• zinnia

IVF under 2014

Hej alla!

Vi betalade för egen fertilitetsutredning maj 2013 i Stockholm. Inga "fel" hittades. Alla test och undersökningar visade att allt var normalt. En remiss skickades till Reproduktionsmedicin i Huddinge.

Jag blev gravid i juni 2013, men det slutade i MA v. 13. :(

Fick regleringen (tant röd) idag och skall genomföra vårt första IVF-försök nu..

Då jag har bra ägganlag så är jag "riskpatient" då jag har lätt för att bli överstimulerad.

Jag är så rädd för att göra äggutplocket då jag inte är särskilt bra på att hantera smärta.. Rynkar på näsan

Lycka till alla!!

• zinnia
    hemljuvahem skrev 2014-02-25 10:03:11 följande:
    Förstår din rädsla =/ Välkommen hit för ventilation och Lycka till själv =) Massa Kramar

Tack fina du!!
  • zinnia
    Cyanea skrev 2014-02-25 10:29:44 följande:
    Hej på er!

Just nu är det väldigt tungt. Jobbar väldigt mycket för att komma ikapp den månad jag var sjukskriven och har dessutom behövt täcka upp för en annan kollega. Igår kom äntligen den väldigt försenade mensen. Skönt, faktiskt, men det har ju varit några jobbiga vändor med hopp in emellan innan den valde att dyka upp…

Imorse fick jag den värsta sparken under bältet jag fått på länge. Igår kom äntalde att dyka upp… Jag klev upp och på mitt eget köksgolv ligger en bebis. Vår inneboende skulle visst vara barnvakt till en gemensam väns lilla 8-månaders son. Jag ler, vinkar åt honom. Sväljer hårt, försöker att inte känna hur ont det gör i hjärtat. Stänger av allt, gör mina morgonrutiner. Under denna tid sitter min inneboende och matar honom i fåtöljen, ni vet, en sån där fåtölj som gungar härligt och som lämpar sig fantastiskt för att sitta i med en liten bebis. 
    Det står en barnvagn i min hall. I det som just nu är vår inneboendes rum jollrar världens vackraste, perfektaste lilla barn. Ni vet, det där rummet som just nu är gästrum men som man innerst inne vet skulle ha blivit vårt barns rum. Det där barnet som aldrig någonsin kommer. 
    Det brast. Jag klarade det inte. Jag kunde inte se honom vid frukostbordet i famnen på vår inneboende som inte förstår hur ont det gör, som bara tycker att det är mysigt att ha en liten bebis hemma. Jag stängde in mig i sovrummet och bara grät. Min stackars man kramar och kramar och pratar med mig, men vad spelar det för roll? Det finns ju ingenting i hela världen som kan lindra smärtan, utom att få det där efterlängtade barnet. Barnet som aldrig kommer. 

Nu sitter jag och jobbar på biblioteket. Hemma kan jag ju inte vara, och inte på jobbet heller. Det är för jobbigt att folk undrar hur jag mår när jag inte har ett bra svar att ge, ett svar de kan förstå. Det är för jobbigt att ta itu med situationen hemma. Vår stackars inneboende försöker be mig om förlåtelse, men hur kan man förklara? Jag är ju inte arg på henne. Min sorg har inte med henne att göra. Det bara blev en så enormt stark påminnelse om allt jag aldrig kommer att få, och om hur lite omvärlden förstår av mitt livs stora sorg. Jag vet att alla runt omkring vill väl. Jag vet att livet måste gå vidare. Men jag var inte beredd på någon annans lilla mirakel i mitt hem där jag brukar kunna stänga ute påminnelserna om livet som aldrig kommer bli mitt när sorgen blir för tung att bära. 
    Fy vad tungt... Jag blev så rörd och tårögd när jag läste det där när din man försökte trösta dig.. Så maktlös han också måste känna sig. Att se dig så ledsen. Jag undrar varför det bara inte kan fungera?! 

