Kan man undvika köerna på Grönan och i Disney Paris?
Hej!
Det går inte att helt undvika köerna, men med hjälp av lite tips och planering så kan du undvika att stå i långa köer på Disneyland Paris.
Om du vill åka när det är varmt är det bra att åka i maj eller juni. De flesta skolorna i Europa och framförallt Frankrike har inte lov förrän i juli, och undviker du helgerna så är det klart mindre folk där.
Det är en stor fördel att bo på ett av Disneyhotellen (de finns i flera olika prisklasser). Du kommer inte tidigare i Disneyland Park. Visst kan det kännas trist att gå upp tidigt på semestern, men om du är vid grinden 8.30 hinner du ändå med de mest populära attraktionerna innan övriga besökare släpps in. Peter Pan's flight t.ex. som brukar ha 1-2h kö har kanske 5-10 minuters kö.
FastPass fungerar som så att du sticker in din biljett i maskinen och får en tid när du får gå före kön. Du måste vara vid attraktionen inom den tiden (vanligtvis 30 minuters fönster). Efter en viss tid när du har tagit ett FastPass får du ta ett nytt. Detta är mycket bra, och vet man vilka som är de populäraste attraktionerna kan man se till att minimera sin väntetid väsentligt. Det finns också en del attraktioner som är mycket populära, men som kanske inte passar din familj. Varför stå i en låååång kö när det sedan visar sig att ni tyckte att attraktionen var för barnslig? Gillar man häftigare attraktioner är det bra att åka dem på förmimddagen, då är många besökare inställda på attraktionerna som passar yngre barn.
Det är också smart att efter att ha prickat av de populäraste attraktionerna och tagit FastPass attackera parken medsols, eftersom de flesta besökare automatiskt går motsols.
Jag har varit otaliga gånger på DIsneyland Resort Paris och jag står aldrig i en kö som är mer än 15 minuter (undantag för Crush's Coaster som man springer till när parken öppnar och ändå står i 25 min kö).
Har du några frågor kontakta mig gärna, eller kolla in min blogg som handlar om Disneyland Paris: www.nattstad.se/disneysemester