilo...
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-12-12 09:07:08 följande:

[quote=74507038][quote-nick]villsågärna38 skrev 2014-12-12 06:32:23 följande:[/quote-nick]Hur har ni haft det i natt vänner? Här är det amning som gäller innan dess ett litet "poop-party" Hon ser för rolig ut då hon bajsar lillan. Ligger med händerna uppsträckta och tar verkligen i. Är glad att jag bytte till storlek 3 på blöjorna i god tid He, he!![/quot

Första natten utan ersättning på kvällen!! Har nu helamma det senaste dygnet och det har jag inte gjort sen Adam var två veckor och han inte gick upp i vikt som han skulle. Senaste två veckorna har han bara fått ersättning på kvällen efter kortare kvällsamning och då druckit mellan 50-100 ml. Igår betedde jag mig på en lång maratonamning när vi la oss och lät honom sova i min säng redan när vi la oss kl 22. Kl 22.15 somnade han och sov till kl 02! Efter det har han vaknat varann timme och ätit och vi bytt blöja någon gång men måste ändå säga att det gått bra! Kan tänka mig att det kommer ammas lite oftare nu några dygn för att öka mjölkproduktionen men känns ju underbart om vi kan slippa ersättning nu och bara amma! Drygt två månader tog det i sådana fall att etablera en helamning fullt ut för mig.. Men ska inte ropa hej ännu, vi får se hur helgen blir. Nu bajsas det även här, dags att byta igen. Också glad att vi bytt till storlek 3!

Kram

"Grattis"

Vad kul! Så som du kämpat!
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-12-12 14:36:05 följande:
    Det är bra tack! Hade en "normal" natt igen med amning kvart i tolv, halv fyra och tio i sex. Sedan tog vi en lång prommis med vovven i skogen, tog Victor i bärselen och efter en stund somnade han lille prinsen

Nu sover han i babysittern, tvättmaskinen går för fullt och jag har intagit soffan för att titta på skidskytte och pustar ut lite!

Vi firar jul här med svärfar (första julen utan svärmor) i lugn o ro, skönt att slippa all stress. Bestämde oss för att strunta i klapparna i år (förutom till Victor) och spara till vår planerade höstresa nästa år. Väldigt skönt att slippa hysterin (var i Täby centrum kl 10 i morse och garaget var redan fullt!) och fokusera på god mat och härligt umgänge <3.

Kram!
    Låter härligt!

Vi struntar också i klappar till alla vuxna i släkten. Jätteskönt! Dessutom finns det bara W och hans kusin Alice, så köpa till barnen är inte direkt betungande.
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-12-12 23:38:34 följande:

Hej på er!
    Jag är tillbaka igen efter en väldigt jobbig period, har inte haft möjlighet att läsa tillbaka i tråden tyvärr.
    Har det fortfarande riktigt tufft då vår lilla Alice vägrar att vara ngn annanstans än i min famn på mitt bröst, med tutten i munnen. Ibland funkar pappas famn delvis men tycker att det blir värre för varje dag som går och speciellt på natten. Jag sover nästan ingenting, slumrar till med henne på bröstet ibland men det känns otäckt att göra det. Jag helammar men hörde att bröstmjölken blir tunnare till natten och funderar på att ge ersättning då, hon verkar dock vara nöjd med den mjölk hon får från bröstet. Vad säger ni andra, har ni hört bröstmjölken blir tunnare på kvällen och natten och tror ni att ersättning kan hjälpa henne att sova själv?

Hej!

Låter jättetufft, precis som flera här i tråden har det eller har haft det!

Det skadar ju inte att prova att ge ersättning. Ingenting som förstör eftersom din amning verkar etablerad?! Prova flaskan Calma. Jag har både den och MAM eftersom vår glupske son inte tolererar Calman tyvärr...

