• Tiana

IVF under 2014

Smyger in här och läser i väntan på läkarbesök, som avgör om det blir ivf eller inte... 

• Tiana
    Cyanea skrev 2014-02-14 20:07:13 följande:
    Välkommen Tiana :D 

Helt ok att bara läsa om du vill, annars är det lika ok att ställa frågor eller bolla tankar kring det hela under tiden. Jag har inte heller gjort IVF, har bara blivit remitterad. 
    Tack!
    Jag försöker mest förstå hela processen runt IVF just nu. Det är inte så lätt att hitta ren information, mest åsikter... För vår del startade utredningen i mars förra året, hittades inga fel, trots alla tester. Efter 5 månader på Pergotime hade jag bildat cystor som opererades ut, och då hittade de till sist endometrios med sammanväxningar. Problemet är att jag bor i ett landsting med gynekologbrist, så ALLT tar tid. Väntan är olidlig! Nu är det en månad efter operation och jag har fortfarande inte fått träffa läkare för att diskutera fortsättningen.

Men nu ska jag inte gnälla här. Har blivit lovad en tid senast nästa vecka för att komma vidare i processen.
  • Tiana
    Cyanea skrev 2014-02-14 20:17:57 följande:
    Ska jobba första dagen på fyra veckor på måndag, och det ser jag inte alls fram emot. Dels är jag redan så efter på grund av den långa sjukskrivningen, dels vet jag av erfarenhet hur nere jag blir efter ett negativt test. Finns det något som suger så mycket energi och livskraft som sorgen över barnlöshet? Det är ingenting jag vill prata om heller med mina kollegor, så hur ska de kunna förstå att jag vill vara ifred och mår dåligt? Finns det ens någon som inte är i den situation vi alla är i som kan föreställa sig sorgen och frustrationen vi känner? Jag tror inte det. 

Vet så väl hur det känns. Jag har inte heller någon på jobbet att anförtro mig till. Har bara varit anställd i tre månader nu. Vill ju inte direkt börja med att berätta att vi kämpar med att bli gravida... 

Det är svårt för omgivningen att förstå. Min mamma skulle stötta mig med orden "Men det är inte hela världen om det inte blir något". Tack för den liksom.

Hoppas humöret vänt till det bättre för dig!

• Tiana

Inget samtal från läkare idag, men ärligt talat så trodde jag inte det heller. Eftersom jag har tid "på bevakning" så tror jag inte det blir något. Alla håller stenhårt i sina tider här! 
    Jaja, nu har de fem arbetsdagar på sig innan de får ett nytt irriterat samtal från mig...

• Tiana
    Tiana skrev 2014-02-17 19:12:20 följande:
    Inget samtal från läkare idag, men ärligt talat så trodde jag inte det heller. Eftersom jag har tid "på bevakning" så tror jag inte det blir något. Alla håller stenhårt i sina tider här! 
    Jaja, nu har de fem arbetsdagar på sig innan de får ett nytt irriterat samtal från mig...
    (Känner mig lite extra gnällig idag eftersom jag imorgon blir 33 och tycker att tiden bara rinner iväg)
  • Tiana
    ET86 skrev 2014-02-18 14:17:53 följande:
    Ja jag har tröttnat på att svara de blir väl när de blir. Så har en gång svarat, jag kan inte få barn. Varpå hon som ställde frågan inte visste vad hon skulle säga fortsättningsvis. Men de är jobbigt man vet inte vad man ska svara på frågorna som kommer lite då och då, beror helt på vilket humör man är på men inte mindre jobbigt för de.
    Jag har hittills kunnat hålla mig, men det har varit nära några gånger. Att folk inte kan lära sig hålla truten istället. Min absoluta värsting hittills när jag var trött en dag och ventilerade mig: "ni utan barn är så j***la lata. Prova skaffa några ungar". Sagt av en trebarnsmamma.
  • Tiana
    SmulAnna skrev 2014-02-18 18:03:41 följande:
    Hej Tjejer!  Hoppas det okej att jag hänger på er, här. Skönta att ha någon stans att ventilera tankar och funderingar.
    Vi ställer oss också till skaran som är ofrivilligt barnlösa efter 1,5  års försök, med ett missfall bakom oss. Vi är så gott som utredda och klara (på reproduktionsmedecin på Sahlgrenska), och inget dirket fel har hittats förutom att jag har en sköldkörtels rubbning som gör ths-värdet lite högt, men detta äter jag levaxin för nu.
    Jag gjorde HSS undersökningen igår, och allt så jättebra bra ut. Två läkare och en barnmorksa jublade högt när de såg hur bra allt var! Skrattande Så nu är det bara slutsamtal kvar och seden formodligen remiss för IVF. Jag ver inte hur länge man får vänta innan IVF startar. Jag vill så gärna att vi lyckas på egen hand... Så några försök till har vi väl. ÄL i helgen så det är bara att jobba hårt!
    Hur lägne fick ni vänta mellan utredning och IVF, ni som gjort detta??
    HSS?
  • Tiana
    SmulAnna skrev 2014-02-19 08:56:40 följande:
    Det är en ultraljudsundersöknings som görs  genom att man sprutar in koksaltlösning och en kontrastvätska i livmodern samtidigt som de kolla med ultjaljud så att passagerna i äggledarna är fria och så att väggarna i livmodern ser bra och släta ut! Inte en så trevlig, och lite smärtsam undersölning, men inte så illa som jag befarat!
    Jaha, det har jag ju själv gjort med Skäms Har bara inte koll på alla förkortningar
  • Tiana

