• USA mamma

Disciplin i svenska skolor jämfört med USA

Hej! Jag bor med min familj i USA och har två pojkar i skolan. Min äldsta kille är 8 och min yngsta är 5. I USA använder nästan alla skolor ett disciplin system där barnen ändrar ett kort på väggen i olika färger beroende på deras uppförande. Alla barnen börjar dagen på grönt kort. Om man blir tillsagd pga av att man stör i klassen på ett eller annat sätt måste man andra färgen till gult och sist till rött. Min äldsta son var alltid på grönt men min yngsta pojke är väldigt energisk och är oftast på gult och rött. När min son är på rött så räcker det inte med att alla i klassen vet vilket barn byter kort utan han måste även sitta vid ett speciellt bord i lunch rummet de kallar för "responsibility table" där han i min åsikt om igen blir utpekad som problem barnet. Han får även inte alltid leka på rasten utan måste gå några varv på en utomhus löpbana som finns på skolgården som ett ytterligare "straff". Jag förstår att hans fröken är trött på hans beteende, men det systemet som finns i skolan fungerar inte på barn som mitt som gör sina busiga saker spontant utan att tänka innan. Han är inte elak mot någon utan de mesta han gör är att störa i rummet med att rulla runt på golvet, prata när han ska vara tyst, busar med kompisar vid bordet osv. Fröken har 30 5-6 åringar i klassen och de går i skolan från 8:50-15:50, med en 20 minuters utomhus rast från 13:20-13:40. Jag undrar vad svenska lärare använder för tekniker med störande barn i skolan, speciellt i nollan. Jag tycker själv att min son har rätt normala beteenden för en 5åring, men det tycker inte skolan. Jag är väldigt tacksam för förslag på positiva sätt att ändra min sons beteende på. Det känns som att hans fröken fokuserar mest på det han gör fel istället för att tänka på det han gör rätt eller bra. Jag har försökt att ge idéer till fröken som att involvera min son på olika "jobb" i klassrummet som att sopa golvet, vässa pennor, sortera böcker osv där hans energi kan användas till något positivt, men jag börjar få slut på idéer. Jag uppskattar era synpunkter och tar tacksamt emot förslag på hur jag kan göra min sons skoltid så bra som möjligt för både honom och hans fröken.

• Svar på tråden Disciplin i svenska skolor jämfört med USA
  • evaoregon
    USA mamma skrev 2014-02-07 04:02:20 följande:
    Hej! Jag bor med min familj i USA och har två pojkar i skolan. Min äldsta kille är 8 och min yngsta är 5. I USA använder nästan alla skolor ett disciplin system där barnen ändrar ett kort på väggen i olika färger beroende på deras uppförande. Alla barnen börjar dagen på grönt kort. Om man blir tillsagd pga av att man stör i klassen på ett eller annat sätt måste man andra färgen till gult och sist till rött. 
    Det systemet känner jag inte alls igen och jag har två barn som gått i skolan här i USA i flera år.  Här har man fler raster i kindergarten.  20 minuter låter som en väldigt kort rast för en så pass lång skoldag.  Är det andra barn som har liknande problem?  Om hans lärare inte lyssnar så kanske det finns någon annan personal på skolan som du kan prata med?  Hur upplever andra föräldrar det?
  • Zingorina

De verkar ju vara förtjusta belönings/bestraffningssystem så kanske du kan föreslå ett Guldstjärnesystem istället. Att fokusera på det som är positivt är ju bättre. Varje gång barnen gör ngt bra får de en guldstjärna att sätta på väggen vid sitt namn istället. Kraven för att få en stjärna bör ju då vara lite olika för olika barn....... Men det känns inte riktigt som den skolan är där i sitt tänk ;). Sedan får de belöningar istället för som nu bestraffningar. Sedan kan ju du hemma ha ett "belöningssystem" som till att börja med är "lättare" än skolans. Ngt positivt för grabben hemma (får bestämma kvällsmaten, spela spel med mamma och liknande) för varje stjärna han fått i skolan kanske.

