• Anonym (TS)

Ensam vårdnad. Umgänge. Folkbokförning. Frågor!

Flyttade isär från mitt barns pappa för några månadet sedan. Han vägrade skriva på adressändring för barnet så barnet har sedan dess stått skrivet hos honom.

Efter mycket tumult så har jag snart fått klippt de känslomässiga banden till pappan. Orsaken till uppbrottet är diverse missbruk osv. Vill inte gå in närmare på det utan säger bara att det inte är bra för barnet att växa upp med denna person. Barnet är strax över året gammal.

Nu till mina frågor. Jag vill ha ensam vårdnad. Av den anledningen att pappan inte är en bra förebild. Jag vill själv ha rätten att kunna välja dagis och skola åt barnet utan att behöva diskutera med en missbrukare.
    Hur går jag tillväga?
    Kommer jag ens få ensam vårdnad?
    Hans barn från ett tidigare förhållande har mamman ensam vådnad om av samma anledning.

Hur ska jag få barnet folkbokfört hos mig trots hans invändningar?

Umgänge. Hur mycket rätt till umgänge ska umgängesföräldern ha med en 1-åring?
    Känns inte säkert för mig att lämna barnet med pappan innan barnet kan prata ordentligt. Jag vill att barnet ska kunna säga ifall pappa varit dum eller konstig eller full.

Barnet har varit mitt ansvr ända sedan födseln. Pappan har kommit och gått som han velat. Jag har haft hand om allt det väsentliga gällande barnet. Hygienen t ex. Iprincip alla nattningar och mornar har varit mina. Kan räkna oå en hand alla gånger han nattat barnet eller vaknat med denne.

Jag har klippt barnetd naglar ALLA gånger. Badat barnet ALLA gånger.
    Han har varit mer en lekfarbror...

Det skulle aldrig i min.värld kännas tryggt att lämna barnet med honom mer än över dagen. Han vet ju ingentinf... Att han dessutom har ett missbruk som går före allt gör inte det hela tryggare.

Ge mig råd!

• Svar på tråden Ensam vårdnad. Umgänge. Folkbokförning. Frågor!
  • Anonym (TS)

Dessutom är alla inköp till barnet gjorda för mina pengar. Blöjor, mat, kläder osv. Han har aldrig lagt en krona på något gällande barnet förutom när de ätit ute varenda gång han varit ensam med barnet.

Han har varit ensam med barnet som längst 12 timmar då jag var tvungen vara vikarie för en sjuk kollega. Det är det längsta jag varit ifrån barnet. Annars är 8 timmar de längsta. Jag har sovit varje natt sedan födseln bredvid barnet medans han varit borta minst 6 månader totalt från barnet. Och då pratar vi i dygn. Antalet nätter han inte varit hemma.

• Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2014-01-31 00:44:05 följande:
    Är pappa en dokumenterad missbrukare? Har han arbete?

Vad missbrukar han och är det veckans alla dagar som han gör det?

Ja, det är han. Minst varannan månad blir han tagen för något som har med missbruket att göra. Inlåst ett par dagar och sedan utsläppt och inget annat händer...

Nej. Han missbrukar inte varje dag. Ofta i perioder eller vad man ska kalla det. När han får pengar i slutet av månadeb tills pengarna är slut. Ibland där emellan också om han lånar pengar. En månad kan se ut såhär:

Dag 1-7 - Normal

7-9 - Påverkad

10-19 Normal

20-28 Påverkad

Tex. Han är påverkad när andan faller på och är väldigt oförutsägbar i sitt missbruk.

Ibland kan han vara opåverkad i flera veckor och sedan vara påverkad veckor i sträck.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Jurist) skrev 2014-01-31 00:51:31 följande:
    Koppla in en familjejurist på detta. Det krävs någon juridiskt kunnig för att leda dig rätt. Men om det finns bevis på att fadern har de problem du lyfter så bör man nog kunna hjälpa till och tillse dina önskemål. Han verkar ju vara omogen och inte ha förmåga att ta ett vuxet ansvar enl TS beskrivning

Det finns bevis.

Jurist är det något jag måste bekosta?
  • Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2014-01-31 00:44:05 följande:
    Är pappa en dokumenterad missbrukare? Har han arbete?

Vad missbrukar han och är det veckans alla dagar som han gör det?

Glömde svara på en fråga. Han har inget arbete.
  • Anonym (TS)

Ja. Jag tror jag kommer få ensam vårdnad då polisen rått mig att söka det samt kontaktat socialen ag. detta.

Missbruk är helt klart en känd anledning till ensam vårdnad. Polisen råder mig att flytta en bra bit från honom också.

Självklart ska han ha umgänge med barnet. Men inte utan någon dlags övervakare. Dels för att han varit full när han haft hans andra barb utan också för att an varit hög tillsammans med det barnet.

• Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-31 10:20:01 följande:
    Som jag sa vad han gjort förr har ingen betydelse idag och polisen kan råda mycket men tr gör inte som de råder heller, du har fortfarande inte en vettig anledning här som ger ev

Har pratat med socialen. De tycker jag ska ha ensam vårdnad också.

