• Mama69

Är en kalori inte en kalori?

Jag håller på att gå ner i vikt och tar hjälp av Viktklubb. Äter i snitt 1300 kcal enligt deras rekommendation och har tappat i vikt. En bekant sa till mig att gå över till LCHF för att jag då får äta så mycket mer.

Men är det verkligen så att kalorier från fett och protein fungerar annorlunda jämfört med om man äter kalorier från fett, protein och kolhydrater? Kan jag verkligen gå över 1300 kcal med LCHF och ändå gå ner 0,5-1 kg/v?

Och blir man verkligen mättare? För mig känns det konstigt att 0,5 dl vispgrädde skulle ge mer mättnad än 200 g potatis. De innehåller ungefär lika många kcal.

Jag är egentligen mest nyfiken och ganska nöjd med den kost jag äter för närvarande, men förstås tacksam för svar.

• Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?
  • Kjell2

I väldigt stor utsträckning är en kcal =en kcal. Äter du enbart 500 kcal per dag lär du lär du tappa i vikt oavsett om det är som rent socker eller som hälften protein och hälften fet. Äter du 6000 kcal om dagen lär du gå upp även om det är perfekt LCHF kost.

Många mår bättre och blir mättare under lång tid på en kost med lågt kolhdrat innehåll, framförallt snabba kolhydrater. Det minskar risken för dels överätning och dels matsug mellan måltiderna i samband med att blodsockernivån sjunker.

Om du idag äter på ett sätt som funkar för dig och du uppnår dina mål så är det dumt att byta. Varför ändra ett fungerande koncept?

• Mama69
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:02:45 följande:
    I väldigt stor utsträckning är en kcal =en kcal. Äter du enbart 500 kcal per dag lär du lär du tappa i vikt oavsett om det är som rent socker eller som hälften protein och hälften fet. Äter du 6000 kcal om dagen lär du gå upp även om det är perfekt LCHF kost.

Många mår bättre och blir mättare under lång tid på en kost med lågt kolhdrat innehåll, framförallt snabba kolhydrater. Det minskar risken för dels överätning och dels matsug mellan måltiderna i samband med att blodsockernivån sjunker.

Om du idag äter på ett sätt som funkar för dig och du uppnår dina mål så är det dumt att byta. Varför ändra ett fungerande koncept?
    Tack för ditt svar! Jag har väl själv tänkt i den banan, men har ändå funderat på just om man kan ät "mer" (=lagom mycket) och ändå gå ner i vikt med byte av kosthållning.
  • Tuva78
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:02:45 följande:

... men man kan ju tycka att 500 cal ren grädde är klart mycket onyttigare än 500 cal grönsaker och kött:). Näringsmässigt så är ju 500 cal blandad kost klart mycket nyttigare än att dricka 500 cal grädde varje dag. Handlar om förnuft här. Och att cellernas uppbyggnad behöver både protein, kolhydrater och fett.
  • Mama69
    Tuva78 skrev 2014-02-07 13:06:34 följande:
    ... men man kan ju tycka att 500 cal ren grädde är klart mycket onyttigare än 500 cal grönsaker och kött:). Näringsmässigt så är ju 500 cal blandad kost klart mycket nyttigare än att dricka 500 cal grädde varje dag. Handlar om förnuft här. Och att cellernas uppbyggnad behöver både protein, kolhydrater och fett.
    Fast många säger ju att kolhydrater inte behövs eftersom de förvandlas till sockermolekyler. Stämmer inte det? (Jag äter alltså kolhydrater idag: havregryn, grovt börd, potatis, morötter etc.)
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:04:48 följande:
    Tack för ditt svar! Jag har väl själv tänkt i den banan, men har ändå funderat på just om man kan ät "mer" (=lagom mycket) och ändå gå ner i vikt med byte av kosthållning.

Då "mer" är ett rätt difust begrepp så blir det svårt att svara på det. Genom att tex äta mycket grönsaker som vitkål, bönor, paprika, tomat, blomkå, brocoli så får du i dig mycket käk som fyller ut men innehåller lite kalorier.
    Du blir svårare att samtidgt äta massor med kaloririkt mat.

Livsmedel med mycket snabba och täta kolhydrater som socker, vitt mjöl gör att det går att snabbt få i sig många kalorier. Blodsockret går också upp snabbt som ger energi och livslust. När sen blodsockret lika snabbt går ner uppstyår ett sug efter mera. Lätt då att ta en onödig macka eller bulle.

Protein, långsamma kolhydrater, fett tas långsamare upp i kroppen och håller blodsockret på en mer jämn nivå så att man inte lika snabbt blir sugen igen

• Tuva78
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:10:19 följande:
    Fast många säger ju att kolhydrater inte behövs eftersom de förvandlas till sockermolekyler. Stämmer inte det? (Jag äter alltså kolhydrater idag: havregryn, grovt börd, potatis, morötter etc.)
    Hjärnan behöver kolhydrater för att fungera. Men vill man minimera detta intag så får man ju viss del av grönsaker och annat som du äter:)
  • Kjell2
    Tuva78 skrev 2014-02-07 13:06:34 följande:

KLart det är nyttigare men vikten påverkas i huvudsak av kaloriinnehållet. Genom att äta en felbalanserad kost går det att få en massa bristproblem, allt från skörbjugg tull benskörhet.
  • MadHatter

Personligen blir jag väldigt mycket möttare på 200g potatis än 1/2 dl grädde.

som Kjell skriver är en kalori en kalori, sen kan vissa ämnen påverka ämnesomsättningen något så i liten utsträckning kan v a d det är du äter också påverka viktnedgång. Men inte så att du kan äta en massa kalorier med viss sorts mat och pyttelite med annan.

Som jag förståt handlar LCHF om att många känner sig mättare med de kosten och därflr äter mindre kcal samt att sötsuget också minskar för många.

Men mängden kcal är förstås grundläggande för viktnedgång.

• Mama69
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:11:14 följande:

Då "mer" är ett rätt difust begrepp så blir det svårt att svara på det. Genom att tex äta mycket grönsaker som vitkål, bönor, paprika, tomat, blomkå, brocoli så får du i dig mycket käk som fyller ut men innehåller lite kalorier.
    Du blir svårare att samtidgt äta massor med kaloririkt mat.

Livsmedel med mycket snabba och täta kolhydrater som socker, vitt mjöl gör att det går att snabbt få i sig många kalorier. Blodsockret går också upp snabbt som ger energi och livslust. När sen blodsockret lika snabbt går ner uppstyår ett sug efter mera. Lätt då att ta en onödig macka eller bulle.

Protein, långsamma kolhydrater, fett tas långsamare upp i kroppen och håller blodsockret på en mer jämn nivå så att man inte lika snabbt blir sugen igen

Fast just grönsakerna, som du beskriver, äter jag redan mycket av. Det förslag jag fick var att byta ut mitt grova bröd, mina havregryn och morötter mot mer fettrika ingredienser.

Men åter till ursprungsfrågan - är en kalori inte alltid en kalori (ur viktminskningssynpunkt)? 
  • Kjell2
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:10:19 följande:

Den omvandlingen tar tid om det gäller långsamma kolhydrater och protioneras ut till musklerna i lagom tempo så att det förbränns. Även fet omvandlas till sist till socker och bränsle för muskler och organ. En process som tar lite.

Extremt få äter till 100% en kost som aldrig innehåller kolhydrater. Det är rätt bökigt och kräver en del planering.
Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?