Inlägg från: just me123 |Visa alla inlägg
  • just me123

Kan LVM hjälpa?

Jag fick min anhörig LVM:ad. Visst, det var inte enkelt. Va hård och envis när du pratar med socialtjänsten. Ge inte upp. Ställ krav och bolla över ansvaret på dom. Det är deras skyldighet att ingripa vid ett fortgående missbruk. Dom kan påstå vad dom vill men det är deras ansvar. Gör socialtjänsten inte det dom ska så anmäl dom till socialstyrelsen. Då brukar dom sätta lite fart när dom har ögon på sig.

Det är din anhörig och hans liv det handlar om. Tappa aldrig hoppet. Det blir bättre.

• just me123
    Anonym (Soc.) skrev 2014-02-06 11:05:22 följande:
    Att ge hjälp vid fortgående missbruk ska vi absolut hjälpa till med, men det bygger på frivillighet till 99%. ATT en person missbrukar i sig innebär inte att det finns kriterier för LVM. Då skulle man ju behöva LVMa varende aktiv missbrukare och det går ju inte. Det är ändå så att fram tills en viss ytterst kritisk punkt, så är det den enskilde missbrukaren som avgör om han eller hon vill ha hjälp eller sluta missbruka. Tvångsåtgärder är nåt som är svårt att ta till, och det SKA givetvis vara svårt att kunna frihetsberöva en människa. Det är inget man ska ta lätt på.

Ja, självklart ska missbrukaren få chansen att få frivillig hjälp. många gånger inser personen inte att han behöver hjälp för att han lever i en illusion och han har koll på läget. När inget annat funkar och hans missbruk blir en fara för han själv eller omgivning så ska socialtjänsten göra sitt yttersta för att hjälpa denna individ. Det är enbart socialtjänsten som kan sätta igång en LVM utred. Ja det är väldigt dyrt och omständigt för soc. Men en människas välbefinnande har inget pris.
  • just me123
    Anonym (Soc.) skrev 2014-02-06 12:07:06 följande:
    Visst är det dyrt och omständigt, men ytterst handlar det om att väldigt starka kriterier ska finnas för att göra ett så enormt ingripande i en människas liv som ett frihetsberövande innebär.

Ett LVM kommer på tal när inget annat hjälper och man gjort allt i sin makt för att personen skall vårdas frivilligt. Absolut är det kränkade för individen. Men bättre att tvångsvårdas än bli en i statistiken som dog pga drogerna.
  • just me123

Ja visst är det komplicerat. Huvudsaken är missbrukaren får den hjälp som behövs. Sen vad resultatet blir varierar. Min anhörig gick det bra för, tack och lov. När det var dom mest kritiskt för min anhörig så var polisen till mer hjälp och förstod allvaret mer än vad soc kunde. Men slutet gott allting gott.

Svar på tråden Kan LVM hjälpa?