Disciplin i svenska skolor jämfört med USA
Har klassen någon assistent, eller är läraren ensam med alla dessa barn?
Jag ogillar sådana system, som Zingorina skriver är det i så fall bättre med belöningssystem, men helst inga "system" alls. Barnen beter sig tokigt för att de inte klarar att bete sig bra, helt enkelt. Din som behöver hjälp med träning, med lagom utmanande situationer som han klarar, med tydlig struktur så han säkert VET vad han ska göra. Han behöver kortare arbetspass, arbetspass med innehåll som fångar och fängslar honom och ordentligt med lek och rörelse mellan varven.
Men en ensam lärare med 30 stycken 5-6 åringar klarar inte att möta alla barns olika behov. Hos oss är vi ungefär 3 vuxna på 30 sexåringar, minst två är lärarutbildade. Då kan man dela upp gruppen i mindre, halva gruppen kan ha lektion ute eller i skogen, om ett barn behöver kan man låta en vuxen sitta bredvid det barnet en halv lektion, ett barn som alls inte klarar ett pass kan få följa med till vaktmästaren och hämta grejer osv. När ett barn slår sig eller kissar på sig eller när några blir osams behöver inte gruppen vänta (vilket de flesta i den åldern inte klarar) utan ena läraren kan ta över lektionen och den andra ägnar sig åt det barnet som behöver hjälp.
Mina tips:
1. Försök få läraren att förstå att ni jobbar TILLSAMMANS, att du inte kritiserar eller tror att hon ingenting kan. Berätta gärna att det är svårt hemma (om det nu är det) och så. Skapa känsla av samarbete istället för att tala fröken tillrätta (menar inte att du ger sådant intryck, inte alls! Men det är lätt att åsikter uppfattas som kritik och det gynnar inte samarbetet. Särskilt om det inte är fröken själv som styr över raster och sådant.)
2. Struktur på dagen är jättebra, för alla barn. Schema över vad som ska hända under dagen, gärna med tydliga bilder. Först foto på samling, sedan foto på frukt, sedan foto på hans arbetsplats, sedan foto på rastgården osv. Vet inte hur skolan i USA ställer sig till foton, men du kan ju höra dig för. Du kanske kan ta bilder, skriva ut och laminera, om inte fröken hinner eller vill? Men som sagt, det är en hjälp för ALLA barn.
3. Han måste få röra sig! 20 min rast om dagen låter alldeles för lite! Om skolan inte kan ändra sig där, försök låt honom röra sig före och efter skolan. Gå till skolan, gå upp lite tidigare hemma och lek aktivt på morgonen, hoppa studsmatta eller vad ni nu kan göra. Se till att han kommer väl rastad till skolan :) Och låt honom få röra sig och rasa av sig på eftermiddagen - ut och spela fotboll i trädgården och lek tafatt runt huset!
4. Föreslå att han kan få stå upp vid sin bänk ibland. Så länge han är TYST när fröken pratar kanske han kan få stå och småstudsa lite bakom sin stol?