Vi har kört Hipp ersättning. Både som färdigblandad och pulver. Skall du bara testa kan du köpa tetra. W har inte reagerat negativt med mage eller så.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-12-11 08:13:48 följande:

Glader! Känner och lider med dig! Vad tufft och jobbigt! Har tyvärr inga dunder tips att ge dig annat än sov när du kan och koncentrera dig på att ta hand om lilltjejen, allt annat får vänta! Förstår att du håller på att bli tokig! Kram på dig!

Jenkis - känner igen mig. Jag blev helt knäckt när Adam skrek och jag inte fattade varför. Kände mig som en dålig mamma och som att jag inte borde fått barn.. Det känns bättre nu, Adam är två månader och även om jag inte alltid vet vad han vill kan jag i alla fall 7 ggr av 10 trösta honom. Hur jag lärt mig det vet jag inte riktigt... Kram

Irma01 skrev 2014-12-11 08:52:42 följande:
    Ja, det tär verkligen på en när de skriker och man inte lyckas trösta dem. Fast jag försöker tänka att om jag har gett honom mat, bytt blöja, burit på honom, gett honom närhet, han har ingen feber så måste det vara pga en utvecklingsfas, och då kan jag inte göra så mycket. Då försöker jag andas och säga mig själv att det kan inte vara farligt att han skriker en stund. Lättare sagt än gjort, men det hjälper.

Du vet att du är den bästa mamma William kan ha, försök upprepa den mantra när allt känns jobbigt. Kram!
    glader skrev 2014-12-11 01:20:18 följande:

Näe, fy vad jag är trött på dessa nätter nu! Det är inte roligt längre Får snart panik känner jag...

Kan inte somna på kvällen för jag vet att hon snart kommer att vakna och vilja äta så får ingen sömn innan hon vaknar vid tolv. Då vill hon som vanligt inte ta bröstet utan ligger och bökar minst tio minuter innan hon börjar amma. Hon gnäller, skriker, slänger bak huvudet och sparkar ifrån med benen. Till slut ammar hon en kvart.

Sen är det dags för flaskan. Tusen avbrott för att försöka rapa henne då hon kräks annars. Lyckas inte, hon kräks, tar lite ner flaska, försöker rapa, funkar inte, kräks när jag lägger ner henne, mer flaska osv.

Nu har det gått typ 1,5 timme och hon är mätt, men helt klarvaken och skriker om man släcker eller inte ger henne nappen. Jag blir mer och mer stressad. Vet att om nån timme ska hon ha mat igen eftersom det redan gått två... Tror jag blir knäpp!!! Vet inte vad jag ska göra.

Sambon säger att jag kan gå ut och sova på soffan så jag får lite sömn för han störs inte så mycket men grejen är att jag kan ändå inte sova för jag är så stressad...

Hjälper ju inte att gnälla men vet inte vad jag ska göra...

Glader, usch så jobbigt och tufft du har det. Precis som de andra har jag inte många råd att ge. Det enda jag kan tänka på är att när vi enstaka nätter har haft det så här så har det verkligen hjälpt att jag höll mig lugn, då om jag stressar upp mig själv blir det bara en ond cirkel. Jag skulle absolut försöka sova om möjligt en två timmar innan tolv, och känner du att du inte orkar så ta hjälp av BVC! Att inte få sova är ren tortyr. This too shall pass är en klen tröst.

Styrkekramar till dig!
    villsågärna38 skrev 2014-12-11 08:58:57 följande:
    Usch va jobbigt men det är en vanesak det där att släppa kontrollen och hantera kaos. Det kommer! Du kommer att klara det bättre och bättre dag för dag. Jättebra att du hittat ett sätt med promenaderna också. Får du bra stöd och avlastning av din man?

Jag slutade ju med både mjölk och ägg då Lovisa var drygt en månad. Innan dess hade vi ett par tuffa veckor med mkt skrik och gnäll, speciellt på kvällarna. Första veckan utan var lite upp och ner, blev också nervös varje gång hon skrek. Var så rädd att det skulle börja igen. Men sen blev både hon och jag harmoniska Testade ägg igen tre dar förra helgen men det blev mkt gnälligare så det gör jag inte igen. Märkte även stor skillnad med och utan kaffe. Testade det också ett par dar förra veckan men då blev hon mer gnällig och kräktes mer så ingen hit tyvärr Har inte testat att provocera med mjölk ännu men ska göra det snart i några dar för att se om det blir skillnad. Det behövs ju ofta mer än nån enstaka gång för att se om det är nån skillnad.

