• Anonym (Orolig Syster)

Kan LVM hjälpa?

Hej jag har en storebror som just nu är 28 år gammal och tagit droger sedan han var 12. Hans situation är kritisk han har både försökt ta överdos för 3-4 år sen och nu de 2 senaste åren har han suttit inne för misshandel, försök till mord, och rån samt stöld och inbrott. Han har ingen egen lägenhet, inget jobb och ingen utbildning. Han har under alla åren varit på MÅNGA behandlingar och massa annat. Just nu är han på en behandling men han är för tillfället avstängd där ifrån under 7 dagars period för att han sov över hos en tjej och inte kom till behandlingen i tid. Vi har hjälpt han hela tiden men vi vågar inte ha han i vår närhet då alla värdesaker försvinner från hemmet och att han lätt blir aggressiv. Han ska imorgon gå och lämna ett drog prov till behandlingen om inte så blir han utslängd helt därifrån. Och känner jag min bror bra så är jag 1000% säker på att han inte kommer gå och lämna provet. Vi är oroliga för han och detta kommer nog låta egoistiskt och kanske elakt men det är bäst för alla när han sitter inne, för då vet vi vart han är, att han mår bra, att han får mat och har tak under huvudet. Jag har läst runt lite om hur man kan hjälpa honom och såg något om LVM och jag undrar kan vi som hans anhöriga kontakta LVM och förklara situationen och tar dem in honom dit även om han inte vill eller kan han bara säga att nej tack jag vill inte och skippa undan eller hur funkar det? För vill hjälpa honom på något sätt men jag och min familj vågar inte ha honom nära oss, utan allt knark så är han en underbar människa, men han kommer gång på gång in på samma bana.

• Svar på tråden Kan LVM hjälpa?
  • frappa

Det är ju en sista utväg, som kan hjälpa.

Men om du ska ha låga förhoppningar, för återfallen bland dessa är mycket höga.

• Philippa

LVM är något som soc ansöker om när hans liv är i fara.... alltså mycket svårt att få.

• Anonym (Orolig Syster)
    Philippa skrev 2014-02-05 17:01:51 följande:
    LVM är något som soc ansöker om när hans liv är i fara.... alltså mycket svårt att få.

Ja som jag förstått så är det mycket svårt, men kan vi också som familj anmäla? och vi har även nummer till en man från soc som min bror har kontakt med, då kan vi även ringa honom och förklara det hela. För min bror är jävligt bra på att prata, han kommer inte erkänna att han verkligen behöver hjälp för att han hatar att känna sig inlåst och nu när jag pratat med min mamma så berättade hon att när han var 18 så va han i LVU. Men hon vet inte riktigt hur det hela gick till för att han inte bott hemma sedan han var 15 år gammal då soc tog honom för att min mamma inte klarade av mer för att jag och min lillebror var små och att alla hans drog problem gick ut över oss.
  • Litet My

Förberedande av vård 4 § Tvångsvård skall beslutas om,
    1. någon till följd av ett fortgående missbruk av alkohol, narkotika eller flyktiga lösningsmedel är i behov av vård för att komma ifrån sitt missbruk,
    2. vårdbehovet inte kan tillgodoses enligt socialtjänstlagen (2001:453) eller på något annat sätt, och
    3. han eller hon till följd av missbruket

a) utsätter sin fysiska eller psykiska hälsa för allvarlig fara,
    b) löper en uppenbar risk att förstöra sitt liv, eller
    c) kan befaras komma att allvarligt skada sig själv eller någon närstående.

Om någon för kortare tid ges vård med stöd av lagen (1991:1128) om psykiatrisk tvångsvård hindrar detta inte ett beslut om tvångsvård enligt denna lag. Lag (2005:467).
    Med andra ord det låter ju som att det inte är helt omöjligt att få igenom för hans del.

