• mammaLinn01

viktnedgång, matschema, synpunkter, tips

Hej. Ska nu gå ner några kilo i vikt och har gjort ett matschema som jag behöver synpunkter på. Kommer inte kunna träna kanske mer än 2 ggr i veckan nu när jobb och dagis drar igång. Väger kanske runt 60 kilo, vågar inte väga mig men målvikten är iaf 52-53 kilo.

Frukost: proteinshake, 50 gram skinka.

Lunch: en burk tonfisk eller kyckling med grönsaker och en shake till.

Mellis: proteinshake.

Kvällsmål (det målet då jag är som hungrigast hemma i soffan) 250 gram kvarg, 150 gram hallon och 2 kokta ägg.
    Plus massa vatten.

Har inget kontorsjobb utan står upp hela dagarna och grejjar.

• Svar på tråden viktnedgång, matschema, synpunkter, tips
  • Livlig

Det första jag tänker på är vad lite du äter!
    Det andra som slår mig är om du tänkt äta så resten av ditt liv? 

Alltid när man slutar att "banta" och äter som vanligt igen så går man upp allt man gått ner. Så skaffa en livsstil som du kan ha livet ut. 

Även också ganska viktigt, som man inte alltid tänker på:

Ska du som mamma äta något annat än barnen / resten av familjen? "Näää mamma är fet och ska banta och ska bara äta / dricka det här" 

Tåls att tänka på vilka signaler det ger till barnen. ( Nu tar jag förgivet att du är mamma, pga ditt nick) 
    Servera och ät och visa alla att det är viktigt att äta rätt mat. Barn gör som föräldrar gör. 

Nu hoppas jag bara att det du skrivit upp är ett exempel och att du kommer att äta mer varierat.

• mammaLinn01
    Livlig skrev 2014-02-02 15:40:57 följande:
    Det första jag tänker på är vad lite du äter!

Det andra som slår mig är om du tänkt äta så resten av ditt liv? 

Alltid när man slutar att "banta" och äter som vanligt igen så går man upp allt man gått ner. Så skaffa en livsstil som du kan ha livet ut. 

Även också ganska viktigt, som man inte alltid tänker på:Ska du som mamma äta något annat än barnen / resten av familjen? "Näää mamma är fet och ska banta och ska bara äta / dricka det här" Tåls att tänka på vilka signaler det ger till barnen. ( Nu tar jag förgivet att du är mamma, pga ditt nick) 

Servera och ät och visa alla att det är viktigt att äta rätt mat. Barn gör som föräldrar gör. Nu hoppas jag bara att det du skrivit upp är ett exempel och att du kommer att äta mer varierat. 

Hade tänkt att öka successivt när jag nått målet och då är det även sommar så man kan ge sig ut och jogga på kvällen.

Sedan är det inte att sända ut fel signaler genom att äta lite kolhydrater, kolhydrater behöver man inte äta mycket av. Vet många som kör lchf och deras barn har inte blivit påverkade, för mamma/pappa sitter ändå med vid bordet och äter av köttet och grönsakerna.
  • Juno
    Kommer inte kunna träna kanske mer än 2 ggr i veckan nu när jobb och dagis drar igång.

Vad kommer du träna? Ett "normalt" pass bränner 400-600 kcal

Väger kanske runt 60 kilo, vågar inte väga mig men målvikten är iaf 52-53 kilo.
    Hur lång är du? Har du övervikt eller är du egentligen bara lite otränad och behöver bygga muskler?

Har räknat lite på din mat

Frukost: proteinshake, 50 gram skinka. ca 260 kcal
    Lunch: en burk tonfisk eller kyckling med grönsaker och en shake till. ca 300 kcal
    Mellis: proteinshake. ca 150 kcal
    Kvällsmål (det målet då jag är som hungrigast hemma i soffan) 250 gram kvarg, 150 gram hallon och 2 kokta ägg. ca kcal 320 

Det blir 1030 kcal om dagen vilket är väldigt lite särskilt dagar du tränar. Äter du ingen middag? Och ingen lagad mat? Tänker att du behöver komma upp i 1300-1500 kcal i all fall för att kunna bygga muskler.

Mitt förslag är som följer

Frukost: grov knäckemacka (2 st) med 50 gram skinka med 125 gr keso. ca 300 kcal
    Mellis: frukt, tex äpple eller apelsin ca 100 kcal
    Lunch: en burk tonfisk eller kyckling med matiga grönsaker så som morötter broccoli och bönor, dressing. ca 350 kcal
    Mellis: kokt ägg med majonäs eller yoghurt med bär och nötter ca 150 kcal
    Middag: lagad mat tex nötfärsbiffar med kokta grönsaker och kall vitlökssås på yoghurt ca 300 kcal
    Kvällsmål kokt ägg majonäs eller yoghurt med bär och nötter, ca 150kcal

Det blir 1350 kcal. Träningsdag kan du lägga till en knäckemacka eller två. Jag har helt tagit bort proteinshaken, dyrt och onödigt i mitt tycke men om det funkar för dig då kan det vara bra mellanmål
Svar på tråden viktnedgång, matschema, synpunkter, tips