• nyiverkstan

Emmaljunga viking eller Kronan City?

Hej!

Jag skulle uppskatta lite information från er som valt att köpa Emmaljunga Viking, och hur nöjda ni är med den vagnen än så länge? Vi beräknar förlossning i slutet av maj och har nu börjat fundera på barnvagn. Vi har en väldigt liten bil, så om vi ska behålla bilen måste vi välja någon av de minsta barnvagnarna på marknaden, och då tror vi att det får bli Emmaljunga Viking eller Kronan City. Någon som kan ge input på för och nackdelar med de olika vagnarna? Jag har blivit väldigt förtjust i liggdelen på Emmaljunga Viking men kan tycka att sittdelen ser lite "billig" ut och kanske inte så skön för barnet?

Uppskattar alla kommentarer!
    /M

• Svar på tråden Emmaljunga viking eller Kronan City?
  • honeydew

Har du sett Viking i en butik? Jag upplevde den som väääldigt smal. Men den är ju lätt och smidig iaf..

Har ingen erfarenhet av Kronan tyvärr.

• nyiverkstan

Jo jag har sett Vikingen i butik och håller med om att sittdelen ser väldigt smal ut.. Försäljarna säger att Emmaljunga fick mycket kritik för tidigare modellen Monkey och att de efter den gjorde Viking som då ska ha tillräckligt med utrymme för de menar att barnen blir ju inte så stora runt höfterna. men håller med...

Vi var och provade Kronan City idag, fick in den i bilen utan problem.. Är lite skeptisk till att det är lufthjul, så länge det är luft i och inga hål är det väl bara fördelar för det blir bättre komfort för barnet men kan se mig själv få panik när jag är nånstans och ska tvingas hålla på och pumpa och greja... 

Riktigt kluvna är vi.. 

Hoppas att någon som har mer erfarenhet kan fylla på =)

• honeydew
    nyiverkstan skrev 2014-02-15 13:25:08 följande:
    Jo jag har sett Vikingen i butik och håller med om att sittdelen ser väldigt smal ut.. Försäljarna säger att Emmaljunga fick mycket kritik för tidigare modellen Monkey och att de efter den gjorde Viking som då ska ha tillräckligt med utrymme för de menar att barnen blir ju inte så stora runt höfterna. men håller med...

Vi var och provade Kronan City idag, fick in den i bilen utan problem.. Är lite skeptisk till att det är lufthjul, så länge det är luft i och inga hål är det väl bara fördelar för det blir bättre komfort för barnet men kan se mig själv få panik när jag är nånstans och ska tvingas hålla på och pumpa och greja... 

Riktigt kluvna är vi.. 

Hoppas att någon som har mer erfarenhet kan fylla på =)

Vi har lufthjul på en emmaljunga-vagn, använder den till andra barnet nu och har fått punktering en gång. Då var det pyspunka och vi var ute på vift nånstans. Kunde använda vagnen hela dagen ändå men den blev lite tungkörd bara. Fixade det dagen efter. Har bara gott att säga om lufthjul. Det blir så mjukt att köra, bra gung och oslagbart i snö och terräng. Jag ser lufthjul som något positivt när jag ska köpa vagn
  • emmaol

Vi har köpt viking till kommande bebis och känns bra, den är inte så smal i höfterna om man jämför den med Joolz och Bugagabo som vi var sugna på men föll för vikings design och smidighet + att det är en kombivagn.

• RöttÄrSött

Jag skulle valt lufthjulen alla dagar i veckan! Även om EL har bättre punkteringsfria hjul (vad jag fått hört iaf) då är det så jobbigt med grus i dem! Hellre en liten risk för punka än att behöva plocka fram pincetten och gräva grus samt att det låter när man går inomhus med grusiga hjul.

Jag har inte sett just vikingens hjul men andra av Emmaljungas (även tpu-hjul) med grus i...

• ViJ

Jag har haft Emmaljunga Viking i sju veckor hittills. Den fungerar mycket bra i stadsmiljö. Den är lätt, vilket jag tycker är jätteskönt. Den går lätt upp på bussen. Får plats i trånga hissar. Den klarar att köras där det är plogat och några cm snö. Det kan fastna snö på hjulen när det är slask men har inte märkt att stenar fastnar på hjulen. Vi är än så länge väldigt nöjda! Liggkorgen är liten, vi får se hur länge hon kan ha den. Vi har nu fårskinn och lakan som vi bäddar in vår flicka i. Får inte plats med alltför mycket, men hittills gott om plats. Vi får se hur det blir med sittdelen som ser smal ut, men min brorsdotter som är 4,5 år fick plats utan ytterkläder (vi provade inte med), men hon är ovanligt smal. Vår dotter är normalstor, vet man med sig att man väntar en stor pojke kan man välja en bredare vagn om man är osäker. Jag skulle inte rekommendera vagnen om man behöver köra på grusväg, stigar mm. Det går inte att lasta hur mycket som helst heller. Korgen under tar max fem kg. Den blir såklart svårare att kontrollera med tung last. Att köra den uppför skenor i trappor kan vara trixigt. Bredden passar de stora hjulen bak men inte de små hjulen fram som sitter för tätt.

• Kakan87
    ViJ skrev 2014-02-23 17:39:58 följande:

Jag har haft Emmaljunga Viking i sju veckor hittills. Den fungerar mycket bra i stadsmiljö. Den är lätt, vilket jag tycker är jätteskönt. Den går lätt upp på bussen. Får plats i trånga hissar. Den klarar att köras där det är plogat och några cm snö. Det kan fastna snö på hjulen när det är slask men har inte märkt att stenar fastnar på hjulen. Vi är än så länge väldigt nöjda! Liggkorgen är liten, vi får se hur länge hon kan ha den. Vi har nu fårskinn och lakan som vi bäddar in vår flicka i. Får inte plats med alltför mycket, men hittills gott om plats. Vi får se hur det blir med sittdelen som ser smal ut, men min brorsdotter som är 4,5 år fick plats utan ytterkläder (vi provade inte med), men hon är ovanligt smal. Vår dotter är normalstor, vet man med sig att man väntar en stor pojke kan man välja en bredare vagn om man är osäker. Jag skulle inte rekommendera vagnen om man behöver köra på grusväg, stigar mm. Det går inte att lasta hur mycket som helst heller. Korgen under tar max fem kg. Den blir såklart svårare att kontrollera med tung last. Att köra den uppför skenor i trappor kan vara trixigt. Bredden passar de stora hjulen bak men inte de små hjulen fram som sitter för tätt.

Tack för din recension! Lutar faktiskt åt att det blir Kronan nu. Mest för att vi kommer köra en del på grusväg och ta promenader inte huvudsakligen i stadsmiljö. Tråkigt på ett sätt - jag blev verkligen kär i Vikings smidighet och att den var så otroligt lätt. Men är lite kär i Kronan med så det blir nog bra:) tyvärr kan man nog inte få precis allt man önskar i en vagn utan får vara beredd på att "offra" vissa finesser för andra..
  • nyiverkstan
    ViJ skrev 2014-02-23 17:39:58 följande:
    Precis som kakan87 så tack för den fina recensionen! :) vi har dock också börjat luta mer åt Kronan, gillar båda vagnarna men jag tänker att vi kommer att vara ganska mycket ute i skogen etc och då verkar den vara att föredra. 
Svar på tråden Emmaljunga viking eller Kronan City?