pcos och ivf?
Är uppe i min behandling nu...började mitt första ivf försök i januari i år,
körde 5 av 10 dagars behandling men injektion i magen på rutinkollen på dag 5 va de så många äggblåsor ca 30-40 på varje sida dock många små med....
så fick lämna ett akut blodprov som visade hög hormondos så dom trodde de va klart å valde å avbryta å låta mig ta ovitrelle sprutan redan efter halva tiden!
Dock vid uttag va alla äggblåsor tomma inga ägg i sikte så dom avbröt för tidigt :/ Besvikelsen va stor men mådde bra trots stora risken för överstimulering.
Andra försöket med samma sprutor i magen kom också till dag 5 med första rutinkollen då hade 3 av äggblåsorna från tidigare behandling inte gått tillbaka igen utan vuxit å blivit cystor på 40, 40 resp. 41 mm stora å låg å tryckte å blockerade nya från att växa så avbröts helt!
Tredje försöket såg allt bra ut på dag 5 dock mååååånga äggblåsor konstigt eehh nää tydligen inte vid pcos å denna typen av behandling =)
Hormonprover å allt bra så dom körde totalt 8 dagar av 10 med behandlingen å fick då istället för ovitrellen ta suprefact 36 timmar innan ägguttag då den minskar risken för överstimulering, vid uttag stack dom hål på totalt 27 stora äggblåsor (fanns massa massa mindre med)
och fick ut 8 ägg, varav 4 visade sig vara omogna å 4 befruktades, av de 4 tog 3 sig, 2 st bra som hade 5 celler redan på dag 2 å de tredje skulle få växa till sig längre!
Allt såg ok ut trots risk för överstimulering så pga suprefacten istället för ovitrelle valde dom att de va ok att göra ett såkallat "räddnings uppdrag" fick 1/4 spruta ovitrelle på ägguttagningsdagen å istället för bara lupinus i vaginal tablett 3 ggr per dag efter insättning får jag även ha östrogenplåster jag byter var 3 dag för att försöka "rädda" ägget de satt in från att blödas ut brukar tydligen kunna funka bra de med å minskar tydligen risken för överstimulering jätte mkt =)
Så e nu 8 dgr sedan ägguttag å 6 dagar sedan insättning känner mig som en uppsvälld ballong?!? å har på höger sida inte i buken utan mer ner i ljumsken å höger blydläpp ont hela vägen ner i f...benet... så fort jag går eller står för mkt....
Så ringt å bett om att få bli uppring imorgon bara för å kolla för känns som att de borde börjat släppa efter så pass tid nu...vet inte om någon annan kännt samma!
Har ju även ömma bröst vilket jag haft under hela behandlingen dock, de värsta e ju uppblåsa magen skulle kunna tro man e höggravid innan de ens gått en vecka sen insättning som kanske inte ens funkar!
Men men håller nu tummarna å hoppas...även om man knappt vågar efter denna långa resa att ens komma till första ivf insättningen!
Hoppas ni hängde med va jag yra om ;)