• Thesse86

pcos och ivf?

Hejsan!! Jag har PCOS och har därför svårt att bli gravid och vi har nu försökt  nästan 1,5 år. Jag och min sambo har just börjat med en IVF behandling. Nu är jag nyfiken på om någon annan som har  PCOS och ska eller har genomgått en IVF behandling/-ar? Fick ni mycket biverkningar av de olika läkemedlen? Fick ni många ägg utplockade? Har det gått bra att bli gravida? Jag vill veta allt som finns att veta =) Har inte hittat nån tråd om just detta, eller så är det kanske jag som är dålig på att leta. Är tacksam för alla svar =)

• Svar på tråden pcos och ivf?
  • sannatherese
    Thesse86 skrev 2014-01-31 23:56:26 följande:
    Hejsan!! Jag har PCOS och har därför svårt att bli gravid och vi har nu försökt  nästan 1,5 år. Jag och min sambo har just börjat med en IVF behandling. Nu är jag nyfiken på om någon annan som har  PCOS och ska eller har genomgått en IVF behandling/-ar? Fick ni mycket biverkningar av de olika läkemedlen? Fick ni många ägg utplockade? Har det gått bra att bli gravida? Jag vill veta allt som finns att veta =) Har inte hittat nån tråd om just detta, eller så är det kanske jag som är dålig på att leta. Är tacksam för alla svar =)
    Jag är i samma sits som du.
    Jag har genomgått medicinsk behandling med Puregon sprutor utan resultat inga ägg som vuxit. Så tog vi ett uppehåll på nästan 1år för att sedan prova igen, fast denna gången fick jag nässprayen Suprecur som skulle stänga av min kropps hormoner så jag lättare skulle ta åt mig av dem jag skulle ta via sprutor. Det hjälpte så jag hade 4relativt stora äggblåsor v9 så fick en tid v10 för att plocka ut äggen. Av de 4äggblåsorna så var det bara 2som innehöll ägg. Båda blev befruktade och på måndagen v11 så gjordes det en insättning av 1ägg som hade vuxit på fint under helgen. Sen så fick vi veta att den 28:e mars (idag) så skulle vi göra ett test som visade positivt utslag :)
    Jag har fått lite olika biverkningar av medicinerna men inga värre sådana :) Håller tummarna att det går bra för er :)
  • Ingrediensen

Jag har också PCO och har just genomgått min första ivf som tyvärr inte lyckades (ägget fäste men stannade i utveckling kort därefter ). Den stora risken vid pco är överstimulering och därför fick jag köra korta metoden och menopur på låg dos. Inga tecken på överstimulering före och vid äggplocket. Jag fick 12 ägg vilket varken är mycket eller lite. Kände inget av hormonerna alls. Hade inte det minsta ont i magen heller av att blåsorna växte, det sa de berodde på pcon eftersom då är ofta äggstockarna förstorade. Tyvärr drog överstimuleringen igång då graviditetshormonerna började komma. Inget kul fast det hade jag kunnat stå ut med om jag bara fortsatt att vara gravid.
    Pco:are har lite bättre statistik vid ivf så det i alla fall positivt. Lycka till!

• maddddan

Är uppe i min behandling nu...började mitt första ivf försök i januari i år,
    körde 5 av 10 dagars behandling men injektion i magen på rutinkollen på dag 5 va de så många äggblåsor ca 30-40 på varje sida dock många små med....
    så fick lämna ett akut blodprov som visade hög hormondos så dom trodde de va klart å valde å avbryta å låta mig ta ovitrelle sprutan redan efter halva tiden!

Dock vid uttag va alla äggblåsor tomma inga ägg i sikte så dom avbröt för tidigt :/ Besvikelsen va stor men mådde bra trots stora risken för överstimulering.

Andra försöket med samma sprutor i magen kom också till dag 5 med första rutinkollen då hade 3 av äggblåsorna från tidigare behandling inte gått tillbaka igen utan vuxit å blivit cystor på 40, 40 resp. 41 mm stora å låg å tryckte å blockerade nya från att växa så avbröts helt!

Tredje försöket såg allt bra ut på dag 5 dock mååååånga äggblåsor konstigt eehh nää tydligen inte vid pcos å denna typen av behandling =)
    Hormonprover å allt bra så dom körde totalt 8 dagar av 10 med behandlingen å fick då istället för ovitrellen ta suprefact 36 timmar innan ägguttag då den minskar risken för överstimulering, vid uttag stack dom hål på totalt 27 stora äggblåsor (fanns massa massa mindre med)
    och fick ut 8 ägg, varav 4 visade sig vara omogna å 4 befruktades, av de 4 tog 3 sig, 2 st bra som hade 5 celler redan på dag 2 å de tredje skulle få växa till sig längre!

