ÄngelnVanjasMamma skrev 2014-01-30 01:12:49 följande:
Har också blivit lovade fler kontroller i nästa grav men just nu känns de omöjligt och rädslan vinner över längtan tyvärr!
Det sägs att det släpper med tiden och att det bara kan bli bättre?!
Jag är bara 21 år (sambon 25) vi har varit tillsammans i 2 år snart och längtade så efter vår lilla dotter!
Idag (onsdag) är de 6 veckor sedan vi förlorade henne och sorgen vi bär på tar jag och min sambo så olika. Han tar själva förlusten sämre än jag känns de som men jag lägger nog min sorg på allt annat runt om kring, som den fysiska smärtan, vänner som försvunnit, att jag blivit varslad från jobb osv... Vet inte hur jag ska hantera allt...?
När det kom till samlag så var jag osäker, jag vill inte ha samlag i början för jag var livrädd att det skulle göra ont, känns konstigt osv.
Jag hade/ har fortfarande enorma skuldkänslor för min slemhinna lossnade veckan innan min dotter föddes och när jag ringde till gyn för att få undersökningstid så fick jag höra att det var omöjligt att den hade lossnat och jag vara bara nojig eftersom det var min första graviditet. Om jag hade stått på mig så hade det kanske gått annorlunda tänker jag ibland. Samtidigt så vet jag att det var inget som gick att förhindra.
Då vi hade gravidförsäkring plus så fick vi tillgång till samtal med psykolog både jag och min man. Det har varit till stor hjälp för oss, speciellt mig då jag har fortfarande skuldkänslor. Min man har accepterat det som har hänt lite snabbare och sörjer på ett helt annat sätt än mig.
Vi har alltid viljat ha barn och vår längtan var/är mycket stor och eftersom vi visste att vi var tvungna att genomgå ivf igen, bestämde vi oss för att först sörja, ta hand om varandra. För att på hösten 2014, genomgå ivf.
Planen håll inte så långe eftersom jag plussade på annandag jul och går nu in i vecka 11. Jag vill glädjas åt den nya graviditeten men samtidigt så är jag rädd att det ska gå fel att jag vågar inte glädjas. Jag har satt lite milstolpar, första är att kom till v.15 och passera den veckan utan att bli inlagd för blödningar som förra gången, sen är rutinultraljudet i v.19, sen gäller det att passera den kritiska veckan 22 ( alltså vecka 21 då dottern föddes). Efter dessa veckor tror jag att jag kommer kunna glädjas och njuta av graviditeten.
Alla extra kontroller i form av ultraljud, blodtryck osv lugnar mig och hjälper mig att ta till mig min graviditet men ibland kan jag känna att det gick lite väl för fort att bli gravid. Kanske var/är jag inte riktigt redo för en ny graviditet, då jag fortfarande sörjer vår dotter och ju närmare vi kommer hennes bf desto fler deppiga och mörka dagar har jag.
Det gäller bara att ta en dag i taget och försöka hålla huvudet över vattenytan, känner jag.