• Anonym (Orolig)

Oxynorm - beroende??

Hej. Hur snabbt blir man beroende av detta? Jag har en 250 ml flaska 1 mg. Har tagit i ca två veckors tid innan jag lägger mig. Först 10 ml, sen 15 ml och igår 20 ml. Kan jag bli beroende så fort eller kan jag fortsätta flaskan ut? Är tacksam för svar! Kram

• Svar på tråden Oxynorm - beroende??
  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 19:37:46 följande:
    Jag skulle aldrig våga blanda. Jag lägger undan "heroinet" helt enkelt. Får ta tag i det oroliga på ett annat sätt helt enkelt. Vad har du för ont som gör att du medicinera emellanåt? Kanske har tur som bara kan välja en lätt utväg ibland. Låter inte som du direkt kan välja.

Haft problem med ryggen själv för länge sedan, men inte så farligt idag.

Sen har jag psoriasis artrit, som sätter sig lite här och var och orsakar extrem smärta.

Senast höll den mig vaken i flera dagar, fast än jag hade massor av oxy och morfin.

Du ska inte vara rädd för dessa mediciner, men ha en stor respekt för dom.

Jag har skapat mig en egen erfarenhet i hur man trappar in och ur.
    Så lärt mig lite hur det funkar, och vad jag har att vänta mig.

Det gör det enklare för mig att hantera denna medicin(personligen).

• Anonym (brdd)

Rekommenderar inte att blanda oxy och alkohol under några som helst omständigheter. Bakfyllan/AT:n blir förjävlig. Senast var jag bakis i tre dagar varav den första var så jobbig att jag inte kunde röra mig utan bara låg och spydde på en madrass hehe. 

• Anonym (mmhmm)

man ska visst vara rädd för dessa mediciner, det är sjukt att oxy ens finns ute på marknaden.
    Har varit oxy missbrukare. va uppe i nästan 300 ,g per dag.

Började sen med heorin för de va billigare, men exakt samma sak, samma rus, samma ALLT.

jag va en vanlig person,. hade skadat ryggen, fick morfin utskrivet men det räckte till slut inte så jag började med oxy.

Idag är jag "ren" jag tar underhålls medicin, sk subutex för att kunna leva normalt.
    har förstört mitt liv pga opiaterna!
    & vet MÅNGA som gjort det oxå.

Man ska fan INTE ta oxy för ryggskott, det är överdrivet så ini helvete.
    man klarar smärta, men att leva som missbrukarre, med den skammen & den smärtan, alla ATn man får iosv, det är INTE värt.

lägg ner det, titta aldrig dit igen.oxy är en kärlek du aldrig vill ha. då är du fast & du kommer få betala dyrt för det.

I USA ser dom oxy som heroin, det är likadant bara det är det är syntetiskt, LÄS vidare, gärna amerikanska artiklar. I sverige ligger dom lite efter med forskningen just på oxy, men där har dom kommit ganska långt & de har varit en epedimi länge ibland folk som missbrukar just oxy.

Låt dig inte luras, & bara för att man får utskrivet mediciner av läkaren betyder inte det att det är bra!!
    Jag fick utksrivet minst ett år med morfin, har även fått utskrivet benso! Det gör mig inte bättre än en som köper på gatan!
    Det gör INGEN bättre.

Sluta bara medans du har chansen.. det kan hända den BÄSTA att bli missbrukare.
    Opiater ska man INTE leka med.
    Det ska man passa sig 

• frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-12 14:00:16 följande:
    man ska visst vara rädd för dessa mediciner, det är sjukt att oxy ens finns ute på marknaden.
    Har varit oxy missbrukare. va uppe i nästan 300 ,g per dag.

Började sen med heorin för de va billigare, men exakt samma sak, samma rus, samma ALLT.

jag va en vanlig person,. hade skadat ryggen, fick morfin utskrivet men det räckte till slut inte så jag började med oxy.

Idag är jag "ren" jag tar underhålls medicin, sk subutex för att kunna leva normalt.
    har förstört mitt liv pga opiaterna!
    & vet MÅNGA som gjort det oxå.

Man ska fan INTE ta oxy för ryggskott, det är överdrivet så ini helvete.
    man klarar smärta, men att leva som missbrukarre, med den skammen & den smärtan, alla ATn man får iosv, det är INTE värt.

lägg ner det, titta aldrig dit igen.oxy är en kärlek du aldrig vill ha. då är du fast & du kommer få betala dyrt för det.

I USA ser dom oxy som heroin, det är likadant bara det är det är syntetiskt, LÄS vidare, gärna amerikanska artiklar. I sverige ligger dom lite efter med forskningen just på oxy, men där har dom kommit ganska långt & de har varit en epedimi länge ibland folk som missbrukar just oxy.

Låt dig inte luras, & bara för att man får utskrivet mediciner av läkaren betyder inte det att det är bra!!
    Jag fick utksrivet minst ett år med morfin, har även fått utskrivet benso! Det gör mig inte bättre än en som köper på gatan!
    Det gör INGEN bättre.