Kram och var snäll mot dig själv!! Det går upp och ner för alla mammor. Så fort man tycker att man har koll på läget så händer nåt nytt Men du är bäst, den allra bästa mamman som William kan få!! Kom ihåg det!!

Ps. Har du lagt in BF-datumet i appen? Är det och inte dagen han föddes som ska knappas in.
    Tack alla för pepp!

Vissa saker har jag alla fall lärt mig under de här åtta veckorna när jag tänker efter Ibland kan jag faktiskt se ett mönster. Som att han är känslig för att sova för lite eller bli väckt i en period då han normalt sover (typ att stanna vagnen eller plocka upp och han vaknar)

Jag försöker tänka som du Irma Ibland när inget hjälper, inte ens att bli buren i famnen och tröstad får han faktiskt skrika i babysittern som jag försöker gunga mjukt och fint... Min rygg pallar inte runtbärande. Ibland har det faktiskt hänt att han somnat där mitt i skrikandet

Det där med maten är ju en djungel... Nu är det mer kräk igen. Vet inte om det är kaffet, lite grädde i en maträtt eller att jag ätit kakor. Det verkar alla fall vara så att om jag blir mycket gasig i min mage så blir han sämre han med. Om man tänker så ligger både kakorna och kaffet som gissning till problemet.

Sen är han nu i utvecklingsfas 2, vilket gör att han vill amma ständigt. Eller snarare ha mammas tutte hela tiden. Inte mjölken egentligen. Detta gör ju också att han få i sig mer mjölk och alltså har mer överskott att kräkas upp, så kräkningarna behöver inte alls bero på något jag har ätit... Jag blir galen!

Ja! BF är inlagt.

Ps. Om man ger ersättning varvat med bröstmjölk som man pumpat när man ätit som man vill (från tiden innan jag slutade med vissa saker) lite varannan dag sådär och han inte reagerar BORDE det inte vara så att han INTE är känslig mot komjölk då??? Vi hade en toppenvecka när jag var på julbord o.s.v. då fick sambon mata med flaska ovanstående grejor.

• Jenkis

Vad skall ni köpa i julklapp till era små?

Vet att W inte bryr sig, men vi tänkte ha med något att öppna med de andra från oss föräldrar.

Tar gärna emot tips! Gosedjur har vi massor av. I övrigt nästan inget.

• Jenkis
    johjen skrev 2014-12-15 08:13:36 följande:
    Jag tar också gärna del av tipsen! Har ingen aning vad Adam ska få i julklapp, alla andra är klara.

Hur mår du annars Jenkis?
    Det är bra med oss! sambon jobbar förmiddagsskift, så vi är två på eftermiddagarna den här veckan. Skönt!
    villsågärna38 skrev 2014-12-15 08:40:14 följande:

Julklappstips:

Fina kläder, böcker (fint minne om man skriver i boken), sångbok med inbyggd musik (ja ni vet säkert vad jag menar, sånna har man glädje av i många år) fina kvalitetslelsaker t ex från Brio, gåstol, hoppgunga, fårskinn. Det behöver ju inte vara nåt bebisen har nytta av nu egentligen. För då får ni ju slå in bröstet i paket, he, he

Nej precis Bra tips! Tack!
    Irma01 skrev 2014-12-15 09:02:13 följande:
    Vi funderar en del på aktivitetsleksaker då Victor börjar tycka det är kul att utforska lite mer och börja använda sina händer mer o mer. Gosedjur och snuttefiltar har vi massor av, och kläder känns lite tråkigt... Annars måste vi köpa en mobil till hans säng också. Som du skriver inte för att de själva bryr sig men klart de ska ha paket undre granen Skrattande.

