• pockemon

Är en kalori inte en kalori?

I min värld är en kalori alltid en kalori men mättnadskänslan och varaktigheten av denna är olika utifrån vilken mat du ätit.
    Jag har själv gått ner nästan 30 kg  på 14 mån med viktväkarna som förespråkar en väldigt allsidig kost där inget är "förbjudet" men vissa saker kan du inte äta alltid av tex tårta dagligen eller jo det kan du men det på bekostnad av att du inte kan äta så mycket mer den dagen - säger sig självt att jag kommer att vara hungrig den dagen MEN du har fått i dig dagens kalorier.
    När jag började min viktresa ( undviker ordet bantning för det är så mkt mer) hade jag en vän som började på LCHF och talade sig varm för denna metod : skulle gå så mkt fortare att gå ned; behövde aldrig gå hungrig, skulle gå ned utan att behöva motionera etc etc,,,,
    Vi hade ungefär lika många kilo att gå ned och ja hon var i "mål" nästan 5 mån före mig.
    Men hur ser det ut idag? Jag behåller min vikt, håller mig till min varierande kost, är aldrig hungrig - dricker både vin och äter tårta ibland samt tränar några gånger i veckan - inget jättehårt program men dock.
    Hur har det gått för vännen? Har återått - istortsätt - till sin tidigare kost och lagt på sig ett x antal kilo!
    Hennes motivering är att det går ju inte att bara leva på "fett", tråkigt, ensidigt.
    Mina tankar är iallafall att bäst resultat PÅ LÄNGRE SIKT - helst resten av ditt liv - är att lära sig ett  balanserat kostintag i förhållande till vad du gör av med och framför allt enkost du kan leva med utan alltför stora förändringar.

Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?