• Anonym (orolig)

Om vi inte får barn..vad göra med livet?

Jag och sambon har försökt få barn i två år nu. Vi gjorde en utredning i höstas och dom kunde inte hitta något fel. I februari ska vi ringa tillbaka till fertilitetskliniken för att testa provrörsbefruktning.

Tankarna har snurrat i huvudet och jag tänker "tänk om jag aldrig blir gravid". Självklart hoppas jag, men samtidigt tänker jag, om vi aldrig får barn, vad ska jag då göra med mitt liv?
    Sambon har sagt förut att han inte vill adoptera. Jag försöker hålla hoppet uppe och tänka att det kommer gå, samtidigt som jag är ledsen över att vi inte lyckats ännu och är rädd att vi aldrig kommer få barn.

Någon mer som är rädd för att bli barnlös och har tänkt på vad man ska göra i livet då?

• Svar på tråden Om vi inte får barn..vad göra med livet?
  • Anonym (jina)

Jag försöker tänka positivt. Kommer mitt liv ta slut för att jag inte får barn? Nej, faktiskt inte, jag kommer fortsätta leva likafullt men jag kanske får fylla livet med andra saker än barn. Jag kan då resa, förkovra mig i mina intressen och vara spontan. Kommer aldrig få kroppen "förstörd" av en graviditet. Kan ha sovmorgon när helst jag vill det och jobbet tillåter det. Kan göra karriär utan uppehåll för småbarnsår och allt som hör därtill. Kommer ha en bättre ekonomi än vad jag haft om jag fått barn. Kommer aldrig behöva oroa mig för hur det ska gå för barnen den dag jag går bort, behöver inte planera så mkt utan kan ta dagen som den kommer.

Jag försöker som sagt tänka positivt, för klart att jag vill fortsätta kunna leva även om jag aldrig får barn, det blir bara inte ett typiskt svenssonliv med barn och villa. Och behöver det egentligen vara så dåligt? Det finns många fördelar med att inte ha barn också, på ett teoretiskt plan är det mer fördelaktigt att inte ha barn även om det på det känslomässiga planet väger tungt att ha en familj att älska. Men vem har sagt att man inte kan älska och bli älskad för att man inte har barn? Jag tror att livet kan bli bra ändå... men för min del hjälper det faktiskt att jag har småsyskon som är betydligt yngre än mig (ca 20 år yngre) och att jag även har syskonbarn. Det känns skönt att umgås med barn även om det inte är mina egna barn. Men visst har jag ångest över att mitt "bäst-före-datum" passerat, men vad kan jag göra åt det? vänta och se... och tänka positivt.

• benedikten

Varför vill din sambo inte adoptera? Kanske han ändrar sig om han vet att ni inte kan bli gravida?

• Mar14

Jag tror det är viktigt att komma ihåg att barn inte är den enda möjligheten i livet, utan att livet kan bli väldigt bra ändå. Du har ju din sambo och ni är ju en familj även utan barn.

Som jina skriver - man får fokusera på det man tycker om, de fördelar som finns med att vara barnlös och kanske planera livet lite utifrån det. Kanske man skall planera lite annorlunda, t.ex. planera att bo någon annanstans ett tag (utomlands alltså), skaffa ett annat umgänge som inte kretsar kring barn (i större städer är det ju lättare att hitta andra som inte heller har barn, vilket kan vara skönt... i mindre städer blir det lätt att alla andra har barn och då är det tuffare). Våga byta jobb eller läsa in något nytt. Man har inte längre samma ansvar så man kan ju unna sig lite fler och andra saker och bryta mallen lite.

Adoption är en rätt lång och krånglig process, och jag kan förstå din sambo. Om ni ändå är barnkära finns ju andra möjligheter, man kan ju vara stödfamilj/fosterhem åt barn som inte mår så bra hemma. Det är ju också möjligt att t.ex. börja jobba ideellt med barn, kanske göra en voluntärresa på ett år till något barnhem utomlands?

