• Rosa blomma

IVF under 2014

Hej, 
    Jag och min man håller just nu på med vårt första ivf-försök. Är just nu på ruvardag nr 1 (fick 1 embryo insatt igår i Örebro). Det blev inte så jätte bra resultat för vår del: Fick ut 7 ägg varav 4 var mogna. 3 blev befruktade med ICSI, ett insatt och två kvar som ska odlas vidare men läkaren trodde inte att de skulle klara sig till frysning. Vi sökte hjälp efter att ha försökt i 2 år själva och det visade sig att mannens simmare rörde sig dåligt.  Vi har nu kört med korta protokollet och började med p-piller i två veckor då jag har väldigt lång cykel (40 dagar är inte ovanligt för min del). Piller och sprutor funkade bra även om det i början tog fler minuter innan jag vågade sätta in sprutan ordentligt :) Nu är det väl bara att vänta till 5:e mars då jag har testdag och hoppas för allt i livet att mensen inte kommer. Kommer bli lååånga veckor.. 

Jag fick nog en liten blödning efter äggplocket så fick åka ambulans i helgen och bli inlagd på sjukhuset då det gjorde så förbannat ont att jag vissa stunder inte kunde andas in och ut ordentligt. Kunde varken ligga, sitta eller stå och kräktes flera gånger och svimmade när mannen hjälte mig från badrummet till sängen. Hoppas hoppas hoppas att vi lyckas nu (även om det bara är första försöket) för jag vill verkligen inte gå igenom denna helg en gång till. Någon annan som fått problem efter äggplock? Nu är smärtan i magen nästan borta men axlarna tar knäcken på mig. Tydligen så är det vanligt med smärta i axlarna efter en blödning efter äggplock, något jag aldrig hört talas om innan. 

Lycka till allihopa!

• Rosa blomma
    SmulAnna skrev 2014-02-18 18:03:41 följande:
    Hej Tjejer!  Hoppas det okej att jag hänger på er, här. Skönta att ha någon stans att ventilera tankar och funderingar.

Vi ställer oss också till skaran som är ofrivilligt barnlösa efter 1,5  års försök, med ett missfall bakom oss. Vi är så gott som utredda och klara (på reproduktionsmedecin på Sahlgrenska), och inget dirket fel har hittats förutom att jag har en sköldkörtels rubbning som gör ths-värdet lite högt, men detta äter jag levaxin för nu.

Jag gjorde HSS undersökningen igår, och allt så jättebra bra ut. Två läkare och en barnmorksa jublade högt när de såg hur bra allt var!  Så nu är det bara slutsamtal kvar och seden formodligen remiss för IVF. Jag ver inte hur länge man får vänta innan IVF startar. Jag vill så gärna att vi lyckas på egen hand... Så några försök till har vi väl. ÄL i helgen så det är bara att jobba hårt!

Hur lägne fick ni vänta mellan utredning och IVF, ni som gjort detta??

Vi fick starta efter 3 månader. Är det inte något med vårdgarantin också som säger max 3mån väntetid?
  • Rosa blomma
    hemljuvahem skrev 2014-02-21 23:49:50 följande:
    Oj jisses, här är man borta några dagar och det händer grejjer, både tråkiga och roliga! :)

Kul att det tittar in så många nya, det känns skönt med fler i samma sits även om man kanske inte står exat i fas eller har samma bagage; Vi går igenom samma "skit" och alla har vi samma längtan :)))

Har fortfarande ett planeringsmöte att gå på.. tiden går såååå grymt sakta! Ska ha mens samma tidpunkt ungefär så hoppas jag får sätta igång i samma veva. Sist blev jag satt på levaxin och jag undrar om man ex får kombinera det med folsyra? Någon som vet (?) ^^

Hej, jag tar levaxin dagligen och får ta folsyra så det ska inte var några problem. Har fått ta min levaxintablett som vanligt under hela sprutperioden och allt där till.
Svar på tråden IVF under 2014