Inlägg från: Disneymia |Visa alla inlägg
  • Disneymia

    Kan man undvika köerna på Grönan och i Disney Paris?

    Hej!
    Det går inte att helt undvika köerna, men med hjälp av lite tips och planering så kan du undvika att stå i långa köer på Disneyland Paris. 

    Om du vill åka när det är varmt är det bra att åka i maj eller juni. De flesta skolorna i Europa och framförallt Frankrike har inte lov förrän i juli, och undviker du helgerna så är det klart mindre folk där. 

    Det är en stor fördel att bo på ett av Disneyhotellen (de finns i flera olika prisklasser). Du kommer inte tidigare i Disneyland Park. Visst kan det kännas trist att gå upp tidigt på semestern, men om du är vid grinden 8.30 hinner du ändå med de mest populära attraktionerna innan övriga besökare släpps in. Peter Pan's flight t.ex. som brukar ha 1-2h kö har kanske 5-10 minuters kö. 

    FastPass fungerar som så att du sticker in din biljett i maskinen och får en tid när du får gå före kön. Du måste vara vid attraktionen inom den tiden (vanligtvis 30 minuters fönster). Efter en viss tid när du har tagit ett FastPass får du ta ett nytt. Detta är mycket bra, och vet man vilka som är de populäraste attraktionerna kan man se till att minimera sin väntetid väsentligt. Det finns också en del attraktioner som är mycket populära, men som kanske inte passar din familj. Varför stå i en låååång kö när det sedan visar sig att ni tyckte att attraktionen var för barnslig? Gillar man häftigare attraktioner är det bra att åka dem på förmimddagen, då är många besökare inställda på attraktionerna som passar yngre barn. 

    Det är också smart att efter att ha prickat av de populäraste attraktionerna och tagit FastPass attackera parken medsols, eftersom de flesta besökare automatiskt går motsols. 

    Jag har varit otaliga gånger på DIsneyland Resort Paris och jag står aldrig i en kö som är mer än 15 minuter (undantag för Crush's Coaster som man springer till när parken öppnar och ändå står i 25 min kö).
    Har du några frågor kontakta mig gärna, eller kolla in min blogg som handlar om Disneyland Paris: www.nattstad.se/disneysemester

  • Disneymia
    Jamku skrev 2014-02-18 16:29:16 följande:
    Jag har tittat på Davey Crocket Ranch att stanna en vecka. Helst ska man göra allt på 1½ timme varje dag och sedan?
    Hej!
    Davy Crockett Ranch är vår favorit. Här bor du i vad som liknar sommarstugor. De finns i två storlekar med ett respektive två sovrum. De nyare stugorna är dyrare, men är fräschare och har AC.

    På 1 1/2 timme per dag hinner du inte med att ens se allting, än mindre åka allt. Men, du behöver absolut inte vara i parken hela dagen. När vi bodde där var vi oftast på plats tidigt på morgonen för att komma in före de som inte bor på Disney's hotell. (Parkeringen ingår) Vissa dagar var vi tillbaka i vår stuga till lunch. 

    Vi lagade alltid enklare middag i stugan och ibland lunch. Det finns spis och mikro men ingen ugn. Davy Crockett Ranch har ett äventyrsbad som är gratis för boende, mina killar gillade verkligen det. Det finns också hästar att klappa och runt om er stuga har du lite grönområde, något som mina pojkar gillade skarpt. På källarna satt vi ofta utanför stugan med något gott att dricka under tiden som killarna sprang runt och lekte. 

    Om du är intresserad av shopping finns Val d'Europe mycket nära, och du kan också ställa bilen på Disne's parkering vid parkerna  (gratis för dig) och ta RER in till Paris för lite sightseeing. Det finns betalda aktiviteter vid ranchen också om man är intresserad, bågskytte o.dyl. De har bland annat en aktivitet där man klättrar uppe i träden med hjälp av olika repvägar. Jag har dock inte testat detta. Det finns möjlighet att spela badminton och pingis, men tyvärr tar de betalt för uthyrning av bollar och racketar. Har ni plats i bilen, så ta med egna! 
  • Disneymia
    Jamku skrev 2014-02-18 21:00:05 följande:
    Det finns 3 priser där vad jag sett nu, utan AC, med AC, eller med internet. Är husen av plast?
    Men på en vecka på fm hinner man nog med allt?
    Fundrar på att flyga och hyra bil eller köra bil ner så kan man ev. ta Legoland i Danmark på vägen. Åkte ni bil ner?
    Husen är av trä. De påminner om sommarstugor, på min blogg har jag ett par bilder.
    www.nattstad.se/disneysemester/disneyland-resort-paris-var-ska-man-bo-11984051
    Jag har fler, jag ska leta upp dem och posta dem här. 
    Vi har haft en stuga utan AC och nästa gång vill vi def ha en med AC de såg mycket fräschare ut, (vår kändes lite muggig) och det blev mycket varmt. 
    Vi körde ner, vi är vana vid att köra. Förra gången vi bodde på Davy Crockett Ranch var 2011 och då hade vi precis varit på Legoland. Vi åkte från hotellet (ca 3 mil från Legoland) på morgonen och övernattade på Scandic i Bryssel (extremt små rum). Dagen efter det körde vi direkt efter frukost och var på Davy Crockett Ranch vid lunchtid. 
    Om du är i parkerna varje fm under en vecka så hinner du med allt du vill. Jag rekommenderar då å det starkaste att du har en plan för hur du ska gå i parkerna och i vilken ordning. Detta gör att du inte vandrar planlöst, och missar intressanta attraktioner eftersom de hinner få långa köer. 
    Vet du vad ni är intresserade av? 
    Gillar du/ni att planera era dagar? 
  • Disneymia

    Hej igen!
    Här kommer ett par foton från Davy Crockett Ranch. Bilderna är inte bra, men du får nog en bild av hur där ser ut



    Köket med korridor där toalett och badrum är längst bort ett sovrum


    Så här ligger stugorna med plats för bilen direkt vid stugan


    Ingången till stugan, bakom är det ett litet grönområde som barnen älskade att leka i. 