• Philippa
    Anonym (Orolig Syster) skrev 2014-02-05 17:14:26 följande:

Ja som jag förstått så är det mycket svårt, men kan vi också som familj anmäla? och vi har även nummer till en man från soc som min bror har kontakt med, då kan vi även ringa honom och förklara det hela. För min bror är jävligt bra på att prata, han kommer inte erkänna att han verkligen behöver hjälp för att han hatar att känna sig inlåst och nu när jag pratat med min mamma så berättade hon att när han var 18 så va han i LVU. Men hon vet inte riktigt hur det hela gick till för att han inte bott hemma sedan han var 15 år gammal då soc tog honom för att min mamma inte klarade av mer för att jag och min lillebror var små och att alla hans drog problem gick ut över oss.

Ja, ni som familj kan också ringa hans kontakt på soc för att ge info hur ni ser på problemet.
  • Anonym (Soc.)

Ja anhöriga kan göra en lvm-anmälan varpå sicialtjänsten bedömer om man ska ansöka om lvm. Lvm kräver att det är allvarlig fara på nåt vis och att saken intr kan lösas med frivilliga insatser. Värt att påpeka är att man som anhörig oftast bedömer allvarlig fara betydligt tidigare än vad lagen tänker sig. Lvm innebär ett frihetsberövande under 6 månader och är således ett enormt stort ingrepp i den personliga integriteten och rätt till frihet och självbestämmande, så det är svårt att få ett lvm, och så ska det vara. Nu verkar det ju som om han ändå ingår i en behandling på frivillig bas och då blir det i stort sett omöjligt att få igenom. Få blir förövrigt drogfria efter ett lvm. För att bli nykter på riktigt måste man själv vara motiverad. Många dör efter ett lvm då de släpps och omedelbart går ut i missbruk igen och då efter 6 månaders påtvingad drogfrihet kör igång på de gamla vanliga doserna och får överdos. Lvm räddar tillfälligt liv och ger i bästa fall en möjlighet att kommunicera och motivera en människa i drogfritt tillstånd. På vilket behandlingshem befinner sig din bror nu? Finns många dåliga ställen och några bra.

• Anonym (Storasyster)

Det är väldigt väldigt svårt att få ett lvm. Min lillebror gör som din bror, åker in och ut från behandlingshem, påbörjar och avslutar behandlingar. Han får ultimatum av typen "lägg in dig frivilligt annars blir det lvm", han lägger in sig frivilligt och sticker snabbt därifrån. Så har det varit i många många år :/

• just me123

Jag fick min anhörig LVM:ad. Visst, det var inte enkelt. Va hård och envis när du pratar med socialtjänsten. Ge inte upp. Ställ krav och bolla över ansvaret på dom. Det är deras skyldighet att ingripa vid ett fortgående missbruk. Dom kan påstå vad dom vill men det är deras ansvar. Gör socialtjänsten inte det dom ska så anmäl dom till socialstyrelsen. Då brukar dom sätta lite fart när dom har ögon på sig.

Det är din anhörig och hans liv det handlar om. Tappa aldrig hoppet. Det blir bättre.

• Anonym (Soc.)
    just me123 skrev 2014-02-06 10:53:52 följande:
    Jag fick min anhörig LVM:ad. Visst, det var inte enkelt. Va hård och envis när du pratar med socialtjänsten. Ge inte upp. Ställ krav och bolla över ansvaret på dom. Det är deras skyldighet att ingripa vid ett fortgående missbruk. Dom kan påstå vad dom vill men det är deras ansvar. Gör socialtjänsten inte det dom ska så anmäl dom till socialstyrelsen. Då brukar dom sätta lite fart när dom har ögon på sig.

