• Tångräkan

Ekonomin när man flyttar ihop med bonusbarn

Jag och min pojkvän funderar på att flytta ihop och jag har funderat mycket kring ekonomin. Jag har två barn sedan innan och han ett, de är i samma ålder och av samma kön.

Man hör ofta hur orättvist det är, hur krångligt det blir och folk som undrar om de verkligen ska betala för bonusbarnen? Vi har pratat om detta och vi ser båda lika på saken. Flyttar vi ihop så har vi EN ekonomi och EN familj med tre barn, inte två familjer. 

Vi tänker som så att barnbidragen är barnens egna, det bekostar barnförsäkringen och resterande sparas på deras sparkonto. Lika för alla tre alltså. I övrigt tänker vi bara slå ihop våra inkomster och leva som EN familj, den som behöver något, kläder eller annat får alltså det. Vi vill inte ha något ditt och mitt barn utan att se det som att det finns tre barn i familjen helt enkelt. Är jag naiv när jag tror att det kommer fungera bra? Fritidsintressen och dyrare ytterkläder (som följer med till andra föräldern) delar vi med den andra föräldern, är det mina barn som ska ha ett fritidsintresse så betalar vår familj halva och mina barns pappa halva. Och likadant om hans barn ska ha något sådant, då betalar vi halva och barnets mamma halva. I övrigt allt som de har hos oss, cyklar, saker till rummen, prylar betalar vi åt alla tre barnen. Sen att det inte blir exakt lika på kronan känns oviktigt, det blir det ju inte i kärnfamiljer heller. Alla syskonen har ju inte aktiviteter som kostar exakt lika mycket osv.

Nu har jag ingen erfarenhet av detta ännu utan det är bara tankar. Men det är för min kille självklart att vi ska ha det så, även om jag har två barn och han bara ett. Vi ska ju ändå bygga ett liv tillsammans, och i framtiden kanske vi även skaffar ett gemensamt barn. Det känns enklast att göra så. Ni som lever under dessa omständigheter hur funkar det för er?

• Svar på tråden Ekonomin när man flyttar ihop med bonusbarn
  • Tångräkan
    Hannah76 skrev 2014-02-05 15:58:19 följande:
    Ni har liknande inkomster? Och liknande "ekonomisktmönster"?
    Hyfsat, han tjänar några tusen mer än mig i månaden. Ekonomiska mönster? Ingen av oss har några dyrare utgifter. Han gillar att gå på konserter, men det kan man ju lösa genom att man tar en tusenlapp var i månaden och lägger på ett eget sparkonto. Då kan man ju välja att spara till en dyrare egen pryl eller upplevelse utan familjen. Annars tror jag det kommer bli ganska jämt, vi lägger inte pengar på samma saker men vi spenderar nog någorlunda lika mycket. 
  • kixan

Vi har det så, har varit tillsammans i snart 6 år, gifta i drygt 4. Enda skillnaden är att han inte har barn sedan innan. Han har för det mesta tjänat bättre än mig, men det spelar ingen roll, vi är ju en familj och då ställer man ju upp för varandra.

A -03, F -05, V -10
  • sextiotalist

Nu hade jag inga barn när sambon och jag flyttade ihop. Men vi körde separat ekonomi, även efter det vi fick gemensamt. Men vi har bidragit procentuellt till de gemensamma utgifterna
    Personligen hade jag inte gått med på ett sådant upplägg, men det är jag dte

• Kattkvinnan

Vi har det så, delar på alla pengar som kommer in. Hittills har vi aldrig bråkat om pengar, eller vad "mitt barn/ditt barn" behöver.

• straw2008

Du är ju vinnare på detta så klart du ska gå med på detta om han erbjuder det ? Du har 2 barn samt lägre inkomst.

I kinamockaskogen.....
  • Utan Barn

Jag/vi har inte valt att göra som er. Vi delar på det gemensamma (boendekostnad etc) men har i övrigt separat ekonomi. Han betalar för sina barn. Jag betalar för mina (betydligt dyrare) hästar. Vi tjänar ganska bra och ungefär samma, jag lite mer, men jag arbetar också betydligt mer. Vilket leder till att jag anser mig vara värd okynnesshopping när jag känner för det och jag skulle aldrig vilja behöva »fråga« någon annan för att köpa onödiga grejer till mig själv.

Du är ju »vinnaren« rent ekonomiskt i detta och om JAG hade varit du hade jag inte velat ha det så. Jag vill inte känna att mitt liv bekostas av min partner. Urjobbig känsla av att ha levt på den andra ffa om det skulle ta slut.

• Sinnah

Om ni båda är överens om detta så tycker jag det låter som en enkel lösning även om den kanske inte är helt rättvis. 

Var jag i din siatuation skulle jag  lösa det så här:
    Dela på alla kostnader som te x mat, lördagsgodis, mm oavsett barn. Dvs alla kostnader som dyker upp i vardagen. Och boendekostnad även om ni säkert måste bo större och därmed dyrare då du har ett barn mer än honom.

Skulle vilja att respektive förälder betalar tillsammans med den andra biologiska föräldern:
    • fritidsaktiviteter
    • månadspeng
    • kläder
    • försäkringar

Jag bor tillsammans med en man som har en son sedan tidigare och så har vi två gemensamma barn. För mig skulle det inte kännas kul att betala för hans barn, tycker att det ligger på min sambo och barnets biomamma att försörja sitt barn. Men självklart så blir det ju så att jag bidrar ekonomiskt även till bonusbarnet eftersom jag betalar halva hushållets matinköp och betalar även för halva kostnaden för boendet. Hade vi inte bonussonen boende här varannan vecka hade vi säkert haft ett mindre och billigare boende.

Tycker att man som bonusförälder inte ska känna någon som helst skyldighet att försörja någon annans barn.

• Melindrha

Vi har från dag ett haft gemensam ekonomi, han har två barn sen innan, jag har ett. Förut fick vi ut ungefär lika mycket men nu skiljer det sig massor då jag är mammaledig med vårt gemensamma och han tjänar riktigt bra. Vi har aldrig bråkat om pengar, det är våra pengar helt enkelt. Dock har vi varsitt konto han betalar i stort sett alla räkningar och maten och annat vi behöver. Jag köper kläder till barnen mm både hans, mitt och vårt gemensamma. Skulle inte vilja ha det på något annat sätt :)

Svar på tråden Ekonomin när man flyttar ihop med bonusbarn