Sluta bara medans du har chansen.. det kan hända den BÄSTA att bli missbrukare.
    Opiater ska man INTE leka med.
    Det ska man passa sig 

Det finns ryggskott och det finns ryggskott, och visst faan kan dessa vara tillräckligt jävliga för motivera oxy.

Sen kan vi inte jämföra oss med USA och utskrivning av oxy.

Där folk vallfärdar till Florida för få recept, just pga dom inte har kontroll till vem dom säljer till.

Det finns läkare man betalar för få recept för tabletter.

Personligen har jag respekt för alla dessa mediciner, men skulle aldrig sluta använda dom när  mina smärtperioder kommer.

Om jag måste välja i att ha ont eller vara torsk på oxy, så är jag tvungen att välja torsk p åoxy.

Just pga det gör helt enkelt för ont att någonsin kunna ignorera.

Som tur är det bara var 6-18månad och varar mellan 2d-8v, sen slutar jag.

Det beteendet TS hade antydningar till, avslöjade att h*n skulle ta ett steg tillbaka.
    Och inse detta är en medicin att ha respekt för.

Måste man ha den, så måste man.

• Anonym (mmhmm)
    frappa skrev 2014-02-12 16:28:09 följande:

Det finns ryggskott och det finns ryggskott, och visst faan kan dessa vara tillräckligt jävliga för motivera oxy.

Sen kan vi inte jämföra oss med USA och utskrivning av oxy.

Där folk vallfärdar till Florida för få recept, just pga dom inte har kontroll till vem dom säljer till.

Det finns läkare man betalar för få recept för tabletter.

Personligen har jag respekt för alla dessa mediciner, men skulle aldrig sluta använda dom när  mina smärtperioder kommer.

Om jag måste välja i att ha ont eller vara torsk på oxy, så är jag tvungen att välja torsk p åoxy.

Just pga det gör helt enkelt för ont att någonsin kunna ignorera.

Som tur är det bara var 6-18månad och varar mellan 2d-8v, sen slutar jag.

Det beteendet TS hade antydningar till, avslöjade att h*n skulle ta ett steg tillbaka.
    Och inse detta är en medicin att ha respekt för.

Måste man ha den, så måste man.

du kommer en dag sitta med ett beroende, om du inte redan är det.
    man tar inte så starka medciner för ryggont, det är ett fel i sjukvården, morfin räcker!

Man måste ingenting!
  • Anonym (Orolig)

Ja - jag har tagit ett steg tillbaka. Jag har inte tagit på 3 dagar. Men har ringt läkare och fått sömnpiller i tio dagar. Imovane och det är inte heller bra. Kanske kommer i rytm med sömnen iaf. Inget fungerar när man inte kan sova.

• frappa
    Anonym (mmhmm) skrev 2014-02-12 16:37:03 följande:

du kommer en dag sitta med ett beroende, om du inte redan är det.
    man tar inte så starka medciner för ryggont, det är ett fel i sjukvården, morfin räcker!

Man måste ingenting!

Jaså, måste man inget, många med svår smärtproblematik avslutar sina liv pga SMÄRTAN.

Varför tror jag är beroende när jag säger jag tar det var 6-18månad 2d-8v i dessa perioder.

Är det fatala fel med din läsförmågan?

Såklart man blir beroende efter 8v på oxy, har jag påstått nått annat?

Men när smärtan klingar av/tar slut, så trappar jag ner och avslutar.

Skulle nog säga redan vid 3-4veckor, så börjar man få ett tydligt beroende.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-12 16:38:44 följande:
    Ja - jag har tagit ett steg tillbaka. Jag har inte tagit på 3 dagar. Men har ringt läkare och fått sömnpiller i tio dagar. Imovane och det är inte heller bra. Kanske kommer i rytm med sömnen iaf. Inget fungerar när man inte kan sova.

Bra, ha respekt för denna medicin, stor respekt.

Så kan du ta den i nödfall.

Sett en del klagat på att du fått den för ryggskott.

Men försvarat dig, pga jag vet det finns olika nivåer av ryggskott.

Antar du hade den värre sorten, eller?

hade ett fruntimmer på jobbet, och fick ryggskott rätt sällan.

Men när hon fick ryggskottet, så stöp hon bara i backen och vrålade till ambulansen kom och skickade in en rejäl dos morfin.

Sen ett par dagar till 8-10 dagar, med mycket svåra smärtor.

• Anonym (Orolig)

Vet inte om det var den värsta sorten. Jag fick den iaf - och borde inte fått den. Klarade mig utan den då. Jag öppnade inte flaskan DÅ. Jag provade en kväll när jag var orolig/ inte hade sovit och mådde gott.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-12 17:43:04 följande:
    Vet inte om det var den värsta sorten. Jag fick den iaf - och borde inte fått den. Klarade mig utan den då. Jag öppnade inte flaskan DÅ. Jag provade en kväll när jag var orolig/ inte hade sovit och mådde gott.
    Hmm, lite konstigt att de skicka på oxy och även flaska känns som ovanligt.

En sak är säker, du mår jävligt gott på såna här mediciner, speciellt om man inte har ont som distraherar.
Svar på tråden Oxynorm - beroende??