Disciplin i svenska skolor jämfört med USA
Hej! Jag bor med min familj i USA och har två pojkar i skolan. Min äldsta kille är 8 och min yngsta är 5. I USA använder nästan alla skolor ett disciplin system där barnen ändrar ett kort på väggen i olika färger beroende på deras uppförande. Alla barnen börjar dagen på grönt kort. Om man blir tillsagd pga av att man stör i klassen på ett eller annat sätt måste man andra färgen till gult och sist till rött. Min äldsta son var alltid på grönt men min yngsta pojke är väldigt energisk och är oftast på gult och rött. När min son är på rött så räcker det inte med att alla i klassen vet vilket barn byter kort utan han måste även sitta vid ett speciellt bord i lunch rummet de kallar för "responsibility table" där han i min åsikt om igen blir utpekad som problem barnet. Han får även inte alltid leka på rasten utan måste gå några varv på en utomhus löpbana som finns på skolgården som ett ytterligare "straff". Jag förstår att hans fröken är trött på hans beteende, men det systemet som finns i skolan fungerar inte på barn som mitt som gör sina busiga saker spontant utan att tänka innan. Han är inte elak mot någon utan de mesta han gör är att störa i rummet med att rulla runt på golvet, prata när han ska vara tyst, busar med kompisar vid bordet osv. Fröken har 30 5-6 åringar i klassen och de går i skolan från 8:50-15:50, med en 20 minuters utomhus rast från 13:20-13:40. Jag undrar vad svenska lärare använder för tekniker med störande barn i skolan, speciellt i nollan. Jag tycker själv att min son har rätt normala beteenden för en 5åring, men det tycker inte skolan. Jag är väldigt tacksam för förslag på positiva sätt att ändra min sons beteende på. Det känns som att hans fröken fokuserar mest på det han gör fel istället för att tänka på det han gör rätt eller bra. Jag har försökt att ge idéer till fröken som att involvera min son på olika "jobb" i klassrummet som att sopa golvet, vässa pennor, sortera böcker osv där hans energi kan användas till något positivt, men jag börjar få slut på idéer. Jag uppskattar era synpunkter och tar tacksamt emot förslag på hur jag kan göra min sons skoltid så bra som möjligt för både honom och hans fröken.