    Jag ska försöka att leta upp fler bilder innifrån stugan. :)
  • Disneymia
    Jamku skrev 2014-02-19 22:37:53 följande:
    "08:00-10:00 : Extra Magic Hours" inte 8:30?
    Extra Magic Hours är oftast mellan 8.00-10.00. DU behöver dock inte vara på plats redan klockan 8, även om du hinner med extra mycket då. Hela parken är dock inte öppen för Extra Magic Hours utan det är Discoveryland och Fantasyland som öppnar tidigt. Oftast är inte alla attraktionerna heller öppna vid den tiden. 

    Det är därför som du har stor nytta av att veta vilka attraktioner som passar er, och vilka attraktioner som är mest populära. Är ni inte intresserade av berg- och dalbanor, så tar det bort mycket väntetid, är det bara de som är mest intensiva som ska bort så planerar man annorlunda. 

    På Discoveryland är det bra att åka Buzz Lightyear på morgonen under EMH (Extra Magic Hours) det är ingen kö då, det kan sedan bli lång kö. Tyvärr brukar inte Tomorrowland Speedway vara öppen under EMH så det är bra att ställa sig i kö strax före 10 så att man är land de första när kön öppnar. Här kan det underligt nog också bli långa köer, och yngre barn brukar älska att köra bil. 

    På Fantasyland är det utan tvekan Peter Pan som ska avverkas först. Kön till den blir snabbt löjeväckande. Du kan åka på morgonen med 5 minuters kö, men jag stod och kollade en dag när parken öppnade för allmänheten kl 10 och tio minuter över tio var kön redan uppe i 60 minuter! Den blev inte kortare under dagen, tvärt om. Det är också bra att åka tekopparna (Mad Hatter's Teacups) och Dumbo under EMH. Vi kunde åka tekopparna 5 gånger i rad med att vi bara gick runt om och behövde bara vänta under tiden som de efter oss åkte. 

    FastPass är mycket bra beskrivet av ovanstående skribent, men har du fler frågor, så svarar jag gärna. 

    Kolla gärna på min blogg om de olika delarna av Disneyland Park. Här står det om Discoveryland och Fantasyland:
    www.nattstad.se/disneysemester/disneyland-resort-paris-disneyland-park-12451643
    www.nattstad.se/disneysemester/disneyland-resort-paris-disneyland-park-12422203
    www.nattstad.se/disneysemester/disneyland-resort-paris-disneyland-park-12422203
    Kolla vad som passar er familj, har du frågor eller vill ha rekommendationer om vad som kan passa er familj, så kontakta mig gärna! 
    Mvh Disneymia
  • Disneymia
    Jamku skrev 2014-02-21 01:54:21 följande:
    Verkar ganska krångligt utan planering eller med då jag jämför med Tivoli och Kneipp som jag beskrev först. Eller så åker man bara dit och planerar så gott det går men att gå upp som till skolan tidigt kan ta emot.
    Har du översatt dina texter från Disney?
    Hej igen!

    Jag vet att alla inte gillar att planera som jag ;) Men, med planering så slipper du missarna med att stå i långa köer för en attraktion som inte passar er. Du slipper en del folksamlingar. Ett exempel är om du vill se paraderna, det finns en på Disneyland Park och en på Walt Disney Studios. Det lönar sig att hitta en bra plats i god tid (upp till en timme innan). Ni kan pausa, titta på folk, äta en glass som en vuxen hämtar under tiden de andra håller platsen. Kommer man 10 minuter innan paraden får du urusla platser och det är lätt att bli irriterad i folkträngseln. Om ni inte ska se paraden, är detta en bra tid att åka vissa attraktioner, eftersom många tittar på paraden. 

    Alla mina texter är mina egna, det är inga översättningar. Men, tack för frågan det gör att jag känner mig lite proffsig :) Om du menar texterna på min blogg, så har jag en karta över parken som jag kommenterar och så går jag igenom varje attraktion som jag upplevde dem på plats. 

    Jag älskar verkligen att gå i Disneyparkerna, både i Disneyland Paris, men kanske framför allt på Walt Disney World i Florida. Det är nästan lika roligt att tänka på det i efterhand, och det är bara kul att hjälpa andra. I förlängningen om min blogg fungerar bra (jag har inte hållit på så länge) skulle jag allra helst velat arbeta med att hjälpa andra planera sina Disneysemestrar. (en Disneyresebyrå) Jag vet att det finns många sådana i USA, men marknaden i Sverige är inte så stor. 

    OM du är intresserad, så hjälper jag dig gärna med att lägga upp ett preliminärt schema för hur ni ska attackera parkerna för att få ut mesta möjliga utan att stressa ihjäl er. Det är bara ett förslag. Maila mig i så fall :)
Svar på tråden Kan man undvika köerna på Grönan och i Disney Paris?