En fin sagobok för senare kan också vara ett bra tips. 
    Hur går det med W idag? Sov ni Ok i natt?

Kram!
    johjen skrev 2014-12-15 08:23:08 följande:
    Hej du!

Har det bra just nu, ligger och ammar och myser med Adam i sängen. Natten har varit ok. Adam sov kortare pass, somnade 22:30 och vaknade 01, 03:30, 06, och nu kl 08 men vi båda somnade om ganska snabbt och jag kan sova medan A ammar.

Kul med tvåmånaderskontroll! Allt kommer säkert gå jättebra. Ska Lovisa få Rota vaccinet också?

Kl 10 åker vi ner till en mammaledig barndomsvän i Göteborg som ska bjuda på lunch och det ska bli trevligt. A bajsar fortfarande ganska mycket men skiftar inte i grönt längre utan är senapsgult igen.

Hoppas ni får en fin dag!

Kul med lunch . Apropå bajs så hade vi en sådan explosion alldeles nyss...Tur man har tvättmaskinen! Victor hade inte bajsat sedan igår morse, så det var nog väntat...
    Vi har haft en likadan natt här, lite fler amningspass just nu, få se hur länge det varar.

Ha en härlig dag tjejer!
    Ja, sagobok kan man ju läsa redan nu egentligen. Jag menar att bebis gillar ju att lyssna på rösten. Så kommer den säkert att kännas igen senare när han kan orden.

Igår gick det jättebra med W. Några små utbrott, men i övrigt en harmonisk bebis. Mitt i utvecklingsfas 2 och allt

• Jenkis
    glader skrev 2014-12-15 19:55:28 följande:

Hej Tjejer!
    Jag har inte hunnit skriva något men försökt gå in och läsa då och då Låter som det börjar stabilisera sig hos flera av er, så himla skönt!

Lelle, känner med dig i din situation där det är mycket amning och mycket slit just nu, hoppas det ger sig. Jag fick själv slutligen helt gå över till ersättning eftersom jag hade för lite mjölk och nu tar matningen mindre tid och hon blir mer nöjd. Jag blir också mer nöjd

Här har vi haft en skön helg. Sambon har tagit Hedda hela näterna och jag har sovit ca 8 timmar i sträck i två nätter, så obeskrivligt skönt! Jag har helt slutat amma så vi ger alltså bara ersättning nu och det har gått hur bra som helst. Behövde knappt pumpa nåt, bara en dag, så så mycket mjölk hade jag...

Hedda har dock fortfarande en del gaser och ont i magen och hon sover helst inte på nätterna.. även om hon sovit gott på dagen. Just nu sover hon som en gris och har gjort ca 1,5 timme... lär bli en tuff natt eftersom sambon är bortrest med jobbet så jag har verkligen megaångest för att vara helt ensam. Även om han inte brukar vakna annars när jag tar nätterna så är han liksom ändå där... Nu kommer han inte hem förrän sent imorgon kväll

Om någon kommer på nåt mer tips för att få bebis att sova på natten tar jag tacksam emot det

Kram

Skönt att du tagit beslut där och det verkar vara helt rätt för er! Passa på och försök komma igen nu fysisk och psykiskt. Vad skönt att du fått sova! Det är jättemycket värt!
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-12-15 20:12:59 följande:
    Ja det var skönt!! Glömde att fråga om svampen i munnen dock, snurriga jag men ska ta rota på fredag. Får fråga då. Går sämre med Kåvepeninet. Försökt två ggr nu. Hon bara spyr upp det får ringa läkaren imorgon och be om nåt annat. Nu sover hon iaf. Puh! Ensam hemma ikväll så skönt att en somnat Lovisa pigg och social. Ligger och pratar här i soffan Hur hade ni det idag? Kram
    Stackare! Hoppas ni fått en annan sort nu som hon får behålla.

Fint resultat på 8 veckorskontrollen! Som sagt grädde i tuttarna
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015