• Zeke09

IVF under 2014

Hej!
    Jag hoppar in i den här tråden och hoppas att det är okej?! Behöver vara med likasinnade och här verkar det vara mycket god stämning:)

Jag och min sambo är inne på vårt andra IVF/icsi försök. Vi tillhör östergötlands landsting så vi är på Rmc i Linköping och här finansieras också bara två försök, vilket är stessande nu när vi är inne på det "sista" försöket..
    Jag är inne på sprutdag 5 med GonalF och har sprayat med suprecur två veckor innan.
    Ska imorgon på koll så att äggblåsorna växer som de ska, fick vid förra äp ut 6 ägg. Har blivit ordinerad samma dos på sprutorna denna gång men vi ska prova att ta sprutorna ett par dagar till och hoppas på att vi kan få ut ett par ägg till så det förhoppningsvis kan komma ett par till frysen, i fall att...

Vi har försökt att få barn i ca 2,5år och för ett år sedan så vände vi oss till gynmottagningen så vi kunde få genomgå en barnlöshets utredning. Jag är 25 år och allt verkar vara som det ska, men min sambos simmare är tyvärr få och av sämre kvalité. 

Stort lycka till till er som ruvar och jag håller alla tummar och tår för oss som väntar!!{#emotions_dlg.flower}

• Zeke09
    Cyanea skrev 2014-02-18 08:55:09 följande:
    Välkommen Zeke09!!
    Självklart är det Ok, alla är välkomna :) 
    Det känns så märkligt att inte alla landsting erbjuder lika många IVF! Förstår din stress, jag hade varit ett vrak, men försök unna dig själv att inte känna det som "sista försöket". Det är stor chans att det här är er gång, och det finns också risk att om det inte runkar så hade en till gång inte heller gjort susen. De ska ju ändå garantera att de som kan lyckas faktiskt lyckas. 
    Spännande med äggen, hoppas du har många fina mogna :D Berätta gärna hur det gått! 
    Har idag vart inne på blodprov och vul. Åtta äggblåsor på höger sida och nio på vänster, dock är det bara ett som än så länge är över 15mm.
    Väntar på samtal i em och hoppas att jag kan få öka dosen liite till så att vi får mer mogna ägg när det väl är dags:)
    Förra gången vid första kontrollen så var det i allafall fem som var mogna, men jag har varit lite febrig och ont i halsen ett tag och det kan vara det som påverkat..
    Moolie skrev 2014-02-18 09:05:18 följande:
    De där landstingsvalen är viktigare än man tror! :)
    Jaa det är verkligen det, en tankeställare:)
  • Zeke09
    ET86 skrev 2014-02-18 13:31:28 följande:
    Hejsan! Hoppar gärna in i denna tråden. Kan vara skönt att ventilera sig lite, de är ju faktiskt ganska jobbigt. Kan vara skönt att ventilera sig med andra som är i samma sits. De är en riktigt upp & ner. Har vart inskriven sen 2007 & testat Pergotime under 2år, sista chansen är IVF. Ibland vill man bara lägga ner, har tagit lite pauser för att kunna samla lite krafter. De känns jobbigt att de är så många som inte klarar att skaffa barn på "egenhand" (där man själv är inräknad) vilket är ganska självklart för dom allra flesta. Man känner sig som ensammast i världen, vilket inte är fallet. Men när alla runt omkring får barn på löpande band, känns de riktigt för jävligt. Man har mycket press på sig själv, och upplever att de är sitt eget fel & att man inte kan göra något annat än att bara kämpa.
    Jag förstår precis vad du menar, känns om varenda en man känner kommer med en mage i vädret.
    Medans man själv "slitit" i flera år.. Jag och min sambo har valt att vara väldigt öppna med det vi går igenom, kanske just för att man ska slippa frågan "Ni har det ju så bra, är det inte dags för barn snart?"
    Men till vissa snäser jag bara att vi kan inte få barn för att ge dem en tankeställare att det inte bara är att tycka på en knapp för alla..
    Det här andra försöket har jag valt att gå till en kurator på kvinnokliniken och tycker att det är ganska skönt att prata med en helt utomstående..
    ET86 skrev 2014-02-18 18:27:56 följande:
    Vi gjorde utredning & sen försökte vi på egenhand och med hjälp av läkemedel under några år. Hösten 2012 var vi iväg på ett IVF samtal där läkaren berättade hur allt gick till. Och bestämde oss för att ta en paus efter de, tog kontakt med fertilitetsmottagningen i början av Februari(när mensen kom) Så för oss är väntetiden inte speciellt lång, blev nekade tiden nu i slutet på februari då de inte fanns några fler lediga tider, så då blev de uppskjutet tills nästa månad. Så nästa månad blir vårt första IVF försök.

Lycka till!
    Önskar er lycka till :)
    Vi började utredningen i februari, fick svar i april att min sambo hade dåliga simmare, men de rådde oss att fortsätta i tre månader på egen hand. Efter dessa tre månader så fick han göra ett nytt prov som visade ännu lite sämre kvalité. Fick svaret precis när de skulle ha semester stängt, men vi vart kallade på vårat första ivf-samtal i början av september och då var det ingen väntetid så vi fick sätta igång när vi ville så vi valde nästa mens alltså i oktober. Så utredning till start på ivf 8 månader.. Så vi tyckte att det gick fort eftersom man hört om väntetiderna som kan vara uppåt sthlm!
  • Zeke09
    Cyanea skrev 2014-02-19 20:18:25 följande:
    Ojoj vilken vecka det varit. Det är intensivt att komma tillbaka till skolan efter en månad ;)  MEN: insåg idag att mensen fortfarande lyser med sin frånvaro. Dag 41. Jag som inte brukar gå över 30 dagar!!! Usch, vad är det som händer? :'( Det går ju inte att försöka om kroppen inte kommer igång!  Nu är jag riktigt deppig :(

Fy den är så hemsk den där väntan som man inte kan göra något åt för att påverka:( jag vet att jag hade samma problem ibörjan av utredningen..
  • Zeke09

Imorgonär det dags för äggplock igen.. Känns tyngre denna gång än vad jag kände inför förra. Känns nervöst och har tanken att varför skulle det fungera denna gång?

Svar på tråden IVF under 2014