Det är din anhörig och hans liv det handlar om. Tappa aldrig hoppet. Det blir bättre.
    Att ge hjälp vid fortgående missbruk ska vi absolut hjälpa till med, men det bygger på frivillighet till 99%. ATT en person missbrukar i sig innebär inte att det finns kriterier för LVM. Då skulle man ju behöva LVMa varende aktiv missbrukare och det går ju inte. Det är ändå så att fram tills en viss ytterst kritisk punkt, så är det den enskilde missbrukaren som avgör om han eller hon vill ha hjälp eller sluta missbruka. Tvångsåtgärder är nåt som är svårt att ta till, och det SKA givetvis vara svårt att kunna frihetsberöva en människa. Det är inget man ska ta lätt på.
  • just me123
    Anonym (Soc.) skrev 2014-02-06 11:05:22 följande:
    Att ge hjälp vid fortgående missbruk ska vi absolut hjälpa till med, men det bygger på frivillighet till 99%. ATT en person missbrukar i sig innebär inte att det finns kriterier för LVM. Då skulle man ju behöva LVMa varende aktiv missbrukare och det går ju inte. Det är ändå så att fram tills en viss ytterst kritisk punkt, så är det den enskilde missbrukaren som avgör om han eller hon vill ha hjälp eller sluta missbruka. Tvångsåtgärder är nåt som är svårt att ta till, och det SKA givetvis vara svårt att kunna frihetsberöva en människa. Det är inget man ska ta lätt på.

Ja, självklart ska missbrukaren få chansen att få frivillig hjälp. många gånger inser personen inte att han behöver hjälp för att han lever i en illusion och han har koll på läget. När inget annat funkar och hans missbruk blir en fara för han själv eller omgivning så ska socialtjänsten göra sitt yttersta för att hjälpa denna individ. Det är enbart socialtjänsten som kan sätta igång en LVM utred. Ja det är väldigt dyrt och omständigt för soc. Men en människas välbefinnande har inget pris.
  • Anonym (Soc.)
    just me123 skrev 2014-02-06 12:04:18 följande:

Ja, självklart ska missbrukaren få chansen att få frivillig hjälp. många gånger inser personen inte att han behöver hjälp för att han lever i en illusion och han har koll på läget. När inget annat funkar och hans missbruk blir en fara för han själv eller omgivning så ska socialtjänsten göra sitt yttersta för att hjälpa denna individ. Det är enbart socialtjänsten som kan sätta igång en LVM utred. Ja det är väldigt dyrt och omständigt för soc. Men en människas välbefinnande har inget pris.
    Visst är det dyrt och omständigt, men ytterst handlar det om att väldigt starka kriterier ska finnas för att göra ett så enormt ingripande i en människas liv som ett frihetsberövande innebär.
  • just me123
    Anonym (Soc.) skrev 2014-02-06 12:07:06 följande:
    Visst är det dyrt och omständigt, men ytterst handlar det om att väldigt starka kriterier ska finnas för att göra ett så enormt ingripande i en människas liv som ett frihetsberövande innebär.

Ett LVM kommer på tal när inget annat hjälper och man gjort allt i sin makt för att personen skall vårdas frivilligt. Absolut är det kränkade för individen. Men bättre att tvångsvårdas än bli en i statistiken som dog pga drogerna.
  • Anonym (Soc.)
    just me123 skrev 2014-02-06 12:20:26 följande:

Ett LVM kommer på tal när inget annat hjälper och man gjort allt i sin makt för att personen skall vårdas frivilligt. Absolut är det kränkade för individen. Men bättre att tvångsvårdas än bli en i statistiken som dog pga drogerna.
    Visst behövs LVM ibland, och visst räddar det tillfälligtvis liv, men tyvärr har det ju visat sig ha väldigt dålig effekt, och att nästan ingen blir drogfri i samband med ett LVM. Dessutom har vi problemet att det finns en rätt stor överdödlighet för missbrukare i sambands med att de släpps ifrån ett LVM. Det är således rätt komplicerat.
  • just me123

Ja visst är det komplicerat. Huvudsaken är missbrukaren får den hjälp som behövs. Sen vad resultatet blir varierar. Min anhörig gick det bra för, tack och lov. När det var dom mest kritiskt för min anhörig så var polisen till mer hjälp och förstod allvaret mer än vad soc kunde. Men slutet gott allting gott.

Svar på tråden Kan LVM hjälpa?