• Anonym (Orolig)

Oxynorm - beroende??

Hej. Hur snabbt blir man beroende av detta? Jag har en 250 ml flaska 1 mg. Har tagit i ca två veckors tid innan jag lägger mig. Först 10 ml, sen 15 ml och igår 20 ml. Kan jag bli beroende så fort eller kan jag fortsätta flaskan ut? Är tacksam för svar! Kram

• Svar på tråden Oxynorm - beroende??
  • frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 18:00:34 följande:
    Jag har inte mer tankar än att "när flaskan är slut, så är den slut". Jag undrar om jag har utvecklat ett beroende av denna flaska - om jag kommer att få utsättningssymtom? Är det någon som har nått begrepp om detta? 20 ml varje kväll tills 250 ml är slut? Har man åkt dit då?
    Kan du inte läsa?
  • Anonym (Orolig)

Nu förstår jag inte? Jag undrar om någon tror/ vet om det är någon fara att bli beroende av en 250 ml flaska om man tar 20 ml varje kväll. Vad har jag missat? Ja - man har svarat att jag ska vara försiktig och att det är beroendeframkallande om man tar det en längre tid. Men vad menas med längre tid. Jo - jag kan läsa.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 19:40:29 följande:
    Nu förstår jag inte? Jag undrar om någon tror/ vet om det är någon fara att bli beroende av en 250 ml flaska om man tar 20 ml varje kväll. Vad har jag missat? Ja - man har svarat att jag ska vara försiktig och att det är beroendeframkallande om man tar det en längre tid. Men vad menas med längre tid. Jo - jag kan läsa.

Hade du läst, så hade du kunnat utläsa att mindre utsättningssymtom kan uppstå.

Två veckor är inte lång tid, så inte mycket hinner hända.

Men varför ha denna skräck och fortsätta med medicinen.

Antingen behöver du den eller inte.

Behöver du den, så är det bara bita i det sura äpplet och ta AT som den är.
    Som jag gör när det beger sig var 6:e till 18:e månad.

Sen berättade jag även att du skulle trappa ut, för det gör det skonsammare.

Nej, du har inte läst, annars hade du inte varit så oförstående.

Utan kommit med kompletterande frågor, för se vad som är bäst för dig.

• Anonym (Orolig)

I och med att inte har koll på hur stor min dos är i relation till risken av beroende och mängden jag har, så frågade jag igen. När du åt i två månader var dosen lika hög? Jag har tagit till mig ditt svar, men frågade mer om dos/ risk. Frågade inte "igen" för att få svar som "passade". Och ja - det är enkelt. Man kan ju helt enkelt låta bli. Men frågan var hur stor risken är att utveckla ett beroende på den dosen jag tar och den mängden jag har allt som allt. Du trodde inte det skulle bli så farligt.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-09 20:19:36 följande:
    I och med att inte har koll på hur stor min dos är i relation till risken av beroende och mängden jag har, så frågade jag igen. När du åt i två månader var dosen lika hög? Jag har tagit till mig ditt svar, men frågade mer om dos/ risk. Frågade inte "igen" för att få svar som "passade". Och ja - det är enkelt. Man kan ju helt enkelt låta bli. Men frågan var hur stor risken är att utveckla ett beroende på den dosen jag tar och den mängden jag har allt som allt. Du trodde inte det skulle bli så farligt.

Du blir ALLTID BEROENDE oavsett mängd du tar, handlar bara om tillräckligt med tid.

Mängden i sin tur gör ökar på uttrappningstiden och höjden på AT.
    Nä, efter två veckor så kommer det inte hända så mycket.

Skulle gissa på lite lätta svettningar och svårt att sova någon natt.

Sen svarade du inte till vilken smärta du tog, och vilka doser läkare har föreskrivit.

Låter ju lite som att du tar egna initiativ till dosstorlek, med tanke på att du ökar den.
    Åt 50-60mg per dag, fördelat 2x10mg depot morgon/kväll, 2-4 5mg fördelat vid behov under dygnet.

Stundtals även, 4st 5mg morfinsprutor subkutant de 2 veckor jag låg inne.

Så detta var vad jag fick under 2månader, sen blev väl det 30-40st tramadol också

Ingen idé du försöker försvara, hade du valt att komplettera frågor innan

Så kanske, men nu valde du ingen som vet nått, när jag helt klart hade gett dig lite enkla svar.

• frappa

För övrigt verkar du vara totalt livrädd för att bli beroende.

Är det så, så lägg ner det nu.

• Anonym (Orolig)

Tack för svaret. Jag fick det för ryggskott. Men jag tog det inte då. Nu är det på eget initiativ så det är inte ordinerat. Ja - jag är rädd för att bli beroende och lägger ner. Jag kanske ska gå till läkaren och få utskrivet nått "ofarligt" och som blir ordinerat för sömnen helt enkelt. Det var så skönt att inte känna oro på kvällen... Jag vet morfin inte är en lösning men det lugnet jag hade innan läggdags skulle jag kunna göra allt för att få på ett ofarligt sätt.

• frappa
    Anonym (Orolig) skrev 2014-02-10 10:05:29 följande:
    Tack för svaret. Jag fick det för ryggskott. Men jag tog det inte då. Nu är det på eget initiativ så det är inte ordinerat. Ja - jag är rädd för att bli beroende och lägger ner. Jag kanske ska gå till läkaren och få utskrivet nått "ofarligt" och som blir ordinerat för sömnen helt enkelt. Det var så skönt att inte känna oro på kvällen... Jag vet morfin inte är en lösning men det lugnet jag hade innan läggdags skulle jag kunna göra allt för att få på ett ofarligt sätt.

Om det är ordinerat för ditt ryggskott, så är det inte eget initativ.

Utan du tagit efter behov.

Bara ditt behov överskrider utskriven dos kan jag tänka mig.

Vad står det doser på ditt tidigare recept?
    5mgx3-4 dagligen?

Du kan gå och be om svagare tabletter, som kodein(treo comp, citodon) eller tramadol.

Men man ska inte inbilla sig man inte blir beroende av dessa med.

Enda kodein som har milda AT för de allra flesta.

Börja med oxy, som är till får svår smärta är inte bra.

En del kallar oxy för det nya heroinet.

Sen det lugnet du känner, är pga du är hög.

Det blir svårt att uppnå utan droger.

• Anonym (Orolig)

Ja, det står 5 ml x 4. Nej - det är inte bra att ha tagit det och jag har säkert varit hög. Vad föreslår du?

Svar på tråden Oxynorm - beroende??