Ensam vårdnad. Umgänge. Folkbokförning. Frågor!
Flyttade isär från mitt barns pappa för några månadet sedan. Han vägrade skriva på adressändring för barnet så barnet har sedan dess stått skrivet hos honom.
Efter mycket tumult så har jag snart fått klippt de känslomässiga banden till pappan. Orsaken till uppbrottet är diverse missbruk osv. Vill inte gå in närmare på det utan säger bara att det inte är bra för barnet att växa upp med denna person. Barnet är strax över året gammal.
Nu till mina frågor. Jag vill ha ensam vårdnad. Av den anledningen att pappan inte är en bra förebild. Jag vill själv ha rätten att kunna välja dagis och skola åt barnet utan att behöva diskutera med en missbrukare.
Hur går jag tillväga?
Kommer jag ens få ensam vårdnad?
Hans barn från ett tidigare förhållande har mamman ensam vådnad om av samma anledning.
Hur ska jag få barnet folkbokfört hos mig trots hans invändningar?
Umgänge. Hur mycket rätt till umgänge ska umgängesföräldern ha med en 1-åring?
Känns inte säkert för mig att lämna barnet med pappan innan barnet kan prata ordentligt. Jag vill att barnet ska kunna säga ifall pappa varit dum eller konstig eller full.
Barnet har varit mitt ansvr ända sedan födseln. Pappan har kommit och gått som han velat. Jag har haft hand om allt det väsentliga gällande barnet. Hygienen t ex. Iprincip alla nattningar och mornar har varit mina. Kan räkna oå en hand alla gånger han nattat barnet eller vaknat med denne.
Jag har klippt barnetd naglar ALLA gånger. Badat barnet ALLA gånger.
Han har varit mer en lekfarbror...
Det skulle aldrig i min.värld kännas tryggt att lämna barnet med honom mer än över dagen. Han vet ju ingentinf... Att han dessutom har ett missbruk som går före allt gör inte det hela tryggare.
Ge mig råd!