Ekonomin när man flyttar ihop med bonusbarn
Jag och min pojkvän funderar på att flytta ihop och jag har funderat mycket kring ekonomin. Jag har två barn sedan innan och han ett, de är i samma ålder och av samma kön.
Man hör ofta hur orättvist det är, hur krångligt det blir och folk som undrar om de verkligen ska betala för bonusbarnen? Vi har pratat om detta och vi ser båda lika på saken. Flyttar vi ihop så har vi EN ekonomi och EN familj med tre barn, inte två familjer.
Vi tänker som så att barnbidragen är barnens egna, det bekostar barnförsäkringen och resterande sparas på deras sparkonto. Lika för alla tre alltså. I övrigt tänker vi bara slå ihop våra inkomster och leva som EN familj, den som behöver något, kläder eller annat får alltså det. Vi vill inte ha något ditt och mitt barn utan att se det som att det finns tre barn i familjen helt enkelt. Är jag naiv när jag tror att det kommer fungera bra? Fritidsintressen och dyrare ytterkläder (som följer med till andra föräldern) delar vi med den andra föräldern, är det mina barn som ska ha ett fritidsintresse så betalar vår familj halva och mina barns pappa halva. Och likadant om hans barn ska ha något sådant, då betalar vi halva och barnets mamma halva. I övrigt allt som de har hos oss, cyklar, saker till rummen, prylar betalar vi åt alla tre barnen. Sen att det inte blir exakt lika på kronan känns oviktigt, det blir det ju inte i kärnfamiljer heller. Alla syskonen har ju inte aktiviteter som kostar exakt lika mycket osv.
Nu har jag ingen erfarenhet av detta ännu utan det är bara tankar. Men det är för min kille självklart att vi ska ha det så, även om jag har två barn och han bara ett. Vi ska ju ändå bygga ett liv tillsammans, och i framtiden kanske vi även skaffar ett gemensamt barn. Det känns enklast att göra så. Ni som lever under dessa omständigheter hur funkar det för er?