• MadHatter

Är en kalori inte en kalori?

Personligen blir jag väldigt mycket möttare på 200g potatis än 1/2 dl grädde.

som Kjell skriver är en kalori en kalori, sen kan vissa ämnen påverka ämnesomsättningen något så i liten utsträckning kan v a d det är du äter också påverka viktnedgång. Men inte så att du kan äta en massa kalorier med viss sorts mat och pyttelite med annan.

Som jag förståt handlar LCHF om att många känner sig mättare med de kosten och därflr äter mindre kcal samt att sötsuget också minskar för många.

Men mängden kcal är förstås grundläggande för viktnedgång.

• MadHatter
    Mama69 skrev 2014-02-07 13:20:30 följande:
    Det var vad jag trodde. Intressant om jag med LCHF skulle känna mig så mätt att jag inte längre orkade mina 1300 kcal/dag. Jag funderar lite på vad jag då skall äta.

Om du idag äter grönsaker, kokt fisk och två potatisar och byter ut potstisarna mot 1/2 dl grädde (i såsform) tror du själv att du skulle bli mättare då?
  • MadHatter
    Kjell2 skrev 2014-02-07 13:46:02 följande:
    I kcal motsvarar 1/2 dl grädde drygt 210 g potatis
    Ja 2-3 potatisar beroende på hur stora de är.
    Personligen blir jag mättare på potatisen än gräddsåsen.
  • MadHatter
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:32:53 följande:
    Jag är mättare längre, äter mindre mat och har ett superjämnt insulin hela dagen. Den stora skillnaden ligger inte i kilona utan i centimetrarna på magen. LCHF-kost har jag verkligen mått tok-mycket bättre på alla sätt och vis och inget sötsug eftersom insulinet är jämnt. Och jodå, 5 dl grädde mättar mer än två potatisar. Testa en gång får ni känna!
    Fast frågan var väl om fett mättar mer än kolhyderater med samma energiinnehåll?
    Det är väl inte så konstigt om man blir mättare av att jättemycket mer energi?
    Du får ju jämför två potatisar med 1/2 dl grädde (eller mindre) inte med fem dl.
  • MadHatter
    Modernmom skrev 2014-02-07 15:55:46 följande:
    Nr 1: ingen människa kan äta 100 gram rent socker och må bra i det.
    Nr 2: det är möjligt att du går ner i vikt, men kroppen lär må som en potta skit på insidan.
    Nr 3: varför i hela fridens namn ska man äta 4000 kcal LCHF-kost för? Då lär man ju gå upp, ja.

Det handlar om att äta när man är hungrig, men sluta när man är mätt. Med LCHF kost kommer man inte behöva äta särskilt mycket för att bli mätt och få bra insulin som gör att man vill äta mer. Alla dieter kan säkert få folk att gå ner, men LCHF handlar mer om insidan än om utsidan. Det handlar om kroppens alla nivåer som ska må bra. Att äta 100 kcal om dagen kommer få dig att gå ner, men kroppen mår inte bra.
    Fast ts fråga var ju om man kan äta mer i kalorier med LCHF-kost än med kolhyderat-kost och gå ned lika mycket i vikt.

• MadHatter
    Ellaria skrev 2014-02-07 16:00:31 följande:
    Mättar mer eller mindre spelar inte så stor roll, skillnaden är att fett håller dig mätt *längre* tid.
    Mättar mer eller mättar längre - det var fortfarande frågan.
    Man måste ju fortfarande jämföra två likvärdiga produkter energimässigt för att veta om energi mättar längre/bättre än annat.
  • MadHatter
    Ellaria skrev 2014-02-07 16:01:21 följande:
    Ja, eftersom kolhydrater och fett funkar olika? Åt ~2000 kalorier om dan och gick inte ner (inte för att jag försökte) men äter >2500 om dan på LCHF och går ner.
    Ja det var det ts frågade om.
    Jag tror inte att det generellt påverkar så mycket vad man äter utan att energiinnehållet är det primära.

Svar på tråden Är en kalori inte en kalori?