Allt såg ok ut trots risk för överstimulering så pga suprefacten istället för ovitrelle valde dom att de va ok att göra ett såkallat "räddnings uppdrag" fick 1/4 spruta ovitrelle på ägguttagningsdagen å istället för bara lupinus i vaginal tablett 3 ggr per dag efter insättning får jag även ha östrogenplåster jag byter var 3 dag för att försöka "rädda" ägget de satt in från att blödas ut brukar tydligen kunna funka bra de med å minskar tydligen risken för överstimulering jätte mkt =)

Så e nu 8 dgr sedan ägguttag å 6 dagar sedan insättning känner mig som en uppsvälld ballong?!? å har på höger sida inte i buken utan mer ner i ljumsken å höger blydläpp ont hela vägen ner i f...benet... så fort jag går eller står för mkt....
    Så ringt å bett om att få bli uppring imorgon bara för å kolla för känns som att de borde börjat släppa efter så pass tid nu...vet inte om någon annan kännt samma!
    Har ju även ömma bröst vilket jag haft under hela behandlingen dock, de värsta e ju uppblåsa magen skulle kunna tro man e höggravid innan de ens gått en vecka sen insättning som kanske inte ens funkar!

Men men håller nu tummarna å hoppas...även om man knappt vågar efter denna långa resa att ens komma till första ivf insättningen!

Hoppas ni hängde med va jag yra om ;)

• Linblå

Straxt innan jul 2011 fick jag reda på att jag hade endometrios och hade två så stora cystor att dom behövde opereras bort. Jag hade inte haft ont innan och det gav en smärre chock. Jag hade ingen aning om att jag hade sjukdomen. I mars 2012 opererades jag. Fick en fruktansvärd infektion av operationen och höll på att stryka med. Ett halvår efter detta ville vi försöka få barn jag och sambon. Vi ringde upp till dem som behandlade mig efter operationen och dom tyckte vi skulle gå direkt till ivf. Dels på grund av min ålder och dels på grund av att dom inte visste hur äggledarna såg ut efter infektionen. Vi tackade ja till detta och påbörjade hormonsprutor efter att min mens kommit igång igen efter att ha varit avstängd med hormontabletter efter operationen. I oktober plockades det ut ägg från 21 stycken äggblåsor. Jag hade inte ont innan, under eller efter äggplocket. Eller några andra känningar heller för den delen. Dem fick ut 21 stycken ägg varav 17 var mogna tror jag de sa. Dagen efter fick vi veta att 14 stycken hade befruktats varav 7 stycken var av bästa kvalitén och att jag skulle få tillbaka ett dagen efter. Ett ägg till mig dagen efter och sex stycken till frysen. Det var tydligen väldigt bra resultat. Alla äggen hade odlats till fyracellsembryon. På första färskförsöket så misslyckades det. Jag fick mens. Och sedan var det jul och nyårsuppehåll för ivf-avdelningen så jag hann få en (eller tom två) mens till innan vi kom till första frysförsöket. Frysförsöket var helt utan extra hormoner. Vid upptining av embryona så hade första förlorat två av fyra celler så det kasserades. Efter det tinade dem upp två stycken varav båda förlorade en cell vardera. Inte bästa resultatet men i stället så fick vi tillbaka båda. (Tre kvar i frysen.) Så väntade vi och väntade och tog sedan ett gravtest på utsatt testdag. Gravid! I vecka åtta fick vi då ett ultraljud för att se hur det satt i livmodern. Det är tydligen lite större risk för utomkveds vid ivf. Vi fick se två små pickande hjärtan. Men inte från två embryon utan från ett. Jag är nu i vecka tolv och hoppas verkligen att båda vill stanna. Tydligen är det också större chans att ett fruset embryo delar sig till tvillingar än ett färskt. Det visste jag inte heller innan.

• maddddan
    Linblå skrev 2014-04-10 08:52:26 följande:
    Straxt innan jul 2011 fick jag reda på att jag hade endometrios och hade två så stora cystor att dom behövde opereras bort. Jag hade inte haft ont innan och det gav en smärre chock. Jag hade ingen aning om att jag hade sjukdomen. I mars 2012 opererades jag. Fick en fruktansvärd infektion av operationen och höll på att stryka med. Ett halvår efter detta ville vi försöka få barn jag och sambon. Vi ringde upp till dem som behandlade mig efter operationen och dom tyckte vi skulle gå direkt till ivf. Dels på grund av min ålder och dels på grund av att dom inte visste hur äggledarna såg ut efter infektionen. Vi tackade ja till detta och påbörjade hormonsprutor efter att min mens kommit igång igen efter att ha varit avstängd med hormontabletter efter operationen. I oktober plockades det ut ägg från 21 stycken äggblåsor. Jag hade inte ont innan, under eller efter äggplocket. Eller några andra känningar heller för den delen. Dem fick ut 21 stycken ägg varav 17 var mogna tror jag de sa. Dagen efter fick vi veta att 14 stycken hade befruktats varav 7 stycken var av bästa kvalitén och att jag skulle få tillbaka ett dagen efter. Ett ägg till mig dagen efter och sex stycken till frysen. Det var tydligen väldigt bra resultat. Alla äggen hade odlats till fyracellsembryon. På första färskförsöket så misslyckades det. Jag fick mens. Och sedan var det jul och nyårsuppehåll för ivf-avdelningen så jag hann få en (eller tom två) mens till innan vi kom till första frysförsöket. Frysförsöket var helt utan extra hormoner. Vid upptining av embryona så hade första förlorat två av fyra celler så det kasserades. Efter det tinade dem upp två stycken varav båda förlorade en cell vardera. Inte bästa resultatet men i stället så fick vi tillbaka båda. (Tre kvar i frysen.) Så väntade vi och väntade och tog sedan ett gravtest på utsatt testdag. Gravid! I vecka åtta fick vi då ett ultraljud för att se hur det satt i livmodern. Det är tydligen lite större risk för utomkveds vid ivf. Vi fick se två små pickande hjärtan. Men inte från två embryon utan från ett. Jag är nu i vecka tolv och hoppas verkligen att båda vill stanna. Tydligen är det också större chans att ett fruset embryo delar sig till tvillingar än ett färskt. Det visste jag inte heller innan.

