pappan dricker...
Bra att du har tänkt ringa BUP. Förutom BUP kan man ju även låta barnet träffa skolsköterskan/skolkuratorn/skolpsykologen, men jag (erfaren av alla tre alternativen) har alltid föredragit att gå till BUP. Jag ville liksom aldrig ha min "talkontakt" i skolan.
Att er dotter inte vill vara hos pappan eftersom han dricker känns ganska förståeligt. När mina föräldrar bodde tillsammans kände jag aldrig riktigt något förtroende för pappa. När jag var liten visste jag inte att han var en alkoholist, men jag visste att mamma gick att lita på bättre än pappa. När jag kom fram till att det var alkoholen som gjorde honom "dålig" började jag hälla ut den eller gömma den för honom... Mina föräldrar separerade i alla fall när jag var omkring 12 år på grund av pappas alkoholism. Då valde jag faktiskt att bo hos pappa ett tag. Jag tyckte mamma lämnade oss, för då tyckte jag att hon tillsammans med mig hade ett ansvar för att få pappa att sluta dricka. Det tog inte lång tid innan jag flyttade till mamma i alla fall. Jag klarade inte av att vara hos pappa själv. Ett barn ska inte behöva se någon av sina föräldrar svepa sprit, vingla omkring eller ha den där tomma blanka blicken. Känner jag doften av öl idag tänker jag rent instinktivt på min pappa, det är så hemskt att jag nästan börjar gråta varje gång...
Prata med dotterns pappa om detta. Det är jätteviktigt att han själv vet om att hans dotter inte vill bo där på grund av hans drickande. Han måste förstå att det inte är okej. Därefter får han själv göra valet om han tycker alkoholen är viktigare än dottern.
(Min och min pappas relation är ibland toppen och ibland botten. Det finaste han gjort och det jag är mest stolt över är hans nyktra år. Han tog antabus och drack inte ett smack. Det var ett magiskt år. När han sedan skulle göra blodprov och de skulle se om medicinen hade påverkat honom negativt så fick han sluta med antabuset. Det höll på att ta kål på honom. Ibland lyckas han vara nykter ändå, ibland inte. Dricker han så brukar han göra det under perioder och då brukar jag undvika honom till 100 %. Är han nykter passar jag på att träffa honom, för det är liksom min-nyktra-pappa som är min riktiga pappa. När han dricker blir han någon annan som jag inte alls vill veta av.)