Han har ett aktivt missbruk. Har han har haft det större delen av hans liv. Barnet som är större berättar att han inte tar hand om denne som han bör när barnet här hos honom. Citerar "Pappa är lat. Han ligger på soffan eller i sängen hela tiden. Man får tjata om mat osv. Han följer aldrig med mig ut och vill aldrig ligga bredvid mig på kvällen."
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-31 14:27:32 följande:
    Jo men har soc gjort en utredning? Annars kan de lätt säga att du borde ha det och när de pratar med pappan så kan de säga att han borde ha det med, kontentan har du via en utredning på papper att de rekommenderar att för barnets bästa bör du ha ev?

Han kommer till 90% chans skriva på. Annars så påbörjas utredning och stämning.

Detta har påbörjats i helgen så det har inte kommit så långt än.
  • Anonym (TS)

Kanske ska uppdatera för allas del.

Idag ringde socialen. De rådde mig att söka ensam vådnad och att försöka hitta ett boende i en annan stad.

De vad mig skicka in flyttanmälan utan pappans underskrift och då brukat skatteverket ta kontakt med socialen som i mitt fall kommer styrka att barnet bor hos mig. Efter barnet är folkbokfört hos mig så kan jag söka ensam vårdnad. Antigen skriver pappan på eller så gör han inte det. I det första fallet är det över ganska snabbt. Annars ginns det ytterligare två vägar att gå. Antingen genom att stämma pappan på vårdnaden eller så kansocialen göra något. Kommer inte riktigt ihåg vad hon sa men något med att vårdnaden tillfaller den som barnet bor heltid hos.

• Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2014-01-31 20:15:29 följande:
    Socialen kan inte bestämma hur vårdnaden ska se ut sorry men då ljuger hon för dig eller så har du missförstått henne, skriver han i te under att du ska ha ensamvårdnad så måste du stämma han om det är ditt mål, samtidigt kommer barnet alltid ha rätten till ug, dessutom kan du söka ev utan att ha barnet folkbokfört hos dig

Enligt hon som ringde från socialen så måste barnrt vara skriven hos mig. Det var därför prio ett.

Umgänge kommer självklart pappan få ha men det blir mest troligt med övercakning eller att han får komma hem till oss. Detta pga han historik och önskemål om detta även från andra mamman. Hennes barn är äldre. 7 år och hon har flera gånger fått avbryta umgänget för att hämta barnet då pappan varit påverkad.

Detta är saker jag fått veta i efterhand. Pappan själv har sagt till mig att han aldrig varit påverkad med barnet.
  • Anonym (TS)
    Anonym (God damn hippies) skrev 2014-01-31 21:08:31 följande:
    Skatteverket kontaktar inte soc i utredningar gällande folkbokföring för barn. Dessutom kan ju soc i 99% av fallen omöjligt veta var barnet sover på natten.
    Ja enligt hon som ringde från soc så sa hon att de brukar kontakta dem ag. var barnet bor. Ifall man t ex haft kontakt med soc förr pga vårdnaden etc.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Z) skrev 2014-02-01 21:07:09 följande:

Har ts bevis för det hände förra veckan?
    Ja det har TS minsann. Polisanmälan tom....
    Tänk att TS har någonting alls.
  • Anonym (TS)

Jag tackar för era svar... Märks att många på detta forum skriver massa skittrådar om att de vill ha EV för att de älskar sitt barn så mycket och inte vill lämna bort det osv. Så när man väl är seriös i sin frågeställning så får man skitsvar...

Barnets pappa har blivit anmäld av olika anledningar som jag inte tänker gå ut med för att jag inte vill outa mig. Detta har gjort att socialen kommer göra en utredning om hur väl han är en fungerande förälder.
    De har rått den andra mamman att söka ensam vårdnad likaså de har rått mig till samma...

Pappan kommer såklart ha umgänge med barnen men helst vill socialen se att detta endast är kort tid per gång och med en stödperson, i alla fall i början.

Pappan skall få hjälp från diverse håll med sin problematik osv. Men han har haft sin problematik så länge och fått hjälp så många gånger utan resultat så denna gång kommer väl bli ungefär som förra.

Pappan har anmärkningar både hos polisen och socialen ända sedan han var minderårig. Han har suttit på diverse familjehem och behandlingshem genom hela livet. Senaste gången var för någon månad sedan då han satt på behandlingshem i 4 månader... Blev inget bättre av det.

Han har gång på gång åkt dit för innehav, rattonykterhet, olaga hot, olaga vapeninnehav osv osv listan kan göras lång. Han åker dit en gång varannan månad men döms till böter varenda gång, EN gång har han fått fotboja. Han har dömts till skyddtillsyn osv, misskött detta men ändå inte åkt in... 

Nu senast hade han villkorligt 1 år och kriminalvården kontaktade honom knappt. Han fick en övervakare som han träffade en gång. Åkte inte på sina möten eller drogtester men åkte ändå inte in...

Vet inte om det är tur eller otur för mannen behöver hjälp!!

Svar på tråden Ensam vårdnad. Umgänge. Folkbokförning. Frågor!