Stopp på belägg hängde med på allt utom två stycken på ett ägg? Vadå delat sig? Inte hört ett ljud om delade ägg å möjlighet till tvillingar annat än helt enkelt om dom sätter in två embryon då kan de ju klart bli två :) Men du menar att äggen dom befruktat kan dela sig å bli enäggstvilling trots allt? Hur stora e dom chanserna/riskerna? Aldrig hört de innan nämligen så blev lite nyfiken nu ju ;) Plussade själv på min test dag igår å har första ultraljudet den 30 denna månaden super nervös !!! Är Dock sen ett par dgr innan ägguttag å även nu extremt svullen över magen men men berätta gärna mer :)
  • Linblå

Japp, enäggstvillingar. Barnmorskan/läkaren som gjorde ultraljudet (jag kommer inte ihåg vad hon var) var helt säker. Och så sa hon något om att det är under 1% på ett färskt embryo men att ett fryst låg på uppemot 10% för den chansen/risken. 

När jag kommit hem och studerat bilderna och informationen så förstår jag varför hon var helt 100 på att det var enäggs. Dom låg i samma hinnsäck men i olika amnionsäckar. Tror jag läste mer om det på tvillingklubbens hemsida. Tydligen kan även enäggstvillingar ligga i olika hinnsäckar så enda sättet att veta det innan förlossningen är om det är olika kön på dem. Efter förlossningen kan man ta ett dna-prov om det är samma kön för att ta reda på om det är enäggs eller tvåäggs. Hur dom ligger i hinnorna beror tydligen på när i utvecklingen det delas. Är det mycket tidigt så kan dom ligga i olika hinnsäckar. Är det lite senare så ligger dem i samma. Ibland blir det ännu senare och då kan dom tom dela amnionsäck vilket är farligt då dom kan snurra in sig i varandras navelsträngar. Men det är väldigt ovanligt. Jag fick en liten bok från mödravården där det här stod. Att vänta tvillingar. www.adlibris.com/se/bok/fler-an-en-att-vanta-tvillingar-9789172057760 

Detta är ju bara vad jag läst mig till efteråt. Så ta det med en nypa salt. Själv är jag bara glad att inte båda embryona tog sig! Då hade det blivit tre :)

• maddddan
    Linblå skrev 2014-04-10 14:10:33 följande:

Japp, enäggstvillingar. Barnmorskan/läkaren som gjorde ultraljudet (jag kommer inte ihåg vad hon var) var helt säker. Och så sa hon något om att det är under 1% på ett färskt embryo men att ett fryst låg på uppemot 10% för den chansen/risken. 

När jag kommit hem och studerat bilderna och informationen så förstår jag varför hon var helt 100 på att det var enäggs. Dom låg i samma hinnsäck men i olika amnionsäckar. Tror jag läste mer om det på tvillingklubbens hemsida. Tydligen kan även enäggstvillingar ligga i olika hinnsäckar så enda sättet att veta det innan förlossningen är om det är olika kön på dem. Efter förlossningen kan man ta ett dna-prov om det är samma kön för att ta reda på om det är enäggs eller tvåäggs. Hur dom ligger i hinnorna beror tydligen på när i utvecklingen det delas. Är det mycket tidigt så kan dom ligga i olika hinnsäckar. Är det lite senare så ligger dem i samma. Ibland blir det ännu senare och då kan dom tom dela amnionsäck vilket är farligt då dom kan snurra in sig i varandras navelsträngar. Men det är väldigt ovanligt. Jag fick en liten bok från mödravården där det här stod. Att vänta tvillingar. www.adlibris.com/se/bok/fler-an -en-att-vanta-tvillingar-9789172057760 

Detta är ju bara vad jag läst mig till efteråt. Så ta det med en nypa salt. Själv är jag bara glad att inte båda embryona tog sig! Då hade det blivit tre :)

oj oj spännande ;) Har ju bara satt in ett embryo i mig å de va färskt haha så har nog inte så sstora odds på 2 då vilket min sambo skojjat om innan hela tiden men jag bestämt sagt nej kan bara bli ett när dom sätter in ett haha trodde inte de kunde dela sig på bli två när dom styrde själva befruktningen men men tji fick jag ;)
    Håller tummarna att de går bra för dig ;)

• Linblå
    maddddan skrev 2014-04-14 16:32:18 följande:
    Tack detsamma :)
Svar på tråden pcos och ivf?