• Aniiee

pappan dricker...

Jag känner så väl igen mig i din dotters känsla. Felet var väl bara att mina föräldrar bodde ihop. Min pappa "drack inte" och han "var aldrig full". Eh.... JO! Som en jäkla pirat. Han märkte det ju inte själv, för han var onykter 24/7. Sen är barn också lojala mot sina föräldrar, så att hon överhuvudtaget har berättat det lilla hon gjort säger en del. Det KAN vara så att han är mer eller mindre redlös när hon är där, särskillt sent på kvällen, så han hinner "sova ruset av sig" till nästa dag (säger inte att det ÄR så, men det KAN vara så). Min pappa var också jättebra på att vara "städad" när han inte var hemma/hade besök av "viktiga" människor. 

Din dotter ska inte vara där varannan vecka om hon inte vill, hon måste få komma hem till dig om/när han dricker. Säg att hon åker hem till honom på måndagen och han dricker sig onykter på onsdagen, då måste hon ha någonstans att ta vägen. Helst hem till dig, för hos dig är hon väl trygg? Så kan hon kanske åka tillbaka om han är nykter igen på torsdagen. Det får ni lösa. Och hon ska definitivt få prata med någon. Skolkuratorn eller vem som helst,

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Aniiee
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-02-02 15:26:54 följande:

Nej, jag har pratat med honom om hans drickande men han vet inte om att hans dotter inte vill vara hos honom för att han dricker.
    Det borde han nog förstå tycker jag ändå.
    Män är inte takeläsare.... Särskillt inte onyktra män. Du får nog slå honom i skallen med att dottern inte vill vara där för att han dricker. 
  • Aniiee
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-02-02 15:43:03 följande:

Ja, ska göra det. Vad har man för rätt att ha henne heltid hos mig om hennes pappa dricker??

Jag vet inte vad som händer där på kvällarna, men jag har hört från bekanta som sett och träffat honom att han häller i sig vin när ingen ser, fast ALLA ser...

Min dotter far  ju illa utav detta, hos mig är hon trygg. Vill ha henne på heltid.
    Men vill samtidigt att hon ska träffa sin pappa, men inte om han är onykter.
    Först borde du prata med pappan. Om han inte kan erkänna att han dricker så ta en vända i familjerätten. Låt dottern berätta hur det är hos pappa. Du kan begära att han inte är onykter när han har dotter (utom möjligtvis någon fredag om han har en middag och dricker ett glas vin). Sen behöver säkert han hjälp också att bryta sitt beroende.

Du kan i dagsläget inte hindra att hon är där varannan vecka (om ni har en dom på det, har ni inte det så kan ni göra som ni vill). MEN du kan tala om för henne att hon får komma hem när hon vill om han börjar dricka. Kanske dags att ge henne en mobil om hon inte har en, så hon kan "panikringa" klockan 10 på kvällen och kanske behöver hjälp att komma hem till dig.
  • Aniiee
    petersson skrev 2014-02-02 15:48:05 följande:
    Är rädd att din rätt inte är större än hans om inte någon med myndighetsfunktion kommit fram till att han är olämplig.
    Mammans rätt är inte större än pappans, nej, men BARNET har rätt att vara trygg i sin hemmiljö. En full pappa varje dag är inte en trygg hemmiljö. Mamman har dessutom en skyldighet att skydda sin dotter. Om pappan och dotter är ensamma och pappan är full så är det en risk för barnets hälsa.
  • Aniiee
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-02-02 16:01:02 följande:
    Jag ska prata med honom och håller min dotter hos mig tills det blir bättre. Detta är inte första gången, snaraste 100:e gången och jag har trott att det har blivit bättre.

Ska även ringa till BUP och boka tid till min dotter också tror jag. När hon är där så är jag såå orolig.
    Hon är inte samma tjej där som här...mer reserverad och vill ha sällskap.

Jag måste väl få ha henne hos mig, då det är tryggare för henne och hon själv vill det. Känns ju som jag sviker henne om hon är där mot sin vilja.
    Har ni ett domstolsbeslut på varannan vecka eller har ni "bara" kommit överens om det själva? Har ni domstolsbeslut "måste" du skicka dit henne när hans vecka börjar. Men hon har all rätt att ta sig därifrån om det inte funkar. Tills domstolsbeslutet är ändrat, vilket jag skulle försöka få gjort så snrat som möjligt om flickan mår dåligt.
  • Aniiee
    Anonym (orolig mamma) skrev 2014-02-02 16:30:13 följande:

Vi har inget domstolsbeslut på hur hon ska bo utan vi har kommer överrens om det själva.
    Dåså, då gör du och dottern som ni vill. Och var beredd på att pappan börjar bråka.
  • Aniiee

Fast bäst då är att pappan och dottern har en stående dejt ett par gånger i veckan (tisdagar, torsdagar och varannan fredag eller nåt) så att de inte tappar kokntakten. Kräv att han är nykter coh att de gör något "ute" till att börja med. Så kan de göra något kul tillsammans, så hon får ha bra saker med honom också. Har hon några aktiviteter så kanske han ska föja med på det och sedan äta på stan då och då. Gå på bio tillsammans med honom någon gång i månaden. Sitta på något kafe och göra läxor. Kanske du också skulle behöva göra sånt med henne? Bara för att det är roligt.

Under förutsättningen at han är nykter, alltså.

Svar på tråden pappan dricker...