Jag tror det är bra att ha någon form av tanke på att man inte är garanterad barn och att livet går vidare ändå så att man inte hänger upp allting på att man måste få barn direkt. Samtidigt så är ni precis i början av processen, så ni vet inte alls hur stora eller små era chanser är. Att ha försökt på egen hand i två år visar ju att ni inte har jättelätt att bli gravida, men det finns många, många saker ni kan testa än innan ni ger upp. Läs också lite här på FL om vad de brukar gå igenom på en fertilitetsundersökning och kolla så att de verkligen har kollat allt det (sköldkörtel, cystor, pcos, hormonnivåer etc), för det är väldigt varierande hur mycket de kollar i olika landsting.

Bloggar om 'husmorstips' för att bli gravid. -> www.frejochfreja.se/fertilitetsbloggen/
  • Anonym (olika)

Stödfamilj, kontaktfamilj, fosterfamilj, volontärarbete på barnhem utomlands.

Det finns de som inte blir beviljade kontaktfamilj för att det hele enkelt inte finns några. Så det kan ni bli, om ni känner att ni orkar.

• Anonym (olika)

Sen finns det ju de som använder surrogatmamma utomlands. Det tycker jag dock är en tveksam metod då surrogatmammorna i många fall far illa.

• Anonym (Anonym)

Eller surrogatmamma här. Men använd inte ordet till myndigheter och inga pengar får förekomma. Då är det människohandel enligt svensk lag. Det finns lösningar. Finns massa behandlingar att prova först.

• Anonym (nu gravid)

TS, du är inte ensam om dessa tankar. Jag och min man försökte i 2 år att bli gravida, hände ingenting och inga fel hittades.
    Så det var liksom ivf som gällde för oss och OM jag var nervös. I mitt län får man 2 försök och då gäller det ju liksom att lyckas på dom.
    Tänkte hundratals ggr på detta om det inte går vägen, om hur ett liv utan barn skulle bli och kände väll att, jo, man kan absolut ha ett ok liv ändå.

Adoption hade vi kunnat tänka oss men hade förmodligen inte blivit godkända pga att jag äter antidepressiva (ja så hårda är dom).

Men jag blev faktiskt gravid på första försöket och är nu i v 15. Hoppas det kommer gå vägen enda till mål.

Önskar dig all lycka till framöver! Håll hoppet uppe. Och du, om ni inte blir gravida med ivf vilket jag tror ni kommer bli, så finns ändå chansen att bli gravida på naturlig väg ändå. Det händer massor av par.

• Roxanan
    Anonym (jina) skrev 2014-01-26 20:14:26 följande:
    Jag tror att livet kan bli bra ändå...

Det här är hela nyckeln till lycka. Lycka hänger inte på om man får barn eller inte, jag är nöjd med min lott i livet ändå. Det finns massor av fördelar och jag har en guddotter som jag får vara den häftiga mostern åt istället. Göra allt det roliga bara.
    Göteborgare i hjärtat
  • Anonym (Mamma)

Jag har hört att många som försöker bli gravida inte lyckas på grund av själva medvetenheten kring det och för att föräldrarna spänner sig och stressar mycket för att bli gravida.
    Många som "ger upp" och exempelvis adopterar istället har plötsligt blivit gravida, just för att spänningarna och fokuset försvinner. Kanske kan detta stämma även för er?

• NKmamma
    Anonym (Mamma) skrev 2014-02-05 22:26:43 följande:
    Jag har hört att många som försöker bli gravida inte lyckas på grund av själva medvetenheten kring det och för att föräldrarna spänner sig och stressar mycket för att bli gravida.
    Många som "ger upp" och exempelvis adopterar istället har plötsligt blivit gravida, just för att spänningarna och fokuset försvinner. Kanske kan detta stämma även för er?
    Det där är en myt.
Svar på tråden Om vi inte får barn..vad göra med livet?