Slutkörd hemma-mamma
Vet inte var jag ska börja... vill bara spy ut lite galla till någon röst därute som orkar läsa. Är en 30-årig , trebarnsmamma som är mammaledig med min lilla 8-månadersbebis. Min man jobbar, jobbar, jobbar och ibland känns det som om allt kretsar kring hans jävla jobb. Han pendlar till jobbet o hans restid är mellan 2-3h enkelresa, som ni förstår är jag ensam större delen av veckorna med barnen som också är en tjej 6,5 å o en pojke som blir 4 år i april. Jag är ensam från 6 på morgonen till 19-19.30 på kvällen. Å jag gör ALLT här hemma, städar, lagar mat, tvättar o fixar med barnen, skolgrejer, dagisgrejer, bvc, ALLT!Den här veckan har varit hemsk... jag vet inte vem jag är mest arg på just nu, det är nog min man. Han är vuxen o ska stötta mig, barnen är ju barn och det är som det är. Jag älskar mina barn överallt annat på jorden, å i vanliga fall även min man. Men ikväll vill jag bara gråta. Bara vara ifred med bebis. Henne får man bara leenden o skratt o kärlek ifrån. Min son är i en typ trots-period och har varit det sen vi väntade bebisen. Han har alltid varit överaktiv men han slåss också nu, blir speedad o är helvild. Röjde ner sitt nystädad rum totalt ikväll för han blev arg på sin pappa. å jag förstår honom på sätt o vis, vi var en bra bit påväg jag o min man att hantera Lillemans utbrott//speedattacker och jag har blivit bättre på att hantera det om dagarna.
Vi har pratar mkt jag o min man om hur vi ska hantera honom, vad som fungerar o inte fungerar och barnen slåss mindre med varann överhuvudtaget. Men så kommer min man hem sent från jobbet, trött o med noll tålamod o sabbar totalt... Jag hade precis lyckats avleda min vilda son som sprang runt å bara slogs (bebis slår han aldrig, höjer handen mot henne för att få en reaktion från pappa bara) genom att prata om barnmaten som jag precis värmt i micron, det fungerade! Men då är min man där o ska släpa in honom på rummet precis just då! "Han bara slår mig, vad ska jag göra då" gnäller min 28-åriga man som en liten pojke... Ja... han slår mig med... men han slår inte bebis, å det hjälper inte att bära in honom på rummet DET VET VI. Å han har ALDRIG fått ett utbrott eller slagits i en affär, på dagis, hemma hos en bekant etc etc. och det är JAG GLAD FÖR! Å han älskar sin lillasyster så mkt så han bad om 2 bebisar till idag haha. Fast det får han inte, inte av oss iaf, vi är sååå klara. Sen ältar min man om att "varför slår han oss" då sa jag "för att han är trygg med oss och han vet att vi inte slår tillbaka, sen googlade jag på "varför slår min 3-åring mig". Och fick upp MASSOR såklart. Både 5-årigar, 3-åringar osv. Så när jag börjar läsa om en treåring som påminde såå mkt om våran och tex blev arg när man inte gjorde på hans sätt osv. så börjar min man istället prata om en faktura som låg bredvid datorn... gissa om jag blev arg. SÅ intresserad var han våran son!!!
Varje dag pussar jag o kramar på min son (och tjejerna med såklart) och talar om hur viktig han är för mig o hur mkt jag älskar honom. Inbjuder honom till att baka med mig o laga mat med mig osv. Samtidigt som jag överöser min bebis o min "stora" tjej med kärlek o uppmärksamhet också. Och ser till att alla har rena kläder, är rena, mätta osv. Barnen o hemmet är mitt allt, men nu är jag slut... känner mig ensam...
Vi gör mkt saker tillsammans hela familjen. Tar alltid med oss barnen överallt men ser såklart till att få mkt tid hemma och bara ta det lugnt. Vi började gå på BUP Kärnan ett kort tag med våran son, var där 3 gånger varav alla tre barnen var med 1 gång. Men det gav inget så vi avslutade. Ville ha tips å råd om hur vi ska hantera/vad vi kan prova ni vet i jobbiga stunder då han blir hyper, hyper o det slutar med att han slår till nog av bara farten o sen ångrar sig å blir ledsen. Men dom verkade tro att han inte får tillräckligt med uppmärksamhet av oss o att vi bara bryr oss om bebis... Inga tips å råd. Å egentligen är det nog inte sonen vi har mest problem med (förutom att han slåss och blir så arg o elak, kaxig ibland) utan att jag nästan inte orkar... JAG behöver uppbackning... Jag läser massor, tar efter sånt som kompisar o andra föräldrar gör bra. Jag vill PRATA med mina barn, inte skrika, inte bli arg. Men vad spelar det för roll vad jag gör å vill... nu är mannen sur för att jag skriver här också. "Jag hoppas inte du lägger upp det där på internet". Nåja... får skriva mer imorgon.