Inlägg från: linda4444 |Visa alla inlägg
  • linda4444

Hur strikt LCHF?

Hej! Är också normalviktig med pcos. Har bara ätit lchf i tre veckor men har bestämt att en dag i veckan får jag äta lite vad jag vill. Rubba rutinen . Har läst att det är bra med ätardagar. Man ruskar om kroppen lite. Nu har det visserligen blivit två sådana dagar. Men de gör inget. Tänk 80/20. 80 procent nyttiga måltider, 20% vad du vill. Men dagar jag äter lchf , är det strikt lchf.

• linda4444
    linah86 skrev 2014-01-27 18:50:45 följande:
    Tack! Hur långt har du mellan dina cykler ungefär? Och har du märkt någon skillnad ännu på dessa tre veckor, om mensen kommit igång och/eller om du upplever dig mindre svullen? Idag är dag 1 med LCHF och hittills har det gått bra Bakade fröknäcke i helgen och ska även göra ett LCHF-bröd. Bröd är min riktiga akilleshäl så jag hoppas hitta något som kan tillfredsställa mitt craving efter bröd  

Jag har ingen ägglossning överguvu
  • linda4444
    linda4444 skrev 2014-01-28 09:20:54 följande:
    Jag har ingen ägglossning överguvu

Jag har ingen ägglossning överhuvudtaget. När jag bestämde mig för lchf så storhandla jag hem bra mat och bakade lchf bröd, knäckebröd och müsli så att det inte skulle bli krångligt att ordna mat och sånt. Du kommer fixa det! Finns så mycket god mat man kan äta. Sen är jag aldrig hungrig eller får blodsocker dippar. Tror min kropp inte tål kolhydrater. Var och tog blodprov idag för att se om jag ha fått ägglossning. Har samtidigt ätit en trippelkur pergotime och metformin. Förra gången funkade det inte. Men denna gång har jag som sagt ätit lchf under tiden. Så det ska bli spännande att se resultatet.
  • linda4444
    jemo2014 skrev 2014-01-30 08:24:14 följande:
    Funderar också på att sätta igång med någon lchf variant om kursen med Pergorime (började precis, första försöket) inte tar sig. MEN jag har provat att äta lchf två gånger förut och jag klarar verkligen inte hög fetthalt, mår så illa då. Därför undrar jag om det här med fettet, hur skam an förhålla sig till det? Kan man använda tex mellangrädda och lätt creme fraiche istället vid matlagning? 

Jag använder inte det absolut fetaste produkterna och verkligen inte i störra mängd än tidigare. Försöker äta mer naturliga fetter istället som avocado och nötter. Äter inte ägg å bacon till frukost för det skulle jag aldrig klara av. 3% yoghurt och bär samt ett fröknäcke med ost eller avocado. Håller mig mätt till lunch. Lite nötter som mellanmål. Lunch kan vara kyckling, lite coleslaw och sallad. Middag lax med lite gräddfil och brocolli. Ett par rutor mörk choklad på kvällen. Funkar fint för mig.
  • linda4444
    jemo2014 skrev 2014-01-30 11:58:21 följande:
    Aha! Skönt att höra :) Det är ju ändå ungefär som jag lever nu förutom att jag äter kolhydrater till frukost. Annars äter jag aldrig pasta/ris/potatis till lunch eller middag, väljer alltid protein med grönt till.  Mitt problem är att det är så "behändigt" med knäckebröd, äter knäckebröd till frukost och mellanmål varje dag. Men jag ska kika på att baka mitt eget lchf-knäcke. Kanske värt ett försök trots allt :)

L ladda upp rejält med fröknäcke, så går det lättare att byta ut vanligt knäcke. Sen kan du köpa en förpackning finn crisp då det är okej i lagom mängd när man äter lchf:)
  • linda4444
    linah86 skrev 2014-01-29 22:01:22 följande:
    Bara efter tre dagar så mår jag bättre i magen och har inte känt mig panikhungrig så det verkar lovande och får mig att vilja fortsätta. Mest nyfiken är jag på att se om jag kan få igång mensen för just viktnedgång är ju inte aktuellt. Hur har det gått med blodprovet? Håller tummarna för att du fått ägglossning den här gången  

Ja, det går väldigt fort att man märker skillnad när man andrar kosten:) Jag väntar på att min läkare ska ringa närsomhelst och meddela provsvaret. Tänk att en sådan grej som ägglossning tar upp en sånn stor del av tankverksamheten. Haha. Man känner sig inte normal. det senaste dagarna har jag haft ont i livmodern, jätte ömma bröstvårtor och just nu sitter jag med ett illamående . Så någonting ha hänt i kroppen. ..
  • linda4444
    linah86 skrev 2014-01-30 21:25:29 följande:
    Ja men det är klart att det gör Det är ju något stort som man vill i livet och då blir det en ganska central punkt som tar upp ens tankar. Håller tumamrna för att du fick positivt svar från din läkare!!

Läkaren ringde igår och meddelade att jag inte hade haft ägglossning:( suck... 4e trippelkuren pergotime + metformin och lchf. Min kropp svarar inte på något och jag börjar fundera om det är något annat som är fel. Hon skulle diskutera med de andra läkarna om nästa steg. Har ätit sammanlagt ca 8 kurer pergotime. Och nu känner jag mig färdig med det. Det är psykiskt jobbigt att gå igenom varje kur. Hopp, förtvivlan, tålamod.. allt i en salig blandning. Jag kommer ändå fortsätta med lchf och min akupunktur. Det sista som lämnar en är hoppet..
  • linda4444
    linah86 skrev 2014-02-02 21:10:38 följande:
    Vad frustrerande och jobbigt för dig. Kan inte ens föreställa mig hur det känns. Får din kropp chansen att ställa om sig med lchf under en lite längre tid kanske det ger bättre resultat eftersom du inte har ätit det så länge.. Min mens har fortfarande inte kommit den här gången och nu ligger jag på +70 dagar sedan senaste mens. Väldigt länge sedan jag hade en så lång menscykel. I helgen har jag gått bananas på kolhydrater för vi har haft babyshower för en kompis. Snacka om att socker föder ännu mera sockerbegär och magen är som en stor ballong. Usch! Imorgon startar jag om igen med lchf

Ja, det är jätte frustrerande. Men jag ha inställningen att allt sker av en anledning. Det är inte meningen att vi ska ha barn just nu. När tiden är inne kommer det ske... Så nu ska jag bara koncentrera mig på kosten och njuta av livet. Ja känner verkligen igen mig när det gäller sockret. Åt en pizza i fredags och bara en halvtimme senare var jag riktigt sötsugen. så jag smällde i mig 2 hg godis. Aj vad ont i magen jag fick. Men samtidigt sporrade detta mig att verkligen hålla en bra kost.
Svar på tråden Hur strikt LCHF?