• Anonym (Vad ska man göra)

Kan jag flytta trots delad vårdnad?

Jag och min föredetta separerade i augusti. Vi har två barn tillsammans som bor hos mig förutom 4 dagar i månaden då han har dem.
    Jag har träffat en ny man som bor ganska långt borta (ca 20 mil) och undrar om det finns något sätt som jag kan få flytta till honom med barnen trots att mitt ex troligtvis vägrar skriva under något papper (tog lång tid att få honom skriva under papper för senaste flytten som dessutom var inom samma kommun och allt).

Jag skulle utan att tveka köra barnen varannan helg om det skulle behövas bara jag kunde få flytta!

Någon som vet?  

• Svar på tråden Kan jag flytta trots delad vårdnad?
  • Anonym (Z)

Ja flytta kan du men tar du med dig barnen mot faderns vilja och han stämmer dig på boendet pga av flytten så är chanserna stora att det är du som blir varannan helgs mamma istället.

• Kjell2

Enklaste, billigaste och minst konfliktfyllda är att komma överens med pappan. Försök sälja in flytten med att hans umgänge inte kommer ändras och du står för allt skjutsande fram och tillbaka eller att han får mer och längre umgänge t ex.. Försök ordna ett möte på familjerätten för att diskutera alternativ.

Jag hade mer än gärna varit tillmötesgående men denna man gör allt han kan för att vara jävlig :(
    Egentligen borde han inte ens ha vårdnaden alls då han ständigt misskött sig t.ex. skiter i barnen när dem är hos honom (dottern kommer alltid med oborstat och väldigt tovigt hår), dricker ca 3 dagar i veckan, tar receptbelagda sömntabletter (narkotikaklassade sådana) och ALDRIG någonsin lyft ett finger för dem tidigare (innan han kunde använda dem med att straffa mig).

Väldigt jobbigt är det hela, och som grädde på moset så har jag en rättegång som målsägande där han står anklagad för att ha misshandlat mig och lite till.. 
    Vill bort härifrån denna stad och bara börja om ju :(

• Anonym (Ansvarsfull)

Känner sig TS verkligen värst ansvarsfull som lämnar barnen i en sådan miljö, vore det inte bättre att söka ensam vårdnad. Missbruk och vanskötsel känns inte bra där små barn vistas.

Just nu har vi gemensam vårdnad och TRO mig, jag mår skit när jag lämnar barnen! Dock lär han ställa till ett helvete om jag slutar att lämna barnen.. Just nu är det extra svårt då han har ett kontaktförbud att rätta sig efter (endast mot mig) så all kontakt jag har med honom sker via soc, polis eller möjligen dagis..

Jag är osäker på om jag skulle få igenom en enskild vårdnad då det är svårt, dessutom får man själv bekosta en sådan rättegång så man vill ju ha oddsen på sin sida för att dra igång en sådan process :(

Våran rättegång är nu den 19:e och blir han fälld så ser väl chanserna bättre ut för en enskild vårdnad.. Någon som har erfarenhet av detta kanske?

• Anonym (FIA)

Du kan väl nog inte flytta så långt hur som helst, eller jo då bedömmer skatteverket vart barnet vistas mest osv, så skrivs barnet där. MEN..... går tingsrätten in och styr så är det inte DINA behov som gäller utan BARNETS.... 

att du vill flytta till kärleken förstår jag, men är DET; DE BÄSTA FÖR BARNET

• Defeateris

I ditt fall TS hade jag satsat på en ensam vårdnad istället.
    Skriv ner allt som hänt som du anser visar på att han inte är en ansvarsfull förälder (med konkreta exempel, gärna tid och datum också, och allra helst om det finns någon form av bevisning - SMS, mail eller liknande.) Prata sedan med familjerätten och hör vad de anser. Förklara också att det är svårt att samarbeta med honom, dels på grund av hans beteende och dels på grund av det våld han utövat mot dig. DOCK, när du gör detta - var noga med att det är ur barnens synvinkel detta är till det bästa och inte ur din.

Det kan man också tänka på när det gäller flytten - vem är flytten bra för? Dig? Ditt ex? Din nya man? Barnen? Vad kommer det att få för konsekvenser för vem? Det kommer ju oundvikligen att försvåra kontakten mellan barnen och deras pappa att lägga 20 mil dem emellan. Är det verkligen till barnens bästa att det händer?

• Anonym (Ansvarsfull)

Med den historiken du visar på samt kontaktförbud borde TS kunna triumfera i TR halvt sovande. Men det låter som om hon ändå har häcken full av det som sker omkring henne. Måste vara en enda tragisk cirkus...

Svar på tråden Kan jag flytta trots delad vårdnad?