Inlägg från: evaoregon |Visa alla inlägg
  • evaoregon

Disciplin i svenska skolor jämfört med USA

USA mamma skrev 2014-02-07 04:02:20 följande:
    Hej! Jag bor med min familj i USA och har två pojkar i skolan. Min äldsta kille är 8 och min yngsta är 5. I USA använder nästan alla skolor ett disciplin system där barnen ändrar ett kort på väggen i olika färger beroende på deras uppförande. Alla barnen börjar dagen på grönt kort. Om man blir tillsagd pga av att man stör i klassen på ett eller annat sätt måste man andra färgen till gult och sist till rött. 
    Det systemet känner jag inte alls igen och jag har två barn som gått i skolan här i USA i flera år.  Här har man fler raster i kindergarten.  20 minuter låter som en väldigt kort rast för en så pass lång skoldag.  Är det andra barn som har liknande problem?  Om hans lärare inte lyssnar så kanske det finns någon annan personal på skolan som du kan prata med?  Hur upplever andra föräldrar det?
  • evaoregon

Ett belöningssystem som en del av mina barns amerikanska lärare kört med i 2a, 3e och 4e klass är att barnen får låtsaspengar om de gör bra saker (lämnar in läxan i tid, uppför sig bra etc) och att dessa låtsaspengar också kan tas bort om de uppför sig illa.  Någon gång per år så har klassen en auktion där barnen kan spendera sina pengar (barnen tar med sig billiga saker som de vill sälja eller läraren köper lite saker i typ the dollar store) eller de kan spendera pengarna på annat.  En lärare ordnade t ex ett glasskalas en gång per år som det kostade en viss summa att delta i.  Kanske något att föreslå till läraren eller ni kan ha ett sådant belöningssystem hemma när sonen får ett grönt kort?  

• evaoregon

I klasser där mina barn har gått så har lärarna själv lagt in lite kortare raster där barnen fått gå ut och springa några varv under kanske tio minuter och det hjälper väldigt mycket med ett avbrott.  Kolla med läraren om det är möjligt.

Finns det möjlighet att sonen går kortare dagar?  Här finns halvdags kindergarten och jag har också en väninna vars son helt enkelt inte klarade av att gå i kindergarten hela dagen så han fick gå hem efter lunch.

Finns det någon assistent i klassen så att barnen kan delas upp i mindre grupper?  Här vet jag att man haft större grupper i kindergarten (cirka 25 barn) med enbart en lärare, men då har föräldrar ryckt in så att det nästan alltid funnits en förälder som hjälpt till i klassrummet.  Kan du eller andra föräldrar hjälpa till i klassrummet?  

Svar på tråden Disciplin i svenska skolor jämfört med USA