Glad gubbe på stickan idag - jag reagerar med att tänka att en månad till åt skogen. Det blir ju ändå till att försöka trots den spontana tanken.

Sjukvården har fortfarande inte ringt. 5 veckor efter operation idag och jag har inte ens fått veta hur pass svår min endo är. Ska man behöva begära ut sin journal för att få svar? Flört

• Tiana

Vet ni förresten någon bra sida där man kan hitta ren info om hela proceduren runt IVF? Har sökt utan att hitta så värst mycket på nätet, har mest hittat forum och åsikter.

• Tiana
    Cyanea skrev 2014-02-19 20:15:18 följande:
    Vad irriterande! Ring dem igen! Och svarar de inte - ring patientnämnden. De meddelar politikerna vad som inte funkar så det förhoppningsvis blir bättring. 

Glad gubbe på stickan, menar du att du har ÄL? :)
    Eller hur! Kärt besvär liksom ;) Som sagt, vi skulle ju gärna byta med dem…! 
    Japp ÄL idag. Dags för försök nr 26 tror jag det blir nu :)
  • Tiana
    ET86 skrev 2014-02-19 19:34:30 följande:
    www.fruktbarhetsträdet.se kan man läsa lite på iaf.
    Tack! Lite info är det ju, men fortfarande bara "ytligt". Ska se om jag kan hitta något på biblioteket som nån annan föreslog. OM jag hinner dit nån dag
  • Tiana

Äntligen har jag fått läkartid! Men får vänta två veckor till. Nåja, vad är en bal på slottet...

• Tiana

Håller tummarna för alla er som är igång.

Idag är det frustration här hemma. Gynbesöket som avgör IVF eller inte är den 12e. Nu ska kroppen helst fungera som en klocka, men inte. Såklart är mensen sen, inget plus, inga symptom åt något håll utom den vanliga endovärken som alltid finns mer eller mindre (nu har jag ett namn på den i alla fall). Vi får se om det bokade cellprovet imorgon kan locka fram tant röd så jag måste flytta fram tiden igen Flört

• Tiana
    Tiana, hoppas verkligen du få komma igång snart! Så drygt när inte kroppen vill vara med och bete sig som den bruka!! Hoppas på "tant" besök mycket snart!
    Är nog första gången på många år som jag VILL att mensen kommer :D
  • Tiana

Jag får snällt pausa lite i denna tråd. Var hos läkaren idag och de vill inte remittera mig till IVF riktigt än. Han jag träffade idag sa att mina förutsättningar har ändrats till det bättre nu efter operationen, så det blir Pergo i tre månader först, därefter remiss. 
    Så räknar man lite på det är vi framme i maj/juni när vi remitteras, sen kommer semester mm, så det är tidigast till hösten som det blir av. 

Får väl hoppas att läkaren har rätt i sitt uttalande nu!

• Tiana

Håller tummarna för alla er som är igång! Och är lite avis samtidigt Flört

• Tiana

Så roligt att läsa att det gått bra här i tråden. På onsdag har jag nästa besök till gyn, och hoppas verkligen att de får iväg min remiss till IVF nu. Jag blir helt förstörd av att de drar ut på det hela tiden. 

• Tiana

Här har det hänt en del sen sist! Jag har inte varit inne på sidan på ett bra tag, ledsnade helt när jag inte fick min utlovade remiss i våras. Jag har genomgått en ny operation i sommar där de tog ut cystor och rättade till annat. Har återbesök på torsdag, och ser allt bra ut så är jag lovad remiss (igen). Tänt att fyra dagar kan kännas så evighetslångt! Flört

• Tiana

Smyger tillbaka in i tråden i alla fall. Hann få läkartid i år, 27/11 är det dags.

Svar på tråden IVF under 2014