• evaoregon

Ett belöningssystem som en del av mina barns amerikanska lärare kört med i 2a, 3e och 4e klass är att barnen får låtsaspengar om de gör bra saker (lämnar in läxan i tid, uppför sig bra etc) och att dessa låtsaspengar också kan tas bort om de uppför sig illa.  Någon gång per år så har klassen en auktion där barnen kan spendera sina pengar (barnen tar med sig billiga saker som de vill sälja eller läraren köper lite saker i typ the dollar store) eller de kan spendera pengarna på annat.  En lärare ordnade t ex ett glasskalas en gång per år som det kostade en viss summa att delta i.  Kanske något att föreslå till läraren eller ni kan ha ett sådant belöningssystem hemma när sonen får ett grönt kort?  

• hammarhajen

Har klassen någon assistent, eller är läraren ensam med alla dessa barn?

Jag ogillar sådana system, som Zingorina skriver är det i så fall bättre med belöningssystem, men helst inga "system" alls. Barnen beter sig tokigt för att de inte klarar att bete sig bra, helt enkelt. Din som behöver hjälp med träning, med lagom utmanande situationer som han klarar, med tydlig struktur så han säkert VET vad han ska göra. Han behöver kortare arbetspass, arbetspass med innehåll som fångar och fängslar honom och ordentligt med lek och rörelse mellan varven.

Men en ensam lärare med 30 stycken 5-6 åringar klarar inte att möta alla barns olika behov. Hos oss är vi ungefär 3 vuxna på 30 sexåringar, minst två är lärarutbildade. Då kan man dela upp gruppen i mindre, halva gruppen kan ha lektion ute eller i skogen, om ett barn behöver kan man låta en vuxen sitta bredvid det barnet en halv lektion, ett barn som alls inte klarar ett pass kan få följa med till vaktmästaren och hämta grejer osv. När ett barn slår sig eller kissar på sig eller när några blir osams behöver inte gruppen vänta (vilket de flesta i den åldern inte klarar) utan ena läraren kan ta över lektionen och den andra ägnar sig åt det barnet som behöver hjälp. 

Mina tips:

1. Försök få läraren att förstå att ni jobbar TILLSAMMANS, att du inte kritiserar eller tror att hon ingenting kan. Berätta gärna att det är svårt hemma (om det nu är det) och så. Skapa känsla av samarbete istället för att tala fröken tillrätta (menar inte att du ger sådant intryck, inte alls! Men det är lätt att åsikter uppfattas som kritik och det gynnar inte samarbetet. Särskilt om det inte är fröken själv som styr över raster och sådant.)

2. Struktur på dagen är jättebra, för alla barn. Schema över vad som ska hända under dagen, gärna med tydliga bilder. Först foto på samling, sedan foto på frukt, sedan foto på hans arbetsplats, sedan foto på rastgården osv. Vet inte hur skolan i USA ställer sig till foton, men du kan ju höra dig för. Du kanske kan ta bilder, skriva ut och laminera, om inte fröken hinner eller vill? Men som sagt, det är en hjälp för ALLA barn.

3. Han måste få röra sig! 20 min rast om dagen låter alldeles för lite! Om skolan inte kan ändra sig där, försök låt honom röra sig före och efter skolan. Gå till skolan, gå upp lite tidigare hemma och lek aktivt på morgonen, hoppa studsmatta eller vad ni nu kan göra. Se till att han kommer väl rastad till skolan :) Och låt honom få röra sig och rasa av sig på eftermiddagen - ut och spela fotboll i trädgården och lek tafatt runt huset!

4. Föreslå att han kan få stå upp vid sin bänk ibland. Så länge han är TYST när fröken pratar kanske han kan få stå och småstudsa lite bakom sin stol?

• evaoregon

I klasser där mina barn har gått så har lärarna själv lagt in lite kortare raster där barnen fått gå ut och springa några varv under kanske tio minuter och det hjälper väldigt mycket med ett avbrott.  Kolla med läraren om det är möjligt.

Finns det möjlighet att sonen går kortare dagar?  Här finns halvdags kindergarten och jag har också en väninna vars son helt enkelt inte klarade av att gå i kindergarten hela dagen så han fick gå hem efter lunch.

Finns det någon assistent i klassen så att barnen kan delas upp i mindre grupper?  Här vet jag att man haft större grupper i kindergarten (cirka 25 barn) med enbart en lärare, men då har föräldrar ryckt in så att det nästan alltid funnits en förälder som hjälpt till i klassrummet.  Kan du eller andra föräldrar hjälpa till i klassrummet?  

Svar på tråden Disciplin i svenska skolor jämfört med USA