pcos och ivf?
Straxt innan jul 2011 fick jag reda på att jag hade endometrios och hade två så stora cystor att dom behövde opereras bort. Jag hade inte haft ont innan och det gav en smärre chock. Jag hade ingen aning om att jag hade sjukdomen. I mars 2012 opererades jag. Fick en fruktansvärd infektion av operationen och höll på att stryka med. Ett halvår efter detta ville vi försöka få barn jag och sambon. Vi ringde upp till dem som behandlade mig efter operationen och dom tyckte vi skulle gå direkt till ivf. Dels på grund av min ålder och dels på grund av att dom inte visste hur äggledarna såg ut efter infektionen. Vi tackade ja till detta och påbörjade hormonsprutor efter att min mens kommit igång igen efter att ha varit avstängd med hormontabletter efter operationen. I oktober plockades det ut ägg från 21 stycken äggblåsor. Jag hade inte ont innan, under eller efter äggplocket. Eller några andra känningar heller för den delen. Dem fick ut 21 stycken ägg varav 17 var mogna tror jag de sa. Dagen efter fick vi veta att 14 stycken hade befruktats varav 7 stycken var av bästa kvalitén och att jag skulle få tillbaka ett dagen efter. Ett ägg till mig dagen efter och sex stycken till frysen. Det var tydligen väldigt bra resultat. Alla äggen hade odlats till fyracellsembryon. På första färskförsöket så misslyckades det. Jag fick mens. Och sedan var det jul och nyårsuppehåll för ivf-avdelningen så jag hann få en (eller tom två) mens till innan vi kom till första frysförsöket. Frysförsöket var helt utan extra hormoner. Vid upptining av embryona så hade första förlorat två av fyra celler så det kasserades. Efter det tinade dem upp två stycken varav båda förlorade en cell vardera. Inte bästa resultatet men i stället så fick vi tillbaka båda. (Tre kvar i frysen.) Så väntade vi och väntade och tog sedan ett gravtest på utsatt testdag. Gravid! I vecka åtta fick vi då ett ultraljud för att se hur det satt i livmodern. Det är tydligen lite större risk för utomkveds vid ivf. Vi fick se två små pickande hjärtan. Men inte från två embryon utan från ett. Jag är nu i vecka tolv och hoppas verkligen att båda vill stanna. Tydligen är det också större chans att ett fruset embryo delar sig till tvillingar än ett färskt. Det visste jag inte heller innan.