Och ja, livet går vidare men man måste få vara i sin sorg också och inte bara trycka undan allt. 

Hoppas du mår lite bättre nu. Kram
  • zinnia
    Linnea83:  Bra att ni försöker igen! Hoppas det fungerar bättre med Menopur. Jag använder gonal-f. Första IVF-försöket. Jag vet ju inte ännu vad det är för kvalitet på mina ägg. Jag har ÄP nu på fredag eller måndag nästa vecka. Får hoppas på det bästa.

Trina: Lycka till!
  • zinnia
    Heidi82: Åh jäkla endometrios som skall ställa till det för så många kvinnor. Jag har det inte själv men min syster har det och en del vänner. 

Ska bli kul att följa dig sen! Bra att du orkar kämpa på.

PlinaB77: Välkommen. Jag säger samma sak till dig: Bra att du kämpar på. Håller med dig om att det är skönt att man orkar hitta motivationen ändå. Tur att vi är skapta så som människor, positiva, kan gå vidare (med lite sår i själen) och sen försöka på nytt. Jag fick missfall i höstas i v. 13 (på "vanligt" sätt), efter att ha försökt i något år. Nu håller vi på med första IVF-försöket.

Hur gick det vid insättningen?

hemljuvahem: Men vad kul att ni skall sätta igång! Jag var jätteorolig också i början med sprutorna, men det var inget svårt. Jag har iofs aldrig varit spruträdd och har hittills inte haft några större besvär av sprutorna, det är ju olika såklar.

Och det där med orakade ben.. äh, sådant struntar jag i hehe. Skrattande
  • zinnia
    Lillaskräp: Välkommen. Det är väldigt skönt att ha andra att prata med här. Vi har ju olika förutsättningar men samma mål, som hemljuvahem skrev. :)

Så spännande att ni skall köra igång snart. 17 mars är ju snart. Lycka till!
  • zinnia

PlinaB77: Åh så spännande. Lycka till! Jag håller tummarna för er! 

• zinnia
    Bebisfabriken: Jag förstår att du är orolig och att det känns långt bort. Men du vet, tiden går så fort! :) Vi får ta en dag i sänder. Det kommer gå bra!

Supers: Hur gick det?!

hemljuvahem: Eller hur känns det överväldigande med allt? Jag läste instruktionsmanualen och bipackssedeln NOGA innan. Sååå nojjig för att jag skulle göra fel! :)

Primolut88: Så spännande!
  • zinnia

Åh så spännande. Ja gud vilken lång väntan.... Förhoppningsvis är jag också där snart.. Att allt går bra och att man liksom kommer vidare i nästa steg...

Jag håller alla tummar och tår!! Hoppas hoppas!

Jag yogar vanligtiv men när jag googlade runt lite så läste jag att kvinnor hade blivit rekommendera att inte träna då man inte skall "belasta" äggstockarna så mycket.. Men man borde väl efter en 2 veckor efter ET kunna börja träna? 

• zinnia
    Mars: Ja i tråden IVF februari/mars är det några som kör med menopur!

hemljuvahem: Ja gud, galet mycket pengar. Jag tog över några mediciner från min vän, som brev gravid när hon fick en plats i IVF-kön. Glad

Jag frågade barnmorskan om jag kunde ta över de mediciner som var detsamma som de jag hade fått på recept. Tänkte att vi skulle spara mig själv och skattebetalarna lite pengar, och barnmorskan sade att det var helt OK! Jag trodde att de skulle säga nej av principskäl, för att de inte kan se i min journal att jag har hämtat ut medicinerna osv men det var OK. Så av min väns mediciner (som hon annars skulle behöva lämna in till läkemedelshantering oanvända) så använder jag orgalutran, ovitrelle och sen lutinus. Jag fick köpa till Gonal-f som är de dyraste medicinerna, men vi sparade in lite skattepengar ändå! :D
Svar på tråden IVF under 2014